האם כמה רמזורים בלבד הפרידו בין שלום ספרדי לבוקה ומבולקה

בין ש"ס ל'כסא רחמים' התגבש מסמך הבנות הכולל מלבד סעיפים על ארץ ישראל ויסודות הדת, גם סעיף מיוחד על מעמדו של אלי ישי • מה התנאי המרכזי בהסכם, מה גילה נשיא 'המועצת' כשקרא את מכתבו של הגר"מ מאזוז, ומדוע התעכבה הפגישה בין חכם שלום לראש ישיבת 'כסא רחמים'
י"ז אלול התשע"ט / 16.09.2019 23:36

1.

מדוע בסופו של שבוע, ועם עמידה על קו הישורת האחרונה של יום הבחירות, לא התקיימה פגישה היסטורית בין נשיא ‘המועצת’ חכם שלום כהן והגר”מ מאזוז, ראש ישיבת ‘כסא רחמים’ ומנהיגה הרוחני של מפלגת ‘יחד’?

מתברר כי מרחק של כמה רחובות ועוד אי אלו רמזורים הפרידו בין ‘שלום ספרדי’ לבין הבוקה ומבולקה השוררת בימים האחרונים בתוך ‘כסא רחמים’.

במהלך הימים האחרונים, כל מי שפנה בצורה אישית אל הגר”מ  מאזוז בשאלה מה להצביע בבחירות, הוא הבהיר לו: ‘אני אמרתי שתצביעו מה שאתם רוצים’, אבל אז הוא הוסיף עוד כמה מילים, שבעצם מדברות בעד עצמן: ‘יש את ג’, יש עוד’. אחד מהפונים אף סיפר לי שהרב הוסיף ואמר לו בהומור: ‘יש ד’ – וזה כמובן בהומור… “אבל מה שברור הוא, שבשום צורה הרב לא אמר שיש ש”ס, כך שברור לי שהוא מתנגד להצביע לה”.

לפי עדויות נוספות הייתה הוראה מפורשת של ראש הישיבה לשואלים להצביע ליהדות התורה. לא שמעתי עדות על הוראה מפורשת להצביע לש”ס.

אלא מה? שבשטח עצמו יש קיני התארגנויות רבים למען ש”ס, בקרב פעילים מרכזיים של ‘כסא רחמים’, ראשי ישיבות, מנהלי מוסדות ועוד.

מה שגורם לבלבול גדול.

מה יכול שים קץ לכל זה? פגישה של חכם שלום עם הגר”מ מאזוז. מדוע היא לא התרחשה? האם בגלל “עיכובים טכניים”, כפי שיש המסבירים, או שיש סיבות משמעותיות יותר לכך?

קשה לדעת.

2.

“השלום היה כבר מונח במרחק נגיעה”, אומר גורם ב’כסא רחמים’.

כבר במהלך השבוע שעבר התגבש מסמך הבנות בין שני הצדדים. בין הסעיפים היו שנגעו בענייני ארץ ישראל, שבת, רפורמים, כותל וכדומה וכן סעיף שדיבר על מעמדו של אלי ישי.

ב’כסא רחמים’ הבינו שתפקיד ח”כ כבר לא מעשי (הרשימות נעולות זה מכבר), תפקיד פוליטי אחר לא יקבלו מאריה דרעי, והסכימו לנוסחת פשרה. לדברי גורמים ב’כסא רחמים’, בש”ס הסכימו אף הם לפשרה. צריך לומר, שלא כל הגורמים בש”ס מסכימים עמה, ויש מי שטען כי קשה לו להאמין שדרעי הסכים לנוסחת פשרה כזו.

היה ברור לשני הצדדים כי אם יפגשו חכם שלום והגר”מ מאזוז תהיה התקדמות. מה שלא היה ברור הוא – האם הם יצליחו להסכים גם לסעיף האחרון.

מהו הסעיף? ובכן, במקרה בו תעלה ש”ס על 10 מנדטים (אין לזה כל צפי, אם זה יקרה המשמעות היא בעצם שכסא רחמים היא שהביאה את ההישג. לא בגלל היקף מצביעיה אלא יותר בגלל אפקט השלום, שבו השלם גדול מסך חלקיו) – יקבל אלי ישי תפקיד שר מטעם ש”ס.

האם אריה דרעי הסכים? “אולי הסכים, כי ידע שבחיים לא יקרה התרחיש של ‘למעלה מעשרה מנדטים'”, מנסה להסביר אחד ממקורביו.

‘לדעתי, לא הסכים’, אומר אחר.

יום הבחירות הגיע, וכפי הנראה לא נדע לעולם את התשובה.

3.

בין העולים לרגל לביתו של חכם שלום היה הגר”ש בן שמעון, שהעביר מסר לפיו הגר”מ מאזוז ביקש שחכם שלום לא יקפיד עליו.

וכך כתב חכם שלום במכתבו, שהועבר במוצאי שבת לידי ראש ישבת ‘כבא רחמים’: “גיסי הגאון הגדול רבי שלמה בן שמעון מסר לי בשם כבודו שלא אקפיד עליכם ומסרתי להודיעכם שחלילה לי מלהקפיד, כי חלילה איני מקפיד”.

על כך השיב לו הרב מאזוז במכתב מיום ראשון: “בעניין הקפידא, לא דיברתי עם הגר”ש בן שמעון כלל, וגם לא עלה בלבי שכת”ר מקפיד עלי, כי מה עשיתי? התלוננתי על חילול השבת במתחם התחנה בירושלים? ועל הסחבת לענות בנושא המרכולים בת”א? ועל חדירת הרפורמים לכותל רח”ל. וכת”ר בוודאי נקי מכל זה”.

כשקרא זאת חכם שלום, הבין שמישהו הטעה אותו.

בהמשך המכתב הגיע נשיא ‘המועצת’ לשורה בה כתב לו ראש הישיבה: “בחודשים האחרונים ניסו כמה גורמים לקבוע פגישה בני ובין כת”ר  לאחד את השורות, וטירפדו את זה”.

חכם שלום (לדברי יהודי ששמע מעדות ראשונה) נדהם: “אה, לא ידעתי שהרב מאזוז רוצה להיפגש איתי, למה לא אמרו לי? אני שלום, לי קוראים שלום, השלום מאיר את העולם, איך יתכן שיפרידו בינינו? מי עיכב את זה? מי תיווך?”

אמרו לרב שהיו ‘כל מיני מתווכים’… אחד מהנוכחים אמר: בואו נסע כבר היום לאזור המרכז, לרב יש אירוע בפתח תקווה, זה מרחק של ‘כמה רמזורים בלבד’, למה נעכב את הפגישה?

בסופו של יום, כלומר לילה, כשסיים חכם שלום את עיסוקיו כבר תש כוחו ולא היה מסוגל לקיים את הפגישה. כך עבר עוד יום של חוסר בהירות על מצביעי ‘כסא רחמים’.

4.

האם בש”ס רצו את הפגישה? ואם כן, למה לא עשו מאמצים כדי לקיים אותה עד היום?

בשיחה עם גורם בכיר הוא מסביר: “בש”ס חששו מתוצאות פגישה כזו. חכם שלום יהודי תקיף, הוא יגיד ישירות את מה שיש לו להגיד, חששו שתוצאות  גישה כזו רק יחטיאו את המטרה. העדיפו להפגיש את הגר”מ מאזוז קודם כל עם הרב יגאל כהן, ידיד של ‘כסא רחמים’, שיגיד יפה את הדברים, וכך לעשות הכול כדי להכשיר את הלבבות לפגישה ההיסטורית.

זו, אגב, הסיבה שבסיבוב הקודם נשלח הגר”ד יוסף להיפגש עם הגר”מ מאזוז. מאחר ורבי דוד נמצא בימים אלו בפנמה, תכננו לשגר את הרב יגאל כהן. בסיבוב הקודם, הפגישה לא השיגה את מטרתה. ביום שישי האחרון, הפגישה אפילו לא יצאה אל הפועל.

“אבל הפעם, הדברים התקדמו יותר מפעם קודמת. יש כבר מסמך הבנות שנוסח על ידי בכירים בשני הצדדים”, אומר הגורם.

ביום חמישי נכנס אל הגר”מ מאזוז אחד ממקורביו עם מסמך ההבנות, והוא אישר אותו. גם חתנו נאמן ביתו הרב ליאור כהן עבר על הדברים. כך גם אלי ישי.

ביום שישי נולדה הפשרה על תפקיד השר. שני הצדדים התגמשו והגיעו להסכמה. “אם ש”ס תשמור על כוחה, אלי ישי יקבל תפקיד כלשהו. ברור לכל שזה לא ח”כ ולא שר. אם ש”ס תגדל בכוחה באופן משמעותי, למעלה מ-10 מנדטים – יקבל תפקיד שר”.

בנוסף, הגר”מ מאזוז מתחייב, והוא אף הביע נכונות מצידו ויזם זאת, שאלי ישי יקבל על עצמו באופן מוחלט את מרותו של אריה דרעי כיו”ר התנועה.

“יש פה צעד משמעותי שיכול היה לקרום עור וגידים”, אומרים גורמים גם ב’כסא רחמים’ וגם בש”ס.

וזה צעד שיכול להיות טוב לשני הצדדים.

ל’כסא רחמים’, משום שלא אוהבים את הברדק הפנימי. וגם בש”ס, שם נמאס חותרים בכל הכוח לאחדות.

יום הבחירות הגיע, השלום הספרדי טרם.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הכבוד העצמי של הרב הרבה יותר חשוב מעתיד העם היהודי
    17/09/2019 06:47
    קשה , כואב , מפליא, אבל זאת האמת !
  1. מצידו שכל התורה וכל היהדות ילכו לעז… כי אם הוא לא ימלוך אז שכולם יפלו ונקמה שנובעת מקינאה לאיש אחד מבחינתו הרבה יותר חשובה מעתיד העם החרדי והדתימוהמסורתי היושב בציון וכמובן כל הנכתב כאן מדויק ומאומת עובדתית ומי יכול להתווכח עם עובדות

  2. יהודי פשוט
    17/09/2019 08:34
    כל עוד ואריה בשלטון לא יהיה כלום
  3. תפסיקו לרדוף את הרב מאזוז הזהרו בגחלתן של …