הגר”י יוסף: ‘אם יכריחו אותנו ללכת לצבא ניסע כולנו לחו”ל’

הראשון לציון בשיעורו השבועי על חוק הגיוס: "בשום פנים ואופן! יהיה מה שיהיה! אם יכריחו אותנו ללכת לצבא, נקנה כרטיסים, נסע כולנו לחוץ לארץ" • "כל החילונים שלא מבינים את זה, צריכים להבין שבלי התורה, בלי הכוללים, בלי הישיבות לא היה קיום, לא היה הצלחה לצבא. לומר זאת בגאווה"
יוסף גרינבוים ואריה ריבקינד
ל' אדר א' התשפ"ד / 09.03.2024 22:04

הראשון לציון הרב יצחק יוסף התייחס הערב (מוצאי שבת) בשיעורו השבועי לדרישה לגייס את החרדים לצה”ל, ואיים כי אם יכפו בחוק הגיוס על לומדי תורה ללכת לצבא – כל הציבור החרדי יעבור להתגורר בחוץ לארץ.

“יש בחורים שהולכים למילואים, לא כולם זוכים ללמוד תורה, כולם זוכים להיות אברכים שפטורים מהצבא? שבט לוי פטור מהצבא, לא לוקחים אותם, בשום פנים ואופן! יהיה מה שיהיה! אם יכריחו אותנו ללכת לצבא, נסע כולנו לחוץ לארץ. נקנה כרטיסים או נלך שם אצל הסוכוצ’וב, האונגוור…

“כל החילונים האלו שלא מבינים את זה, הם צריכים להבין שבלי התורה, בלי הכוללים, בלי הישיבות לא היה קיום, לא היה הצלחה לצבא.  גם ככה לא תמיד הצבא מצליח… ראינו איך הצבא הצליח בשמחת תורה.

“מה שמצליחים בצבא זה רק בזכות בני התורה. רבותי, כל אחד צריך לומר את זה בגאווה, ויגבה ליבו בדרכי השם, אנחנו עוסקים בתורה, וכן, התורה היא זו שמגינה עלינו”.

השר בני גנץ הגיב: “אחרי 2000 שנות גלות חזרנו לארצנו. נילחם עליה ולעולם לא ננטוש אותה. דברי הרב יוסף הם פגיעה ערכית במדינה ובחברה הישראלית”.

לדבריו, “כולם צריכים לקחת חלק בזכות הקדושה לשרת ולהילחם על מדינתנו, במיוחד בשעה קשה זו. גם אחינו החרדים”.

יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, הגיב בחשבון הטוויטר שלו: “בלי חובות אין זכויות. חבל שהרב יצחק יוסף והעסקנים החרדים ממשיכים לפגוע בביטחונה של ישראל ולפעול בניגוד להלכה. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?”

גם במפלגת הציונות הדתית הגיבו על דברי הראשון לציון: “גיוס לצבא זו מצווה גדולה! מודים על הזכות לשרת את עם ישראל בלימוד תורה ובעזרת ישראל מיד צר. אחרי אלפיים שנות גלות לא נעזוב את ארצנו לעולם. ציבור שמוכן לשלם בחייו על ארץ ישראל לא יוותר עליה בשום תנאי”.

בעוצמה יהודית הגיבו: “שירות בצה”ל הוא זכות עצומה של יהודי שמגן על עצמו בארצו, ומצווה גדולה. בצבא דוד המלך היו תלמידי חכמים. אנחנו לא מאמינים בכפיה על ציבור חרדי להתגייס והדברים צריכים להיות מתוך הבנה ואהבה. אפשר לפתור הרבה מהמחלוקת דרך גיוס מותאם למשטרה ולמשמר הלאומי. לעולם לא נעזוב את ארצנו הקדושה!”

ח״כ מתן כהנא, מהמחנה הממלכתי: “דבריו של כבוד תורתו הראשון לציון מראים עד כמה חשוב שבעזרת ה’ הרבנים הראשיים הבאים יהיו מהציבור הדתי לאומי. בעדיפות כאלה ששרתו שירות משמעותי בצה”ל”.

השר עמיחי אליהו, בנו של הרב שמואל אליהו: “בשולי גלימתו, אני לא מבין את ההשוואה. וכי חיילי דוד המלך לא למדו תורה? בניהו בן יהוידע לא שימש בסנהדרין והיה יוצא למלחמות? אני מתקשה להבין מדוע האלטרנטיבה שמציע כבוד הרב היא חלילה ירידה מהארץ? איך הדברים תורמים לאחדות העם בשלב הזה? לתחושתי זו אמירה שמוסיפה חבית נפט למדורה של קפלן.

“לכאורה יוצא מדברי הרב שמי שלא שייך לשבט לוי, כמו אותם בחורי ישיבות שלא מצליחים ללמוד תורה מבוקר עד ערב, מחויבים להתגייס. אכן, פשוט לי שכדבריו של כבוד הרב, התורה היא שמגנה עלינו, ביחד עם החיילים כפי שהתפלל דוד המלך עליו השלום: ברוך ה’ צורי, המלמד ידי לקרב ואצבעותי למלחמה, אבל מי שאינו מוצא את עצמו בבית המדרש מחויב בגיוס על פי שיטת הרב”.

תנועת ‘אם תרצו’ הגיבה: “כתנועה המייצגת אלפי משרתים במילואים, אנו עומדים נבוכים מול דבריו של הרב הראשי. רוב אזרחי ישראל מכבדים מאוד את לומדי התורה, חלקם אף מוכנים להשתתף במימון אלו שאכן לומדים מבוקר ועד ערב. עם זאת הגיעה השעה לקחת חלק בהגנה הפיזית על קיומו של העם. מדובר בפיקוח נפש, לא פחות. כמו כן אפשר וראוי שתוקם בצה”ל חטיבה לוחמת בשם ‘חטיבת התורה’ שתהיה כולה על טהרת החרדים ולנוחיותם – מן השומר הזוטר ועד המח”ט”.

ב‘אחים לנשק’ הגיבו: “בישראל של אחרי השבעה באוקטובר אין מקום ל’אנחנו’ ו’הם’, ומה שהיה לא יהיה. 75 שנות אי שוויון נגמרו. ביום חמישי הקרוב נעמוד כולנו בעצרת לשוויון בנטל של הציבור הישראלי ונבהיר גם לראשון לציון כי לא נאפשר עוד אפליה בין דם לדם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות