המתנה הגדולה שקיבלנו מהקב”ה: מה צריך לדעת על תפילות היום?

תפילות מומלצות למהלך היום ולימים מיוחדים, ועוד דברים ש(אולי) לא ידעתם על המתנה שקיבלנו מה' יתברך
תוכן שיווקי
כ' אדר א' התשפ"ד / 29.02.2024 10:15

בואו נכיר כמה תפילות מומלצות, שכדאי להתפלל בכל יום. שלוש התפילות שכל אדם מחויב בהן בכל יום הן שחרית, מנחה וערבית.

תפילת שחרית היא התפילה שנאמרת בשעות הבוקר, מנחה – נאמרת בצהריים, וערבית – בערב, כמובן. כדי לדעת מתי בדיוק הזמן שבו צריך להתפלל כל תפילה, חשוב להכיר את זמני היום, כדי לדעת ממתי בדיוק ועד מתי בדיוק מותר להתפלל כל תפילה.

בין לבין תפילות אלו, כל אחד יכול לפנות לקב”ה בתפילה בכל רגע נתון, באמצעות אמירת פרקי תהילים. מאה וחמישים פרקי התהילים שכתב דוד המלך הם פרקים שנוגעים לחלקים רבים של החיים, כך שכל אדם, בכל זמן, יכול למצוא פרק אחד לפחות שנוגע ללבו וגורם לו לחוש קרבה לקב”ה. פרקי התהילים הם גם תשבחות לה’ וגם בקשות גדולות וקטנות, ולכן הם מתאימים לכל רגע נתון.

תפילה נוספת שנאמרת לאורך היום היא ברכת ‘אשר יצר’, שאמנם אינה בדיוק תפילה אלא ברכה, אך היא מכילה בתוכה כל מה שתפילה אמורה להכיל. תפילה מלאה כוללת בתוכה שבח לבורא עולם, בקשה כזו או אחרת, והודיה לה’ על הטוב שנתן לנו. כל אלה נמצאים בברכת ‘אשר יצר’, שנאמרת בכל פעם שנוטלים ידיים לאחר היציאה מהשירותים. עם שתי דקות של כוונה, אפשר לזכות בהזדמנות לתפילה מיוחדת לאורך כל היום.

עוד תפילות בעלות זמנים קבועים הן התפילות שסביב שבת קודש. גם בשבת מתפללים שלוש תפילות, כמו בכל יום, ומוסיפים אליהן גם את תפילת מוסף (שאותה מתפללים גם בחגים ובימים טובים כמו ראש חודש למשל), אבל מעבר לתפילות הללו, ישנן גם תפילות כמו אלה שנאמרות בזמן כניסת שבת   כמו קבלת שבת, שמכניסה את השבת בשמחה, וגם תפילות שנאמרות בזמן יציאת שבת , כמו התוספת המיוחדת לתפילת ערבית של מוצאי שבת, או ברכות ההבדלה שמעבירות אותנו מקדושת השבת אל ימות החול.

בחגים אפשר להוסיף לכל התפילות המיוחדות הללו גם את תפילת הלל, שכל כולה הלל ושבח לה’. את תפילת הלל מתפללים בראשי חודשים, בשלושת הרגלים וגם בחנוכה, והיא מוסיפה לייחודיות של הימים הללו.

ולמה בכלל צריך את כל התפילות האלה? לא מספיק פשוט לומר לה’ במילים שלנו מה שאנחנו רוצים? התשובה היא שכן, אפשר וגם רצוי לפנות לה’ בכל זמן ובמילים אישיות. אבל אנחנו רק בני אדם. אם נסתפק במילים אישיות, אנחנו עלולים לשכוח להתפלל על דברים חשובים, עלולים לשכוח להודות או לשבח את ה’ במידה המספקת, וכן הלאה.

לכן חז”ל קבעו עבורנו נוסחים קבועים ותפילות קבועות, כדי שהתפילה תהפוך להרגל קבוע שלעולם לא יאבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות