לא הכול אבוד: מה אפשרויות הפיצוי שלכם במקרה של טוטאל לוס לרכב?

איזה ביטוח תצטרכו, כמה כסף תקבלו ומי בכלל מוסמך לקבוע שהרכב שלכם סיים את תפקידו בעולם הזה? • לנו יש את התשובות
יוני אביב, תוכן שיווקי
ב' אדר ב' התשפ"ד / 12.03.2024 17:54

לפי אחת הבדיחות היותר שחוקות בעולם הרכב, אנגלית אפשר ללמוד בישראל או בבית הספר, או במוסכים. ככה זה שרוב התקלות, חלקי החילוף והמושגים המקצועיים של התחום הם בעצם מילים באנגלית, או לפחות שיבוש שלהם.

פה ושם הקטע הזה זולג גם לתחומים אחרים הקשורים לעולם הרכב, כמו במקרה של ‘טוטאל לוס’. אתם יודעים, צמד המילים שבו משתמשים כדי לתאר סיטואציה שבה רכב נמצא במצב מכאני שבעצם מוריד אותו מהכביש לצמיתות.

אבל מה בעצם צריך לקרות כדי שרכב יוגדר כטוטאל לוס? מהן האפשרויות שלכם במקרה שזה קורה, ומה נצטרך לעשות כדי שלא להינזק כספית מהסיפור הזה? בשורות הבאות נענה על כל השאלות החשובות האלה.

טוטאל לוס – לא סוף פסוק

לפני הכל, חשוב להבין את המנגנון השלם שבסופו רכב יוכל להיות מוגדר כטוטאל לוס, ומי בכלל רשאי להכריז עליו ככזה. בגדול, רכב יוגדר כטוטאל לוס רק אם שמאי רכב מוסמך יקבע שהנזק שנגרם לרכב הוא בשיעור של 60% או יותר מערכו של הרכב בזמן הפגיעה בו.

הסיבה לכל זה היא הרצון של משרד התחבורה למנוע מצב שבו רכבים שניזוקו קשות יחזרו לכביש כשהם סובלים מירידה דרמטית ברמת הבטיחות שלהם, עלולים לסבול מתקלות קשות באמצע הנהיגה ובאופן כללי להוות גורם סיכון עבור הנהג ועבור אחרים בכביש. במקרה כזה, ובמידה שהרכב מבוטח בביטוח מקיף (הכיסוי הביטוחי היחידי שמראש רלוונטי למקרים האלה), בעל הרכב יקבל פיצוי מלא מחברת הביטוח לפי שווי הרכב לפני התאונה. הרכב עצמו אגב יישלח לפירוק במגרש גרוטאות לצורך חילוץ של חלקי חילוף שאולי אפשר עדיין לעשות איתם משהו.

העניין הוא שיש שני תרחישים עיקריים למצב של טוטאל לוס. התרחיש הראשון הוא של תאונה עצמית של הרכב (כניסה בקיר בעוצמה גבוהה למשל), או של נזק לרכב שנגרם כתוצאה מאסון טבע כמו שריפה, שיטפון, רעידת אדמה או סתם עץ שנופל על הרכב בחניה.

זה אולי נשמע כמו תרחיש קיצון, אבל האמת היא שאם לוקחים בחשבון את מה שקורה גם בישראל בשנים האחרונות, מבינים שסופות ומזג אוויר סוער במיוחד כבר גרמו פה נזקים לא קטנים ללא מעט בעלי רכבים. במקרה כזה, בעל הרכב (המבוטח בביטוח מקיף, כאמור), יכול פשוט לתבוע את חברת הביטוח שלו, ולקבל פיצוי על שווי הרכב. בעצם באופן דומה למה שהיה קורה אם הרכב היה נגנב.

התרחיש השני הוא תרחיש של טוטאל לוס שנגרם כתוצאה מתאונת דרכים, במעורבות של רכב נוסף. כאן, במידה ושמאי רכב קבע מצב של טוטאל לוס, עדיין נשאר לקבוע מי בדיוק אחראי לתאונה, כדי להבין מה אמור לטפל בפיצוי לנהג שרכבו ניזוק בצורה קשה כל כך.

הנהג שרכבו הגיע למצב של טוטאל לוס יצטרך להמציא מחברת הביטוח שלו אישור של ‘אי הגשת תביעה’, כדי שיוכל לתבוע את כספי הפיצוי מחברת הביטוח של הצד השלישי. חשוב לציין, שבכל מקרה נהג המבוטח בביטוח מקיף לרכב יכול לבחור לתבוע את חברת הביטוח שלו כדי לקבל את כספי הפיצוי, אם אין אפשרות להוכיח אשמה של הצד השלישי, או שסתם לא בא לו להתעסק עם זה. לדבר כמובן יהיו השלכות על העבר הביטוחי של המבוטח ועלול להעלות את מחיר הפרמיות העתידיות שלו, אבל האפשרות הזאת קיימת.

בשורה התחתונה, יש המון סיבות טובות להצטיידות בביטוח מקיף, והעובדה שהמוני ישראלים עושים זאת בכל שנה בכל זאת מדברת בעד עצמה. סיטואציה של טוטאל לוס היא רק עוד סיבה טובה לרכישה של ביטוח כזה, מה גם שבמקרים מסוימים חברות הביטוח יודעות איך להקל במעט על המבוטח את הסיטואציה המבאסת, בעזרת שירותים והטבות נוספות.

חברת ביטוח ישיר למשל מאפשרת רכישת כיסוי ייעודי של קבלת רכב חלופי במקרה שהרכב הפרטי נכנס למצב של טוטאל לוס, ואפילו מציעה הבאה שלו עד בית המבוטח. סעו בזהירות.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות