אלו הרבנים ששוקלים להתמודד: האם הטריק שמתבשל נחשף?

לצד הרב מאיר כהנא, שנבחר למועמד הציונות הדתית, ישנם עוד 3 רבנים לפחות ששוקלים להתמודד על תפקיד הרב הראשי האשכנזי • למרות שהרב כהנא, קצין בצה"ל, נהנה מיתרון גדול בגוף הבוחר, בפרט על רקע המלחמה, יש מי שפועלים לפצל את הקולות - ולהוביל לבחירת רב חרדי
י' ניסן התשפ"ד / 18.04.2024 12:50

הבחירות לרבנות הראשית, שיתקיימו במהלך חודש יוני, מתקרבות ומאחורי הקלעים מתגבשים המחנות, התמיכות – וכמו תמיד, גם הטריקים והשטיקים.

מה ליפא חיפש וחיפש ולא מצא בשום פינה כשערך בדיקת חמץ?

הקרב החם כעת הוא על משבצת הרב הראשי האשכנזי: האם יבחר רב חרדי – ויכהנו שני רבנים חרדים, כפי המתכונת כיום – או רב דתי-לאומי. על משבצת הראשון לציון יכהן רב חרדי שתציב ש”ס.

לאחר  חג  הפסח יבחרו הממשלה והכנסת את נציגיהם לגוף הבוחר ובמשרד לענייני דת תחל היערכות לבחירות ותוקם ועדת בחירות שתשלח זימון ל-150 חברי הגוף הבוחר – שיכריע בהצבעה מי יהיו הרבנים הראשיים.

המועמד המוביל כיום לכהונת הרב האשכנזי הוא הרב מאיר כהנא, שנבחר על ידי ועדת הרבנים בראשות הרב יעקב אריאל למועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי. מלבד הציונות הדתית, הוא נהנה גם מתמיכת רבני חב”ד.

בשיחה עם אחד מהם, הוא מסביר: “קשה מאד ללכת נגד הרב כהנא. ראשית, הוא דיין מאד מוערך, היה יו”ר נציגות הדיינים, נבחר על ידי ועדת הרבנים כמועמד, וגם רבנים חרדים מעריכים אותו מאד. האריכו לו את תוקף המינוי לעוד 4 שנים, משום שהוא מוערך כל-כך. הוא גם בעל כשרון, גם אדם לבבי שקל מאד לדבר איתו בלי פוזות. הוא גם מקורב מאד להשקפת העולם של חב”ד, אנחנו סומכים עליו”.

ויש לו מעלה נוספת, חשובה מאוד בפרט על רקע המלחמה: “הוא סגן אלוף בצה”ל,  ואת זה אין לשום מועמד חרדי כמובן. יש לו בן שנפצע קשה ויצא בחסדי שמים, חתן בשיקום, ו-9 תלמידים מעברו, שנהרגו במלחמה האחרונה בעזה. הוא עצמו יצא למילואים בפיקוד העורף בתקופה בה בית הדין היה סגור בשל המלחמה”.

המשמעות: כל חילוני או דתי לאומי בגוף הבוחר, יבחר בו כמעט על אוטומט. “אב בית דין, קצין ששירת בצה”ל, מכיר את ההוויה הישראלית, וגם יהודי מאד ירא שמים ועם אופי חיובי מאוד”.

ומה החיסרון שלו? גורם עמו שוחחנו מספר: “כיו”ר נציגות הדיינים הוא התעמת מספר פעמים עם אנשים חזקים בפוליטיקה החרדית… מה שמונע מש”ס ומדגל התורה לרצות בבחירתו. הוא אחד, שאי אפשר ‘למכור’ אותו או ‘לסובב’ אותו”.

אלא שישנם עוד רבנים ששוקלים להגיש מועמדות לבחירות. בין השמות שכבר עלו: הרב משה חיים לאו, אחיו של הרב הראשי המכהן הגר”ד לאו ובנו של הגרי”מ לאו; הרב קלמן בר, רבה הראשי של העיר נתניה; והרב מיכה הלוי, רבה הראשי של פתח תקווה.

מעדות שהגיעה אל חרדים 10 עולה כי בשיחה של אחד מהמועמדים השוקלים להתמודד, סיפר המועמד, בניחום אבלים בו השתתף, לבן שיחו על תרגיל שמתבשל. מה שהמועמד לא ידע הוא שלשיחה יש מאזין נוסף – שהעיד בפנינו על תוכן של אותה שיחה. המאזין, יהודי ירא שמים, התחבט זמן-מה האם לספר על המידע שברשותו, ולבסוף החליט שיש לטרפד את התרגיל.

הנה השיחה: “אנחנו מתכננים להעמיד מול הרב כהנא מועמד נוסף, אולי אפילו שניים”, חשף המועמד. הוא העלה שמות של שני מועמדים נוספים שיוצבו בהתמודדות. השניים לא יידעו, כמובן, שהם חלק מתרגיל, “יגידו להם שתומכים בהם וכך יפצלו את הקולות. במצב בו לציונות הדתית יש כ-45 אחוזים בקולות הגוף הבוחר, פיצול הקולות משמעותי”, הסביר.

וכשיפוצלו הקולות, כך מקווים מתכנני התרגיל, לא יהיה רוב לרב כהנא ויהיה רוב למועמד חרדי…

מי שסיפר לי את המידע על השיחה הזו הוסיף ואמר: “אני עוד זוכר פרסום שלך ערב הבחירות הקודמות על ‘דיל’ סביב בחירת הרב דוד סתיו, תוך הארכת כהונת הגרש”מ עמאר, הפרסום שלך הוא שטרפד אז את בחירת הרב סתיו, שהוא  רב של צוהר, לכן אני מעביר לך את המידע”.

ימים יגידו, האם התרגיל יבשיל, ואם הוא גם יצליח.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות