בג”ץ לדרעי: נמק מדוע לא תאושר פתיחת מרכולים בהרצליה בשבת

בג"ץ פרסם צו על תנאי המורה לשר הפנים לנמק, בתוך 90 יום, מדוע לא אישר את חוק העזר המאפשר פתיחת מרכולים בשבת בהרצליה • מקלב: "יהיה חוק עוקף בג"ץ ולא בג"ץ עוקף שבת, השבת לא תהיה מוחלשת - הבג"ץ הוא זה שנחלש"
אריה ריבקינד
כ"ד אדר א' התשע"ט / 01.03.2019 12:14

שופטי בג”ץ פרסמו הבוקר (שישי) צו על תנאי המורה לשר הפנים אריה דרעי לנמק, בתוך 90 יום, מדוע לא אישר את חוק העזר המאפשר פתיחת מרכולים בשבת בהרצליה.

חוק העזר חוקק בסמוך לחקיקת חוק המרכולים.

הצו יצא בעקבות דיון שהתקיים ביום שני השבוע בבג”ץ, בפני נשיאת בית משפט העליון אסר חיות והשופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן – בחמש עתירות של רשויות מקומיות נגד החלטת שר הפנים, אריה דרעי, שלא לאשר את חוקי העזר העירוניים, המאפשרים פתיחת מרכולים בתחומן בשבת ובחגים. מדובר בחוקי עזר שעברו במועצות הערים בטרם נחקק חוק המרכולים.

את העתירות הגישו העיריות ראשון לציון, גבעתיים, חולון, מודיעין־מכבים־רעות והרצליה.

חבר הכנסת אורי מקלב אמר בעקבות פירסום הצו כי “החקיקה העירונית באה לשנות מוסכמות ודברים הנהוגים מקום המדינה”. אולם, לדבריו, “רוב הציבור חושב שהשבת צריכה להישאר יום המנוחה הלאומי של עם ישראל”.

מקלב הדגיש: “כל פתיחת חנות היא פגיעה בסוחר אחר שלא רוצה לפתוח ורואה את יום המנוחה שלו ביום השבת. מי שרוצה לפתוח – לא נותנים לו, ובית המשפט מנסה שוב ושוב לכרסם בדבר שהוא הליבה של הלאום של העם היהודי. השבת היא הדגל של העם היהודי, השבת היא אבן היסוד והדבר שאמור לחבר בין כל חלקי העם”.

מקלב הוסיף: “הצו שהבג”ץ נתן הבוקר בדרישה למשרד הפנים לנמק – מהותה לבוא ולנסות לעקוף את תורת ישראל, ולשנות את מהות ותכלית שבת קודש. זוהי פרשנות עקומה שאינה מתאימה לתכלית החוק ולכוונת המחוקק”.

לדבריו, “בצו הבוקר הבג”ץ מראה לנו את כוונתו לבטל את חוק המרכולים, אך היום חלק גדול מאזרחי מדינת ישראל אינם נותנים אימון בבג”ץ. יש עריצות ודיקטטורה שיפוטית ועכשיו יותר מתמיד הגיע הזמן לעשות שינויים שיבלמו את הדורסנות המשפטית.

“יהיה חוק עוקף בג”ץ ולא בג”ץ עוקף שבת, השבת לא תהיה מוחלשת – הבג”ץ הוא זה שנחלש”. אמר ח”כ מקלב.

בגץ, חוק המרכולים

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות