חדו”ש: תוקף את בנט? הרב ביקר אצל קונסרבטיבים. הגר”ד לאו: שקר

הרב הראשי הגר"ד לאו תקף השבוע את שר החינוך נפתלי בנט על ביקורו בבית ספר קונסרבטיבי בניו יורק - ובעמותת חדו"ש מיהרו לטעון: הרב לאו עצמו ביקר השנה במוסדות כאלה • לשכת הרב הראשי בתגובה: "מנסים להשחיר את פניו. ביקר בבתי ספר חילונים. לא רפורמים ולא קונסרבטיבים"
יוני גרין
כ"ט כסלו התשע"ו / 11.12.2015 15:05

הקרב המילולי בין הרב הראשי הגר”ד לאו לבין נפתלי בנט, על רקע ביקורו של שר החינוך בבית הספר הקונסרבטיבי  ‘סולומון שכטר’ בניו יורק, במהלך ביקורו בארצות הברית בשבוע שעבר – מקבל תפנית?

בעוד ראשי עמותת חדו”ש טוענים כי הרב הראשי עצמו ביקר במוסדות מן הסוג הזה, לשכתו של הרב הראשי דוחה את הטענות לפיהן הוא מקיים ביקורים בבתי ספר רפורמיים וקונסרבטיביים, ומדגישה כי מדובר בבתי ספר פלורליסטים ולא כאלה שמזוהים עם השקפה שאינה אורתודוקסית.

לפי דברי חדו”ש, בחודש ינואר 2014 ביקר הגר”ד לאו בבית הספר הקהילתי היהודי טולדו בלוס אנג’לס. מדובר בבית ספר ליברלי, שמוכר בכינוי ‘היהודי החדש’. אתר הג’ואיש ג’ורנל, שדיווח על הביקור, הגדיר את בית הספר כ”תחנה לא צפויה”.

הרב לאו אמר לתלמידים, לדברי חדו”ש, שלמרות חילוקי הדעות הקשים ביניהם, “באתי לומר ‘הלו, אחי’. באתי לשבת אתכם”.

בהודעה שפרסמה חדו”ש מצוטט גם דיווח של סוכנות הידיעות היהודית JTA  לפיו לפני שישה שבועות ביקר לאו בבית ספר קהילתי בוושינגטון, שבו ילדות מובילות תפילות. סוכנות הידיעות מפנה לכתבה של ה’וושינגטון ג’ואיש פוסט’ ממנה עולה כי הרב אמר לילדים “אתם החיים היהודיים בעיר”.

בתמונה של הכיתה  נראה הרב הראשי משוחח לפחות עם ילדה אחת חבושה בכיפה בוכרית.

מנכ”ל חדו”ש אורי רגב אמר על כך: “הרב הראשי העניק לנו מופת של צביעות וגלגול עיניים כאשר דרש משר החינוך לעשות מה שרבנים אומרים ולא מה שרבנים עושים”.

רגב: “ההסבר של לאו להתנגדותו לביקור בבית ספר קונסרבטיבי היה החשש ממתן לגיטימציה. האם אפשר להסיק מכך שהרב לאו תומך בתפילות מעורבות ובחבישת כיפה על ידי נשים?” שאל רגב, והוסיף: “זו תהיה בשורה משמחת ומתקדמת מאוד”.

לדברי רגב, “נראה אם כן שהתוכן היהודי והדתי של בית הספר כלל אינו מעניין את הרב לאו אלא רק השאלה אם קוראים לו רפורמי או קונסרבטיבי. כלומר, רק הרדיפה של הזרמים המתחרים, ההולכים ומתחזקים, חשובה לרב הראשי. הפרשה המבישה הזו”.

“ימשיך ולהביא את דבר היהדות”

מלשכת הרב הראשי לישראל נמסר, כי בית הספר המדובר הוא בית ספר פלורליסטי. כלומר, לא מזוהה עם זרם כלשהו – לא עם אורתדוקסים, לא עם רפורמים ולא עם קונסרבטיבים.

“ככל הידוע לנו, זו אחת הפעמים הבודדות בה בית הספר הסכים לכך שאיש דת ייכנס. את הביקור תיאם הרב שם-טוב מחב”ד וושינגטון.

“על פי אתר בית הספר, הגדרתו היא פלורליסטי, חילוני שאינו מחנך לזרם כלשהו. בהחלט יכול להיות שלומדים שם גם רפורמים וקונסרבטיבים, אך הוא לא מחנך לרפורמיוּת ולקונסרבטיביוּת.

“זוהי הנקודה אותה הדגיש הרב הראשי לאו בראיון לרדיו ‘קול חי’ שהצית את המהומה – ניתן לדבר בפני ציבור שבו יש מגוון אנשים מבלי לבדוק בציציותיהם. מאידך, בעיה חמורה היא לבוא ולדרוש בפני קבוצה המצהירה על עצמה כרפורמית או קונסרבטיבית, הלוקחים את התורה ומסלפים אותה על פי הדרך שנח להם”.

עוד אומרים בלשכת הרב לאו, כי לא יתפלאו אם מי שמנסים להשחיר את פניו של הרב הראשי לישראל הם גורמים שמנצלים את זה שבישראל לא ערים לדקוית שבין בתי ספר רפורמים וקונסרבטיבים לבתי ספר פלורליסטים.

“הרב הראשי ביקר, וימשיך לבקר בעזרת ה’, בבתי ספר כלליים שכף רגלו של רב לא דרכה בהם מעולם, ולהביא את דבר היהדות כפי שמסורה לנו מדורי דורות”, אומרים בלשכה.

הגר”ש אליהו: “בנט טעה”

בתוך כך זכה היום הרב לאו לגיבוי גם מצידו של רבה הראשי של צפת, הגאון רבי שמואל אליהו, שאמר בתחנת הרדיו ‘גלי ישראל’: “בנט טעה כשהוא נותן להם לגיטימציה, אסור לחזק אותם. הם מובילים התבוללות ויוצרים שואה רוחנית, אנחנו מחזקים את הרב דוד לאו”.

העימות בין הרב הראשי לשר החינוך פרץ השבוע, לאחר שהגר”ד לאו תקף בראיון את ביקורו של בנט בבית הספר הקונסרבטיבי – ואמר: “צריך לשאול את בנט אם הוא התייעץ עם רב לפני הפגישה הזו – ואני חושש מאוד שלא, מכיוון שההתנהלות הזאת אינה מקובלת על כלל ישראל.

“כאשר אתה מדבר בפני ציבור כללי אז ודאי שלא תשאל האם כל אחד בקהל הוא אורתודוכסי, אבל לדבר מראש עם קהל מסומן ולהכיר בו ובדרכו, כאשר דרך זו מרחיקה את היהודים מדרכה של ישראל – זה אסור.

“אם השר בנט היה שואל לדעתי לפני הביקור הייתי אומר לו בפירוש: ‘אתה לא יכול ללכת למקום בו החינוך שם מרחיק יהודים ממסורת, מהעבר ומהעתיד של העם היהודי'”.

השר בנט, בתגובה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו על הגר”ד לאו: “נאמרו היום דברים שאסור שיאמרו על ידי מנהיג ציבור בכיר בישראל. קרוב יהודי העולם היא משימה קיומית לעם היהודי. אמשיך בכך”.

מלשכתו של שר החינוך הגיבו על הראיון של הרב לאו: “השר בנט סבור שמנהיגי ציבור בישראל צריכים לקרב יהודים ולא לנדות אותם, ורואה בחומרה אמירות שנועדו להרחיק לבבות במקום לקרבם”.

לדבריו, “אנו נמצאים היום במצב חירום ליהודי התפוצות, כאשר תופעת ההתבוללות מגיעה למילוני יהודים, השר בנט גאה בכך שהוא דואג לכל יהודי באשר הוא יהודי, וימשיך לפגוש כל יהודי, מכל זרם שהוא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות