הרבנים צוהלים: הרפורמות של הרב בן דהן ייבחנו מחדש

לפני כשנה שיגר סגן שר הדתות הרב בן דהן חוזר מנכ"ל ובו דרישות חדשות מרבני ההתיישבות • הרבנים הגיבו בחריפות, ובית הדין הארצי לעבודה דן בעניינם • כעת חשים הרבנים כי הרוחות הנושבות מכיוון לשכת שר הדתות חיוביות
י"ח תמוז התשע"ה / 05.07.2015 15:12

יו”ר ארגון הרבנות בהתיישבות, הרב יוסף שלוש, הרב האזורי לדרום השרון, מברך במכתב שנשלח לרבני ההתיישבות, את שר הדתות החדש, דוד אזולאי, על טיפולו ברפורמת נהלי הרבנים שעלתה לכותרות לפני כשנה.

כפי שנחשף בחרדים 10 סגן שר הדתות הקודם, הרב אלי בן דהן, יזם שורת תקנים ודרישות אותם הציב בחוזר מנכ”ל שנשלח אל רבני ההתיישבות – בנושאים של דיווחי שעות וחובת מקום מגורי הרב במקום הכהונה.

ועד רבני ההתיישבות הגיב אז בחריפות למכתבו של הרב בן דהן, ואף הגיש עתירה על כך לבית המשפט.

בית הדין לעבודה עדיין דן בעניינם.

במכתב ששלח לרבני ההתיישבות, מעדכן הרב שלוש את חבריו על ההתקדמות בנושא ומציין בו: מנכ”ל משרד הדתות עודד פלוס כתב כי “הוראות החוזר ראויות בהחלט לבחינה מחודשת”, וכי “האופן שבו מחייבים את כל הרבנים ומשיתים עליהם מגבלות ותנאים שקשה לעמוד בהם דורשת בירור וליבון”.

דבריו של פלוס נכתבים על דעתו של שר הדתות הסבור כי התקנות החדשות חמורות, סותרות את ההסכם הקיבוצי, וכן סותר ומפר את דו”ח הוועדה הבין משרדית.

“אני רואה ברבני הערים וההתיישבות והשכונות את כיפת הברזל של מדינת ישראל ואני הולך לחזק את מעמד הרבנים במדינה”, אמר השבוע השר אזולאי בכנס הרבנים בכינר.

חתימת מאה רבנים

השבוע נערך דיון בנושא בבית הדין הארצי לעבודה, כשהשופטת מדגישה: “שימור המצב הקיים” – חשוב. בעוד כחודשיים יתקיים דיון נוסף בנושא.

לדברים הנחושים של השר קדם מכתב – עצומה, ובו חתימות של למעלה ממאה רבנים המוחים על חוזר מנכ”ל בנושא רבני ההתיישבות. בהמשך נערכה פגישה מקצועית בין נציגי הרבנים לבין השר, במהלכה טענו הנציגים כי החוזר החדש סותר את ההסכם הקיבוצי שחל על הרבנים מיום 6/9/88 ואשר קבע כי מדובר באופי עבודה של אמון אישי שאינו ניתן לדיווח.

בנוסף, מחייב ההסכם הקיבוצי עבודה של 5 ימים בשבוע, כאשר החוזר דורש עבודה בת 7 ימים בשבוע.

הרבנים אף מחו בפני השר, כי  החוזר אינו מסדיר את העלאת שכר הרבנים, וזאת בניגוד להמלצות הוועדה הבין משרדית עליה הוא נסמך. במקביל הוא מאפשר להם לעסוק בעיסוק נוסף בהיקף של 10 ש”ש בלבד, בניגוד להמלצות הוועדה שדיברה על היקף של 20 ש”ש.

גם בסוגיית מקום מגורי הרבנים העלו נציגי וועד הרבנים מספר טענות. הם ציינו כי נדרש אמנם מן הרבנים להתגורר במקום כהונתם, אך בחוזר לא מוזכר נושא מימון המגורים. טענות הושמעו גם על גוף הדרישה: על פי החוזר חייב רב אזורי להתגורר בתחומי המועצה, בעוד הוועדה הבין-משרדית המליצה להבחין בין מהות תפקיד רב אזורי לרב יישוב ולקבוע כי רב אזורי רשאי להתגורר במרחק של 25 ק”מ משטח המועצה האזורית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות