אובמה בראיון ל’עובדה’: “אני נהנה מהדו-קרב מול נתניהו”

נשיא ארצות הברית העניק ראיון לעיתונאית אילנה דיין והבהיר: "אתקשה להגן עליכם באו"ם" • על נתניהו: " "כשאני נמצא עם ביבי, יש לנו שיחות טובות. הן קשות, הן מתנהלות בתקיפות" • על איראן: "הדרך הטובה ביותר היא הסכם נוקשה"
אליעזר היון
ט"ז סיון התשע"ה / 02.06.2015 23:29

“אני חושב שהוגן לומר שאילו הייתי מגיע לכנסת, מבלי לתאם מראש עם ראש הממשלה, ואילו הייתי מנהל מו”מ עם מר הרצוג, היתה תחושה של הפרה של כללי ההתנהגות המקובלים”, כך אמר נשיא ארה”ב ברק אובמה בראיון לתכנית ‘עובדה’.

במהלך הראיון, ששודר הערב בערוץ 2,  התייחס הנשיא גם לאמירותיו של ראש הממשלה סביב הקמת מדינה פלסטינית ואמר: “לא מציאותי לחשוב שניתן יהיה לקיים את התנאים של ישראל מתישהו בעתיד הקרוב.

“לכן הסכנה כאן היא שישראל ככלל מאבדת אמינות. כבר כיום הקהילה הבין לאומית לא מאמינה שישראל רצינית בכוונתה להשיג פתרון שתי מדינות. ההצהרה של ראש הממשלה הגבירה את הסברה שאין שם מחוייבות של ממש”.

הנשיא מתח ביקורת נוקבת על נתניהו כשאמר: “אני חושב שנתניהו מטיל ספק ביכולת של הפלסטינים והישראלים לשתף פעולה בשם השלום. אני חושב שנתניהו הוא גם פוליטיקאי שדואג לשמר את הקואליציה שלו ולשמור על הכיסא שלו”.

נהנה להתמודד מולו

בהקשר ליחסיו האישיים עם נתניהו אמר אובמה: “כשאני נמצא עם ביבי, יש לנו שיחות טובות. הן קשות, הן מתנהלות בתקיפות, אבל אני נהנה מהדו קרב מולו”.

לצד זאת הבהיר הנשיא: “היחסים בין ארה”ב לישראל עמוקים יותר מכל מנהיג בודד או ממשל מסוים, וזה לא ישתנה. אני פחות מודאג מאי הסכמה כזו או אחרת שיש לי עם ראש הממשלה נתניהו אלא יותר מפוליטיקה ישראלית שמונעת אך ורק על ידי פחד. אתם עלולים לאבד דברים שאינם קשורים רק ברקטות”.

הנשיא התייחס גם לסוגיית ההסכם המתגבש עם איראן ואמר: “לפני שנבחרתי לנשיאות, איראן התקדמה מכמה מאות צנטריפוגות לאלפים. ידוע לנו שזמן הפריצה לפצצה שאירן יכולה להגיע אליו, הוא עניין של כמה חודשים כיום במקום כמה שנים. הפעלנו סנקציות מהסוג היעיל ביותר על אירן שגרמו להם לאבד עשור של צמיחה כלכלית”.

“אני חושב שאני יכול להוכיח, לא על בסיס תקווה בלבד אלא על בסיס עובדות וראיות, שהדרך הטובה ביותר למנוע מאירן נשק גרעיני היא הסכם נוקשה ובר אכיפה”, אמר. “פתרון צבאי לא יסדיר זאת, אפילו אם ארצות הברית תשתתף. הוא רק יאט זמנית את תכנית הגרעין”.

מה יקרה באו”ם?

“אומר את זה בצורה מפורשת”, אמר אובמה, “אם יהיו החלטות נוספות שיוצעו באו”ם… עד עכשיו הדפנו מאמצים אירופיים, למשל, או אחרים, כי אמרנו שהדרך היחידה לפתור את הדברים היא בדיאלוג בין שני הצדדים…

“אם בפועל אין כל סיכוי לתהליך שלום ממשי, אם איש לא מאמין בקיומו של תהליך שלום, אז קשה יותר להתווכח עם מי שמוטרד מהבנייה בהתנחלויות, עם מי שמוטרד מהמצב הנוכחי. קשה לי יותר לומר לו, ‘תתאזר בסבלנות, תמתין, אנחנו בעיצומו של תהליך’. מספיק שהם יצביעו על ההצהרות שנשמעו ויאמרו, “אין שום תהליך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות