‘זהו המשבר הכי גדול שהיה לחרדים. אין מי שיכול לתקן הנזקים’ • יועץ האסטרטגיה מנתח

איציק אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה: "אנחנו באירוע שכל זאטוט שמצטלם משתעל ברחוב על אנשים, הופך לפנים של המגזר" • "אין אף גורם פנים חרדי שיכול לטפל במשבר הזה" • "ההסתה ברשתות מטרידה מאד, חושש שהיא תידרדר מהר לאלימות ברחוב" • אז מה העצה שלו? • ראיון
יוני גרין
ט' ניסן התש"פ / 02.04.2020 22:10

בימים האחרונים, על רקע ממדי התפשטות מגיפת הקורונה בריכוזים החרדיים, מוצא עצמו הציבור החרדי תחת מתקפה איומה. פוסטים ארסיים וסרטונים אכזריים, מלאי משטמה,  מציפים את הרשתות החברתיות. גם בכלי התקשורת מתמקדים בחרדים – תוך התעלמות ממגזרים אחרים. 

בסרטון וידאו שפרסם איציק אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, בחשבון הטוויטר שלו, הוא התריע: “ממדי השנאה כנגד החרדים מסוכנים ביותר. זה עניין של זמן עד שהאירוע ידרדר לאלימות, כנגד חרדי אקראי שישלם את המחיר”.

הוא פנה גם אל יו”ר יש עתיד יאיר לפיד ויו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן – וביקש: “צאו אל הציבור והסבירו לו שזו לא העת למחלוקת. יש לכם כוח בידיים – נצלו אותו”.

בשיחה מיוחדת עם חרדים 10, שאלנו את אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה המייעץ לפוליטיקאים בכירים ולחברות גדולות במשק, על הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר.

איך אפשר להתמודד עם ממדי הסתה והמשטמה הגואים כלפי הציבור החרדי?

אנחנו נמצאים עדיין בתחילתו של האירוע. לא רק מבחינת התחלואה של מגיפת הקורונה, אלא בעיקר גם מבחינת המשבר שבו נמצאת החברה החרדית. ייקח זמן עד שהנושא הזה יובן ויופנם, אבל מדובר כאן במשבר הכי גדול שהיה לחברה החרדית בישראל.

מטבע הדברים, יש כאן שילוב של גורמים רבים, בעלי אינטרס, שמנצלים בציניות את חוסר הזהירות של הציבור החרדי, על מנת להסיט מהם את האשמה בכישלונות בשלבי ההיערכות להתפרצות.

בנוסף לזה, צריך לקחת בחשבון שהציבור החרדי, מאז ומעולם היה סקפטי מאוד בנוגע להחלטות השלטוניות, וזה שהפוליטיקאים החרדים הם חלק ממוקדי קבלת ההחלטות, עדיין לא יצר את השינוי בתודעה. לכן, כמו רבות ממדינות העולם, גם המיינסטרים של הציבור החרדי סירב להתרגש מהדיווחים והתנהג כרגיל”.

מה אתה מייעץ? יש איזו תכנית שלבים שניתן לפעול לפיה?

צריך להבין את גודל האירוע. בניגוד לארגון שנכנס למשבר וכל הצוות מתכנס והופך להיות ממושמע ליועץ התקשורת שמלווה את האירוע, כאן מדובר בחברה החרדית על שלל חצרותיה וגווניה – שלא מחויבת למשמעת קמפיין ולכן האתגר כאן הוא שונה לחלוטין.

אנחנו באירוע שכל זאטוט שמצטלם משתעל ברחוב על אנשים, הופך להיות הפנים של המגזר. אין גורם פוליטי או רבני אחד שיכול לנהל את המשבר, לתקן את הנזקים ולהרגיע את הרוחות.

הבוקר שוחחתי עם איש ציבור חשוב מירושלים ששאל אותי בדיוק את השאלה הזו. איך לדעתי ניתן לטפל במשבר הזה – ומיד הזכרתי לו את הגמרא בברכות על רבי יוחנן שנעזר ברבי חנינא על מנת להעמיד אותו מחוליו – ועל השאלה מדוע לא נעמד לבד, אומרת הגמרא שם שאין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים.

זו בדיוק הסיטואציה שבה החברה החרדית נמצאת. אין אף גורם פנים חרדי אחד שיכול לטפל במשבר הזה מבחינה ציבורית כלל ישראלית. לא פוליטי ולא רבני. זו הסיבה גם שעשיתי את הסרטון היום שבו פניתי אל ליברמן ולפיד בקריאה שיגלו אחריות לגודל האירוע.

ההסתה ברשתות מטרידה אותי מאוד. אני חושש שהיא תידרדר מהר מאוד גם לאלימות כנגד הציבור החרדי ברחוב. אני חושב שדווקא ליברמן ולפיד, שמבחינה ציבורית, לא חשודים באהדת המגזר החרדי, יכולים לגלות אחריות ולהפחית את מפלס המתח והלחץ מהמגזר החרדי בחברה הישראלית.

אם הם יצאו בקריאה לתומכים שלהם להיכנס לפרופורציות ולהבין שהציבור החרדי ברובו הנחרץ נשמע להנחיות משרד הבריאות, זה יכול לסמן את החץ לתחילת הדרך לניהול המשבר הזה.

איך ניתן להסביר לציבור שלא כל החרדים מפירים את ההוראות של משרד הבריאות?

לא בטוח שניתן. ודאי לא אחרי הדיווח הערב של הכתבת ענבר טוויזר בחדשות N12 על שר הבריאות. כבר עכשיו אנחנו רואים ראשי ערים מסוימים שעולים לשידור ומאשימים את הציבור החרדי בכך שיש חולי קורונה בעיר שלהם.

מה שנדרש בזמן משבר הוא משמעת ברזל של כל הגורמים, אבל בחברה כך כך גדולה ומגוונת, לעולם לא תצליח להגיע למשמעת של 100%, אפילו לא קרוב לכך.

זו הסיבה שהאסטרטגיה שנדרשת לטיפול במשבר הזה היא דרך יצירת שיתופי פעולה עם גורמים שנמצאים במיינסטרים של הציבור הישראלי.

באירוע בסדר גודל כזה, אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, החברה החרדית לא תוכל לנהל את המשבר הזה לבד, אלא בשיתופי פעולה עם גורמים שמקובלים על כלל הציבור בישראל.

הדפס כתבה

19 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    סליחה... על מי אתה מגן.. הרווחנו את זה במעשינו...
    02/04/2020 23:20
    דויד אברך מאשדוד
  1. ואתה מגן על רוצחים… יש לחלק לא מבוטל. מהחרדים. דין רודף…. סתום תפה…

  2. תשקורת
    03/04/2020 00:12
    נעמי
  3. תפסיקו בבקשה להתייחס לניפוחים של התקשורת.
    ככל שניתן להם חשיבות הם יתנפחו יותר.
    כמו שלא הצליחו להפיל את ביב לא יצליחו להפיל אותנו בפח שלהם.נכון הם מבליטים את הבעייתיים שלנו ומצניעים את שלהם.אבל כל בר דעת יודע שזה שקר.
    את השנאה לחרדי בכל מקרה קיימץ וראינו זאת במערכות הבחירות.
    תפסו עוד טראמפ על השנאה ותו לו.
    הצחקת אותי עם לפיד ולמברמן…מה אנו צריכים עזרה שלהם..?

    • כהן צילה   11/04/2020 12:58

      תמשיכי כך ותאכלי את הלב שלך

  4. צר לי אבל החרדים רכשו את האנטישמיות כלפיהם בזכות
    03/04/2020 00:52
    רפול
    • איתן   21/04/2020 15:29

      על שנאתם ליהודים שהם היהודים הזמינו את השנאה כלפיהם…
      איך שגלגל מסתובב מסתובב…
      כשיהודים מתרחקים מיהדותם הם צריכים להסביר תמיד למה הם עשו את זה והנה
      לכם כמה דוגמאות לכך…

  5. צודק
    03/04/2020 02:53
    אני
  6. יש הרבה הסתה ברשת, הרוב מבוסס על סטריאוטיפים שליליים. מה עושים אבל עם סרטונים והוראות מרבנים שהתפרסמו נגד ההנחיות? זה גרם להרבה מאיתנו להיות שאננים ואדישים, ועכשיו כשקלטנו את הדברים באיחור, נכנסנו לבעיה רצינית. מעבר לכך שיש את העשבים השוטים שמנסים לפגוע בכמה שיותר קשישים ומסכנים, כנראה שיש להם רצון עז לגרום לכמה שיותר הרוגים אצלנו

  7. רוצה את האמת?
    03/04/2020 09:05
    כלעד
  8. נגיף הקורונה הוא הקש ששבר את גב הגמל,כבר למעלה מ-70 משנה,הציבור החרדי שמובל מרצון על ידי רבנים ועל ידי עסקנים חרדים,פשוט שואב איתנו כל פסיס עוצמה ואנרגיה,מגזר ששואב כספים בלתי סופיים רק בגלל שהחליט להביא לעולם 12 ילדיעם,מגזר שלא תרם ולא תורם בכלום להוויה בישראל,מגזר שמנצל ובוכה ורוצה עוד ועוד ועוד,אם אני רוצה להביא לילד שלי אוכל אני יוצא לעבוד וגם אשתי,אך לא במגזר החרדי,אתה יכול להביא 10 ילדים,להסתובב בבטלה כל היום ואשתך עובדת בתור גננת 5 שעות ביום,אז איך האוכל יגיע לשולחן של הילדים שלך?האוכל יגיע על ידי כספי משלם המיסים החילוני שאחר כך הילד שלו הולך להיות שוטר שמקבלל קללות של נאצי והיטלר יקח ארתך במאה שערים,אז עדיף שתלך הביתה,אתה וכל המגזר החרדי מוזמן לטוס בחזרה לארצות הברית ואירופה ולעזוב אותנו

    • ז   12/04/2020 13:16

      חשבתי שהבעיה זה כסף

  9. מהעם המשבר האמוני? על זה חשבתם?
    03/04/2020 09:31
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  10. כל כך הרבה הבטחות ונבואות.
    הקורונה תגיע אבל אף אחד לא ימות
    מי שמצביע ג’ לא יפגע מהקרונה
    מי שיתרום לקופת העיר 3000 ש”ח
    ישיבות למדו עד הרגע האחרון ועוד והם מפגעו?
    ראשי הציבור הרגישו שהם מעל החוק.

  11. התרוצים פשוט מרתיחים
    03/04/2020 10:48
    רפול
  12. אפילו היום נעצרה קבוצה ברכסים שהפרה את ההנחיות והתפללו במנין.השוטרים התחפשו לאברכים וכך הצליחו לתפוס אותם על חם ולקנוס אותם.זה כבר לא הפלג ולא נטורי קרתא ולא רב אהרלך.וזה מה שתפסו מי יודע כמה הצליחו להערים על השלטונות על הציויינים ועל כולנו פשוט אתם מצפצפים על כל הכללים גם בארץ וגם בחול .יש לכם בפרוש דין רודף

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   11/04/2020 13:01

      ישר לגהנום

  13. שינוי פאזה
    03/04/2020 15:53
    חרדי
  14. פעם היינו מיעוט. יתכן שאנחנו צריכים לשנות פאזה.
    הציבור החרדי, הדתי והמסורתי – כבר ממש לא מיעוט.
    אנחנו צריכים להפסיק לשדר פחד ממה שיאמרו עלינו בתקשורת השמאלנית.
    ולהפסיק להתנצל על כל אידיוט חרדי תורן שמחליט לחלל את ה’.
    אנחנו צריכים לעבור מהתגוננות להפצת יהדות – להשקיע את כל האנרגיה כדי לקרב את עם ישראל למסורת.
    להפסיק להתעסק עם קומץ האנטישמיים היהודים (?!).
    אנחנו נגררים למקום שלא טוב לנו כחרדים להיות בו.
    הכלבים ימשיכו לנבוח והשיירה תעבור. בעזרת ה’.

    • גל   27/09/2020 19:26

      ועכשיו בתי החולים? רובם זה חרדים. מה זה אומר לך על דעתו של ה’ על הזלזול ותחושת העליונות נפוחת האגו שלכם?
      ועכשיו פיתחתם ממש צמאון דמים?! עד עכשיו זה היה דמיםן במובן כסף, עכשיו ממש החלטתם להיות מפיצי מוות?

  15. מה שהכי מדאיג זה אנשים כמוך
    05/04/2020 23:32
    נחושת
  16. אז ישנאו חלקם את רובנו
    ביג דיל
    מי שהביא את המגיפה הזו היו תיירים מאיטליה
    אתה מכיר חרדי שמטייל שם?
    מי שמחלל שבת עוד יביא מגיפות רבות לעולם, רינה לא מצליח גם לא מצליחה לעצבן אותי.
    וברגע שבאמת אתעצבן, אז פשוט אמוטט את אושיות המשטר, התקשורת והחינוך ואבנם מחדש. רק עם פחדנים חששנים אני באמת לא יודע מה אעשה.

  17. המיספור
    12/04/2020 13:13
    זאב
  18. לא סופרים נכון.
    כי בתל אביב משפחה זה כ 2 נפש
    ובבני ברק כל משפחה זה לפחות 6 נפש
    וצריך לספור בכפולות

  19. עדיין מארגנים מניינים ברחבי העיר אשדוד
    13/04/2020 11:23
    אשדודי
  20. גם משטרה , גם פקחי עירייה , לא עוזרים ודיווחתי , וזה לא בנסתר זה בנגלה עם מיקרופון שאני שומע עד אשקלון בערך , מעבר לזה שזה מטרד ציבורי בלי קשר לקורונה , כול שכן בתקופת הקורונה

    נ.ב. אני אדם דתי שכבר מתחיל להימאס לו מכול הממסד הדתי הרקוב הזה אפילו שרבנים מתים עדיין הם מארגנים מניינים ולמרות הוראות ברורות של הרבנים , בנוסף זה לא רק חרדים זה גם דתיים לאומיים

  21. נאיביות מסויימת...
    21/04/2020 15:24
    איתן
  22. אלרוב,מתפלא עליך…
    הרי מלבד ‘שנאת עולם לעם עולם’ אין לחברי הכנסת הנ’ל שום עקרונות
    ומה שהצליחו להיות בפרונט הכל ורק הכל בזכות השנאה…ופרט עכשיו שהם צריכים לצוף על פני המים אתה דורש מהם להסתייג מהשנאה לחרדים…לא הגזמת קצת…?

  23. הסברה או מהות?
    27/09/2020 09:38
    גל
  24. אתה כותב כאילו זו רק בעיה של הסברה, ולא בעיה אמיתית של זלזול בהנחיות, הצטופפות בחדרי לימוד ללא כל הדנה, ונתוני הדבקרה קיצוניים בישראל.

    אחרי מה שהתחולל בקהילות בברוקלין ובני ברק, אי אפשר עוד לטעון “התפילות שלנו מצילים את ישראל”. ק’ מנסה לאמר לכם משהו, ואתם בגאוותנות ואגו נפוח אוטמים אזנים וממשיכים בשלכם.

  25. הסברה או מהות?
    27/09/2020 09:39
    גל
  26. אתה כותה כאילו זו סתם בעית הסברה, לא מהות עם נתוני תחלואה מבהילים.
    ק אומר לכם משהו. אחרי מה שהתחולל בברוקלין ובני ברק, אי אפשר להתעלם מכך. ואתם , בגאוותנות ושחצנות של כל מי שמכור לאגו הנפוח שלו, מסרבים לשמוע.