‘זהו המשבר הכי גדול שהיה לחרדים. אין מי שיכול לתקן הנזקים’ • יועץ האסטרטגיה מנתח

יוני גרין
|
ט' ניסן התש"פ / 02.04.2020 22:10
איציק אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה: “אנחנו באירוע שכל זאטוט שמצטלם משתעל ברחוב על אנשים, הופך לפנים של המגזר” • “אין אף גורם פנים חרדי שיכול לטפל במשבר הזה” • “ההסתה ברשתות מטרידה מאד, חושש שהיא תידרדר מהר לאלימות ברחוב” • אז מה העצה שלו? • ראיון

בימים האחרונים, על רקע ממדי התפשטות מגיפת הקורונה בריכוזים החרדיים, מוצא עצמו הציבור החרדי תחת מתקפה איומה. פוסטים ארסיים וסרטונים אכזריים, מלאי משטמה,  מציפים את הרשתות החברתיות. גם בכלי התקשורת מתמקדים בחרדים – תוך התעלמות ממגזרים אחרים. 

בסרטון וידאו שפרסם איציק אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, בחשבון הטוויטר שלו, הוא התריע: “ממדי השנאה כנגד החרדים מסוכנים ביותר. זה עניין של זמן עד שהאירוע ידרדר לאלימות, כנגד חרדי אקראי שישלם את המחיר”.

הוא פנה גם אל יו”ר יש עתיד יאיר לפיד ויו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן – וביקש: “צאו אל הציבור והסבירו לו שזו לא העת למחלוקת. יש לכם כוח בידיים – נצלו אותו”.

בשיחה מיוחדת עם חרדים 10, שאלנו את אלרוב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה המייעץ לפוליטיקאים בכירים ולחברות גדולות במשק, על הדרך הנכונה להתמודד עם המשבר.

איך אפשר להתמודד עם ממדי הסתה והמשטמה הגואים כלפי הציבור החרדי?

אנחנו נמצאים עדיין בתחילתו של האירוע. לא רק מבחינת התחלואה של מגיפת הקורונה, אלא בעיקר גם מבחינת המשבר שבו נמצאת החברה החרדית. ייקח זמן עד שהנושא הזה יובן ויופנם, אבל מדובר כאן במשבר הכי גדול שהיה לחברה החרדית בישראל.

מטבע הדברים, יש כאן שילוב של גורמים רבים, בעלי אינטרס, שמנצלים בציניות את חוסר הזהירות של הציבור החרדי, על מנת להסיט מהם את האשמה בכישלונות בשלבי ההיערכות להתפרצות.

בנוסף לזה, צריך לקחת בחשבון שהציבור החרדי, מאז ומעולם היה סקפטי מאוד בנוגע להחלטות השלטוניות, וזה שהפוליטיקאים החרדים הם חלק ממוקדי קבלת ההחלטות, עדיין לא יצר את השינוי בתודעה. לכן, כמו רבות ממדינות העולם, גם המיינסטרים של הציבור החרדי סירב להתרגש מהדיווחים והתנהג כרגיל”.

מה אתה מייעץ? יש איזו תכנית שלבים שניתן לפעול לפיה?

צריך להבין את גודל האירוע. בניגוד לארגון שנכנס למשבר וכל הצוות מתכנס והופך להיות ממושמע ליועץ התקשורת שמלווה את האירוע, כאן מדובר בחברה החרדית על שלל חצרותיה וגווניה – שלא מחויבת למשמעת קמפיין ולכן האתגר כאן הוא שונה לחלוטין.

אנחנו באירוע שכל זאטוט שמצטלם משתעל ברחוב על אנשים, הופך להיות הפנים של המגזר. אין גורם פוליטי או רבני אחד שיכול לנהל את המשבר, לתקן את הנזקים ולהרגיע את הרוחות.

הבוקר שוחחתי עם איש ציבור חשוב מירושלים ששאל אותי בדיוק את השאלה הזו. איך לדעתי ניתן לטפל במשבר הזה – ומיד הזכרתי לו את הגמרא בברכות על רבי יוחנן שנעזר ברבי חנינא על מנת להעמיד אותו מחוליו – ועל השאלה מדוע לא נעמד לבד, אומרת הגמרא שם שאין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים.

זו בדיוק הסיטואציה שבה החברה החרדית נמצאת. אין אף גורם פנים חרדי אחד שיכול לטפל במשבר הזה מבחינה ציבורית כלל ישראלית. לא פוליטי ולא רבני. זו הסיבה גם שעשיתי את הסרטון היום שבו פניתי אל ליברמן ולפיד בקריאה שיגלו אחריות לגודל האירוע.

ההסתה ברשתות מטרידה אותי מאוד. אני חושש שהיא תידרדר מהר מאוד גם לאלימות כנגד הציבור החרדי ברחוב. אני חושב שדווקא ליברמן ולפיד, שמבחינה ציבורית, לא חשודים באהדת המגזר החרדי, יכולים לגלות אחריות ולהפחית את מפלס המתח והלחץ מהמגזר החרדי בחברה הישראלית.

אם הם יצאו בקריאה לתומכים שלהם להיכנס לפרופורציות ולהבין שהציבור החרדי ברובו הנחרץ נשמע להנחיות משרד הבריאות, זה יכול לסמן את החץ לתחילת הדרך לניהול המשבר הזה.

איך ניתן להסביר לציבור שלא כל החרדים מפירים את ההוראות של משרד הבריאות?

לא בטוח שניתן. ודאי לא אחרי הדיווח הערב של הכתבת ענבר טוויזר בחדשות N12 על שר הבריאות. כבר עכשיו אנחנו רואים ראשי ערים מסוימים שעולים לשידור ומאשימים את הציבור החרדי בכך שיש חולי קורונה בעיר שלהם.

מה שנדרש בזמן משבר הוא משמעת ברזל של כל הגורמים, אבל בחברה כך כך גדולה ומגוונת, לעולם לא תצליח להגיע למשמעת של 100%, אפילו לא קרוב לכך.

זו הסיבה שהאסטרטגיה שנדרשת לטיפול במשבר הזה היא דרך יצירת שיתופי פעולה עם גורמים שנמצאים במיינסטרים של הציבור הישראלי.

באירוע בסדר גודל כזה, אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים, החברה החרדית לא תוכל לנהל את המשבר הזה לבד, אלא בשיתופי פעולה עם גורמים שמקובלים על כלל הציבור בישראל.