מה באמת עומד מאחורי האיום של פרוש ומה יהיה ‘נשק יום הדין’ • שרי רוט, טור מיוחד

סיעת 'שלומי אמונים' פנתה בצהרים בהודעה חריגה אל 'דגל התורה': בואו לדין תורה או ששרוליק רץ בבחירות • ב'דגל' מיהרו לענות: "ההחלטה בידי הבורר" • איך טרפה סלבודקה את הקלפים של יוסי שטרית, מה מתכננים לשלוף ב'שלומי אמונים', ואיזה 'נשק יום הדין' עשויים לשלוף ב'דגל-רשב"ם'
ו' אלול התשע"ח / 17.08.2018 14:20

1.

ההתרחשויות בעיר החרדית אלעד לא מפסיקות לייצר כותרות, אפילו ביום שישי.

השבוע, כפי שכבר נחשף בחרדים 10, החלו לעסוק בתפוח האדמה הלוהט הזה גם ראש ישיבת פוניבז’ הגרי”ג אדלשטיין והגרמ”ה הירש, ראש ישיבת סלבודקה, תוך שהם מיישרים קו עם ‘דגל-רשב”ם’. קרי: רצונו של הגר”ח קנייבסקי להציג מועמד שייצג את ‘דגל’ וש”ס.

בסיעת שלומי אמונים הבינו כי הם עומדים לקראת תבוסה בזירת הקרב, ופתחו בסדרת מהלכים מרשימה, שבסופה יצאה בצהרי יום שישי הודעה רשמית חריגה מטעם הסיעה:

“מ’שלומי אמונים’ נמסר, שזו תקופה ארוכה היא טוענת ל’דגל התורה’, על אי כיבוד הסכם שנחתם לפני הבחירות המוניציפליות בשנת תשע”ד.

בתקופה האחרונה נוהל מו”מ בין הצדדים שהבשיל לסיכומים והבנות, אך לעת עתה לא צלח.

לאור זאת ‘שלומי אמונים’ פנתה ל’דגל התורה’ לברר את העניין בפני דין תורה או בוררות.

במידה ודגל התורה לא תיענה לדרישתינו להתדיין בדין תורה או בבוררות הרי שהרב ישראל פרוש מתמודד על תפקיד ראשות העיר אלעד בבחירות הקרובות”.

בדגל התורה לא התעכבו זמן רב והחזירו חזרה:

“קיים הסכם לפיו שלומי אמונים אינם רשאים להתמודד באלעד מבלי הסכמה של דגל התורה. קיים בורר ששלומי אמונים הרצתה בפניו באריכות את טענותיהם.

“ההחלטה בעניין הזה תהיה בידי הבורר ועל פי הסכמת מרנן ורבנן גדולי התורה שליט”א ועל כן מכתבו של הרב פרוש מיותר ומיועד ככל הנראה למשיכת זמן”.

2.

“להתדיין בדין תורה?” – תוהה בפני גורם בכיר ב’דגל’. “וכי לא זה בדיוק מה שאנחנו עושים כבר שבועות ארוכים מול הדיין הגר”י סילמן?”

הרב יהודה סילמן

הדיין הגר”י סילמן. צילום: שניאור שיף

אז איפה, בעצם’ ‘נתקעה’ ההתדיינות מול הדיין?

כפי שכבר נחשף בחרדים 10, בבסיס ההתדיינות עמד ‘הסכם’ שנחתם לפני חמש שנים, בערב הבחירות המקומיות הקודמות, ולפיו בקדנציה הבאה (קרי הבחירות הנוכחיות) יתמודד נציג סיעת ‘דגל’ על ראשות העיר אלעד, בתמיכת ‘שלומי אמונים’.

לכאורה, סעיף שמשפחת פרוש אמורה לקיים ככתבו וכלשונו. לפי מסורת המשפחה, המקפידה לקיים הסכמים, הם אכן היו מקיימים אותו ללא שום עיכוב, אילולי היה באותו הסכם – עליו חתום יו”ר דגל התורה ח”כ משה גפני – סעיף נוסף: גם בעיר בית שמש תציב ‘דגל’ מועמד מטעם הסיעה לראשות העיר, וכי אם לא תציב מועמד – אזי תהיה לסיעת ‘שלומי אמונים’ זכות להציב מועמד מטעמה, שייהנה מתמיכה של ‘דגל’.

במהלך ההתדיינות בין הצדדים אצל הגר”י סילמן, טענו מטעם ‘דגל’ בפני הדיין, כי העיר בית שמש ‘נכבשה’ ללא קרב, ובטקטיקה מרשימה שהופעלה על ידי ראש העיר המכהן משה אבוטבול, עוד כשהם עצמם נמו את תרדמת החורף, האהובה כל-כך על אנשי ‘דגל’.

ב’שלומי אמונים’ מתעקשים: לא עניינינו מדוע הופר ההסכם, אבל אם ‘סעיף בית שמש’ לא קוים – והעיר הגדולה נשארת בידי ש”ס, בניגוד להסכם, ו’דגל’ אינה מציבה מועמד נגדי מטעמה, אין שום סיבה שנתנדב לקיים את ‘סעיף אלעד’, המופיע באותו הסכם ממש.

פלונטר? בהחלט.

3. 

בנסיבות הללו, כאשר לכל צד יש טענות כים מדוע דווקא הוא הצודק, העביר הדיין הגר”י סילמן את השרביט לידי הצדדים, בבקשה שינהלו משא ומתן ביניהם, עד לקבלת החלטה.

טיוטות החליפו ידיים (ב’שלומי אמונים’ יש מי שסבור שברשב”ם ניסו להרדים אותם בכל המשחק של טיוטות עוברות ידיים), והיה נראה שאו-טו-טו הצדדים מגיעים להסכמות – שבסופן ישראל פרוש מקבל את העיר על ‘מגש של כסף’.

אלא שכך היה נראה רק לצד של ‘שלומי אמונים’, אולי גם ל’דגל-ראב”ד’.

מתברר שבצד השני, קרי ‘דגל רשב”ם’ לא יושבים בטלנים. שם הוכן ‘נשק יום הדין’.

ביום שלישי האחרון הופעלו כל הכלים הכבדים והוצגו מהלכים מרשימים.

אחרי שמאחורי הקלעים מתנהל מזה תקופה אחרונה מאמץ לקנות את ליבם של אנשי סלבודקא באלעד, כולל שיחות ופגישות עם ראש הישיבה הגאון רבי משה הלל הירש, הונחת השבוע הקלף המנצח: השטח שהעניק ראש העיר פרוש לאנשי ה’הפלג הירושלמי’ באלעד. זה היה, כך מתברר, קש כבד מדי לעיכול.

הרב אדלשטיין

הגרי”ג אדלשטיין. צילום: Flash90

במקביל הגיע הגר”ש בעדני, חבר מועצת חכמי התורה, למעונו של הגרי”ג אדלשטיין, והציג את האופציה של שלום כולל בין ‘דגל’ לש”ס, שלום שיהיו לו השלכות ברוכות רבות. בהמשך הערב נכנס ל’תמונה’ גם בנו בכורו של הגרי”ג – הגאון רבי צבי יהודה אדלשטיין, ראש ישיבת  ארחות תורה ומי שהגרי”ג מקשיב מאוד לדעתו, וסיפר אף הוא כי רצונו של הגר”ח קנייבסקי – בהחלפת השלטון באלעד.

מששמע הגרי”ג את הדברים, הבהיר כי לא עלה בדעתו לפעול בניגוד לרצון הגר”ח, ונראה היה שהפאזל הושלם לטובת מועמד חדש בעיר אלעד.

השם המדובר ביותר היה יוסי שטרית, לשעבר יו”ר ‘דגל’ בעיר ביתר עלית, ממוצא שבא טוב בעין של ש”ס, מה שבעצם עונה על כל הדרישות.

4.

אלא שגם בצד השני, בסיעת ‘שלומי אמונים’, יושבים טובי המוחות, וגם שם יודעים להציג ‘נשק יום הדין’.

בימים האחרונים נשלף טיעון חדש של ‘גורמים’ בסלבודקא (לא אמירה רשמית), לפיה הם אינם מוכנים להצבת מועמד ספרדי.

“היתכן?” – תוהה בפני הגורם הבכיר ב’דגל’. “אנחנו מדברים על עיר שרובה ספרדית, ובגלל 40 משפחות של סלבודקא לא ניתן להציב מועמד מזרחי, אחד שהוא גם בשר מבשרה של ‘דגל התורה’?”

נכון ליום האתמול – בושה לכתוב את המילים הללו, אבל זהו המצב – נעשה מאמץ למצוא ‘מועמד אחר’, אחד שיהיה מ’העדה הנכונה’.

היו מי שדיברו שוב נכבדות ביצחק פינדרוס, סגן ראש עיריית ירושלים וראש עיריית ביתר לשעבר, אך לא נראה שהוא מוכן לוותר על מעמדו בירושלים, לטובת העיר השסועה אלעד. אפילו על יצחק רייך, ראש מועצת רכסים, דיברו נכבדות. למעשה, תהיו בטוחים שאין כמעט שם שלא דובר בו…

כך יצא ש’נשק יום דין’ הופעל הבוקר: דרישת ‘שלומי אמונים’ ללכת להתדיין בדין תורה.

על פי התוכנית, שהודלפה לחרדים 10 מגורמים בלתי רשמיים, אחרי ש’דגל’ תסרב להתייצב לדין תורה, יעלה שרוליק פרוש אל ביתו של הגרי”ג אדלשטיין כדי להתברך. ‘רק’ להתברך “על כל הטוב שגמל לציבור הליטאי בקדנציה האחרונה”.

וזה, כך לפי התכנית, יהיה ה’מפץ’.

הרב קנייבסקי, ח"כי דגל

הגר”ח עם ח”כי דגל. צילום: באדיבות המצלם

אלא שגם ממול, כבר אמרנו, יושבים רוקחי תוכניות ומכינים את המהלך שלהם: כפי שהדבר נראה כעת – וכפי שכל אחד מבין הכל נזיל – במהלך הימים הקרובים תתקיים אסיפה בבית הגר”ח קניבסקי, במהלכה יוכרז על מועמד.

מכירים בית דין רבני שיסכים לדון בדין תורה, אחרי ששר התורה כבר הכריע?

אני לא.

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פרוש יפסידו את ביתר ירושלים ואלעד ביחד בעיקבות הליכתם עם ראב״ד
    17/08/2018 15:05
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הם משקרים כי הם כפופים לגר״ח ומבזים אותו כל הזמן. וכן את רבני שס

  2. פרוש הבריז בבית שמש כשכל האדמורים שלו הלכו עם אבוטבול
    17/08/2018 15:08
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. שירוץ בירושלים ללא תמיכת הגר״ח והגריג ואח״כ דגל יגידו שהם עמדו בהסכם.
    במה הוא עמד שהוא מוכן לתמוך והאדמורים לא?

  4. פרוש אמר בכל הראיונות שלו אמר שגדולי ישראל הליטאים יכריעו
    17/08/2018 15:14
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. פרוש אמר בכל הראיונות שלו אמר שגדולי ישראל הליטאים יכריעו ומה קרה כעת זה לא משתלם?
    ככה לא עושים הסכמים
    ובירושלים מנסים להכריח את דגל.
    בקיצור רק באיומים.
    והם ממשיכים לפנק את זליג והמחבלים.

  6. לא גר בעיר
    17/08/2018 16:30
    שיטרית יכול להתמודד אם מתגורר בהיתר?
  7. בזמנו אמרתם שלפי החוק צריך 150 יום להתגורר במקום. לא עניתם על השאלה האם שיטרית יכול בכלל להתמודד.

  8. שיתנו לאלעד את הרב יצחק רביץ
    19/08/2018 09:29
    דוד
  9. שיתנו לאלעד את הרב יצחק רביץ, סגן ראש עירית ביתר עילית.

  10. אני לא מבין לפי הגר" אין בכלל אלעד, אז איך הוא רוצה להריץ מועמד למקום שלא קיים???
    19/08/2018 10:42
    יוס