גפני למרגי: החינוך אשם, אבל אם האוצר אשם – פנה לאיציק כהן

אז מי אחראי על המזימה לשגר חוקרים לישיבות? • אחרי שיעקב מרגי טען שהאגף במשרד החינוך פועל על פי הנחיות החשב הכללי באוצר - ח"כ מוישה גפני משיב: "הפעילות החמורה יוצאת ממשרד החינוך, ולכן תקיים דיון בוועדה שלך" • ואם החשב אשם? - מציע שתפנה אל סגן שר האוצר
שרי רוט
ט' סיון התשע"ח / 23.05.2018 18:24

 בעקבות חשיפת חרדים 10: פחות מיממה לאחר פרסום המכתב ששיגר ח”כ יעקב מרגי מש”ס לעמיתו ח”כ משה גפני מדגל התורה, על התנהלות האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך, משיב יו”ר ועדת הכספים מכתב תשובה, בו הוא מתנער מהרמזים של יו”ר ועדת החינוך כי עליו למקד את ביקורתו על הכוונה לשלוח חוקרים פרטיים לישיבות – דווקא במשרד האוצר.

אבל לפני התשובה של גפני, הנה תקציר העלילה:

• בעקבות פרסום כתבה בתקשורת החרדית לפיה עמוס צייאדה, מנהל האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך, מתכנן לשגר חוקרים פרטיים לישיבות, כתב ח”כ משה גפני מכתב לשר החינוך בו האשים את האגף ברדיפת עולם התורה תוך “השפלת הרבנים”, והבהיר: “חוקרים פרטיים שאינם במוסדות מקבילים לא יהיו בישיבות, אף שמנהל האגף שלך מנסה כל העת לשוות להם תדמית של גנבים ולא רק שאיננו מסייע כאמור, הוא גורם נזקים רבים לעולם התורה”.

• מזה שבע שנים ניטש קרב בשאלה מי אשם ברדיפת עולם הישיבות – משרד האוצר או משרד החינוך?  במשרד החינוך טוענים בתוקף כי אין להם כל אחריות על עבודת הפקחים בישיבות, וכי האחריות מוטלת על משרד האוצר. במשרד האוצר לא מכחישים ומבהירים כי מערך הביקורת כפוף לחשב הכללי.

• סגן שר האוצר איציק כהן, לעומת זאת , טוען כי האחריות על הפקחים מוטלת על משרד החינוך.

• ח”כ משה גפני שיגר העתקים ממכתבו לשר החינוך גם אל מאיר פרוש – סגן שר החינוך, שמואל אבוהב – מנכ”ל משרד החינוך, עמוס צייאדה – מנהל האגף למוסדות תורניים, סיגלית דניאלי – סגנית מינהל רישוי בקרה ואכיפה. עד כאן, כולם ממשרד החינוך, כשהמכתב מופנה לבנט עצמו. החשב הכללי, שר האוצר, סגן שר האוצר – לא זכו לקבל העתקים.

מרגי

מרגי עם בנט. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

• ח”כ יעקב מרגי סירב להיתמם ושיגר לגפני, קצת יותר משבועיים לאחר המכתב ה’תמים’ ששוגר למערכת החינוך, מכתב: “מלימוד הנושא התברר כי האגף למוסדות תורניים פועל על פי הנחיות החשב הכללי במשרד האוצר, אשר במקרה זה מחמיר ביחס לכל נוהל חשב כללי אחר במשרד ממשלתי… אשר על כן אני פונה כי תכנס את ועדת הכספים לדיון בנוהל זה בהקדם האפשרי לתועלת והמשך קיום והחזקת עולם התורה”.

• במילים פשוטות יותר – מרגי כתב לגפני: קח פיקוד, אתה עומד בראש ועדה חשובה ובעלת עוצמה, כנס אותה, תבהיר שאתה לא מעביר תקציב עד שהנושא מטופל אישית על ידי שר האוצר משה כחלון, ובא לציון גואל ולעולם הישיבות השלווה והשקט.

ומה השיב גפני למרגי?

הנה מכתבו:

“כוונת  האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך, לשכור את שירותיהם של חברות חקירה פרטיות למעקב על הנעשה במוסדות התורה – אכן מדובר בנושא חמור ומזעזע שלא קיים בכל סקטור אחר המתוקצב או הנתמך על ידי משרדי ממשלה”.

גפני מציין כי פנה גם בשיחות לשר האוצר – אך מתעקש: “הפעילות החמורה הזאת יוצאת ממשרד החינוך והיא לא היחידה, תוך התנכלות לעולם התורה. ומכיוון שמשרד החינוך הוא נתון לביקורת ועדת החינוך, מן הראוי שתקיים דיון בנושא חמור זה”.

גפני ממשיך להתנער ומציין: “ואם מדובר כעולה ממכתבך על החשב הכללי במשרד האוצר , מעבר למה שפנית אלי אני מציע שתפנה אל סגן שר האוצר הרב יצחק כהן בנושא זה”.

גפני

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות