יוזמה מקורית: עוצרים את הכנפיים לזכר החלל החרדי הראשון

יוזמת הנצחה מקורית: כנפי טחנת הרוח ייעצרו במצב המסמל אבלות לזכר החלל הראשון - חרדי שהגן על ירושלים
שלמה בן חיים
ג' אייר התשפ"ג / 24.04.2023 20:17

150 שנה לנפילת החלל הראשון של ישראל שמופיע באתר יזכור, לראשונה יכוונו ויעצרו את כנפי טחנת הרוח בירושלים למצב המסמל אבלות ועצב לזכרו של אהרן הרשלר שנהרג בעת ששמר על הטחנה
150 שנה לאחר שהקריב את חייו למען שמירה על טחנת הרוח בעיר, קבוצת JLM יזמות שמנהלת את מתחם טחנת הרוח במשכנות שאננים, ירושלים, תעביר את מצב העצירה של הכנפיים של הטחנה למצב אבלות ועצבות, זאת על מנת לכבד את זכרו ולסגור מעגל להנצחת אהרן, החלל הרשמי הראשון של ישראל, שהקריב את חייו למען הגנת הטחנה וכעת דואגים להמשך הנצחתו.
אהרן הרשלר, החלל הראשון בפעולות האיבה, היה תלמיד ישיבה ביישוב היהודי לפני קום המדינה והתגורר ברובע היהודי בעיר העתיקה. בשנת 1873 נהרג בעודו בן 23 מאש חוליית ערבים שנכנסה למשכנות שאננים, השכונה היהודית הראשונה מחוץ לחומות והוא החלל הרשמי הראשון של ישראל כמופיע באתר ממשלת ישראל “יזכור”.
את סיפור נפילתו אנו יודעים ממקורות שונים של עדויות מתושבי השכונה, לפיהם מחבלים פרצו לבית משפחתו של הרשל, על מנת לבצע שוד כתגובה לכך שיהודי ירושלים הפסיקו לקנות מהמקומיים מים בגלל הגשמים הרבים שהיו באותו החורף. הרשלר החל להבריח את אנשי הכנופייה ולרדוף אחריהם ובמהלך המרדף הנורא מכל קרה- 12 כדורים נורו לכיוונו והרגו אותו במקום.
על פי עדויות המשפחה, נראה כי נסיבות מותו היו קשורות באופן ישיר להיותו חלק פעיל ומרכזי באותה תקופה בטחנת הרוח שבשכונת משכנות שאננים בעיר. באותו לילה אכזרי, הרשלר שמר על טחנת הקמח המפורסמת ששימשה באותה תקופה כמחסן שקי קמח. לפתע הוא שמע רעש ורץ לעברו, וברגעים אלו נורו אליו הכדורים ששמו קץ לחייו. הוא הותיר אחריו אלמנה, בת, הורים ואחים.
בשנת 2017, נהפכה טחנת הרוח ההיסטורית שהייתה נעולה במשך שנים למרכז חיים שוקק למבקרים מהארץ ומהעולם, כאשר אחד החידושים במתחם החדש הוא שחזור הפעלת כנפי הטחנה הפועלות באופן רצוף ויומיומי על ידי קבוצת JLM יזמות. לרגל ציון 150 שנה לנפילת החלל שהגן בגופו על הטחנה, החליטו מנהלי הקבוצה יוסי גרייבר ויובל קליין, להעביר לראשונה ביום הזיכרון לחללי צה”ל את הכנפיים של הטחנה למצב אבל ועצבות זאת על פי השפה הבינלאומית של טחנות הרוח בעולם, ולעצור אותן במצב זה למשך כל יום הזיכרון, ובכך לסגור מעגל ולדאוג להנצחתו של אהרן החל משנה זו ובשנים הבאות.
יוסי גרייבר, מנכ”ל JLM יזמות: “דווקא בימים הללו כאשר המחלוקות שבין הקבוצות השונות בחברה הישראלית גואות, בחרנו לשים אלומת אור על המחבר והמשותף בין חלקי עם ישראל. הופתענו לגלות כי חלל ישראל הראשון הוא יהודי חרדי שנהרג על הגנת ירושלים בכלל וטחנת הרוח בפרט והחלטנו להנציח אותו במקום שבו נפל בדרך מיוחדת וראשונית, בהצדעה למחיר האישי שבו הקריב את חייו למען המדינה שבדרך.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות