איזה פחד: ‘שעון יום הדין’ המכוון לקץ העולם הוזז 30 שניות קדימה

אפקט בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב: המדענים באוניברסיטת שיקגו החליטו כי 'שעון יום הדין' המכוון לשעת חצות - שעת קיצו של העולם, הוזז לאחרונה בשלושים שניות קדימה - כשכך האנושות רחוקה מהשמדה רק שתיים וחצי דקות
דוד ליבוביץ
ה' שבט התשע"ז / 01.02.2017 20:53

השעון המפחיד בתבל: ‘שעון יום הדין’ הוזז לאחרונה בשלושים שניות קדימה כשכך האנושות רחוקה מהשמדה רק שתיים וחצי דקות. כך החליטו קבוצת המדענים שמרכזת את הפרויקט באוניברסיטת שיקגו, החל משנת 1947.

מה הוא שעון יום הדין? על פי המפורסם באתר ‘נרג’ השעון להשמדת האנושות הוא שעון סמלי שנהגה בשעתו על ידי אחד ממדעני האטום שהשתתף פרויקט מנהטן האמריקני במלחמת העולם השנייה בו יוצרו הפצצות הגרעיניות הראשונות.

אשתו של אחד המדענים של הקבוצה שהיתה אמנית בעצמה עיצבה שער לביטאון שלהם שעליו היה שעון עם השעה 7 דקות לחצות. היא בטאה מכך את דאגתה לכך שהעולם קרוב לשואה גרעינית.

השעון ומחוגיו נעים וזזים לפי המצב המדיני בין מעצמות העולם והסבירות לשואה גרעינים שתחריב אותו.

כך למשל, בין השנים 1953-59 השעה בשעון היתה 2 דקות לחצות בלבד, וזאת בעקבות המתח הגרעיני והניסויים הגרעיניים התכופים של ארצות הברית וברית המועצות. מנגד בתום המלחמה הקרה בין השנים 1991-94 השעון היה במרחק הרב ביותר משעת חוצות ועמד על השעה 17 דקות לחצות.

בשנת 2007, כשקוריאה הצפונית ניסתה את הנשק הגרעיני שלה, ואיראן שאפה לנשק גרעיני. השעה בשעון השתנתה ל־5 דקות לחצות. בשנת 2006 כשנעשה שיתוף פעולה עולמי להקטנת ארסנל הנשק הגרעיני הוזז השעון ל-6 דקות.

כעת מסתבר, הוזז השעון קדימה בעקבות האצת מרוץ החימוש הגרעיני בין המעצמות בשנה האחרונה ובחירתו לנשיאות של דונלד טראמפ, כך שאנחנו רחוקים מחהשמדה רק 2.5 דקות.

“הכישלון של המעצמות בדיונים על פירוק הנשק הגרעיני וכן בחירתו של דונלד טראמפ הניצי לנשיא ארצות הברית. הם שהובילו אותנו להחליט על קירוב של 30 שניות בשעון” מסרו המדענים על החלטתם השבוע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עורך טיפש שמעלה כתבה בלי טיפה של עמונה בבורה עולם
    02/02/2017 09:08
    אזרח
  1. בעולם יש מישהו או היה מישהו שיכול לחשב את הקץ