רוב הישראלים: ברק אובמה היה ‘לא ידידותי’ לישראל; מחכים לטראמפ

מנתוני 'מדד השלום' החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל אביב עולה: רוב מוחץ של הישראלים סבורים שיחסו של טראמפ יהיה הפוך • 73% סבורים שישראל תוכל להמשיך לבנות בהתנחלויות • ומה חושבים הישראלים על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין?
יוני גרין
י"ב טבת התשע"ז / 10.01.2017 12:39

מנתוני ‘מדד השלום’ החודשי של אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה, המתפרסמים היום (שלישי), כי מחצית מאזרחי ישראל (49.5%) סבורים שהנשיא ברק אובמה היה “לא ידידותי” כלפי ישראל ב-8 שנות כהונתו.

לעומת זאת, רוב מוחלט של 69% מאמין שיחסו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ יהיה הפוך משל קודמו.

הישראלים מאמינים גם שטראמפ יתמוך במדיניות ממשלת ישראל הנוכחית: 73% סבורים שישראל תוכל להמשיך לבנות בהתנחלויות, כשרוב קטן של 47% מאמינים שטראמפ גם יממש את הבטחתו ויעביר את שגרירות ארה”ב לירושלים.

עוד עולה מהסקר, כי אישור ההצעה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו”ם הרגיז את הציבור הישראלי: 53% מהיהודים בישראל סבורים שההחלטה נובעת מעוינות לישראל, בעוד שרק כשליש סבור שההחלטה נובעת מעמדה עקרונית בהתאם למשפט הבינלאומי.

ומה חושבים הישראלים על ההימנעות של ארה”ב מהטלת וטו באו”ם?  41% מהישראלים מאמינים שההחלטה נבעה מהיחסים העכורים בין ראש הממשלה לנשיא ברק אובמה. רק 34.5% סבורים כי מדובר בעמדה עקרונית.

הישראלים גם חצויים בשאלה האם הצעדים שבהם נקט נתניהו בעקבות ההחלטה – כמו שיחות ההבהרה לשגרירי המדינות שתמכו בה – היו קיצוניים או לא. מול 41% הסבורים שהצעדים היו שקולים, 38.5% חושבים שהם היו קיצוניים מדי.

ומה חושבים הישראלים על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין?

רוב המשיבים – 38% – סבורים שלמרות התחממות היחסים, היחס של פוטין לישראל הוא ניטרלי בלבד. 25% מהם חושבים שהוא ידידותי ואחוז דומה חושב ההפך.

עוד עולה מהסקר: רוב גדול בציבור היהודי – 70% – אופטימיים באשר לעתידם האישי.

הסקר נערך על ידי הפרופסורים תמר הרמן ואפרים יער בתחילת השנה בקרב 600 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות