משבר? ח”כ יואב קיש: לא אצביע עם הקואליציה על חוק הגיוס החדש

ח"כים מהקואליציה הודיעו כי הם מתכוונים להתנגד לשינוי בחוק הגיוס, כפי שהתחייבו נתניהו וראשי סיעות הקואליציה למפלגות החרדיות • ביהדות התורה כבר הבהירו: לא נסכים להתפשר על שום שינוי - עד כדי הפלת הממשלה
אריה ריבקינד
ז' כסלו התשע"ו / 19.11.2015 08:41

ראש הממשלה צריך להיערך למשבר קואליציוני מול הסיעות החרדיות סביב חוק גיוס החרדים החדש.

כך לפחות לאור כוונתם של ח”כים בליכוד ובסיעת כולנו, החברים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, להתנגד לשינויים המוצעים בחוק.

על פי הלו”ז, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת צפויה להתכנס היום, כדי לאשר את התיקון לחוק השוויון בנטל, בהתאם להסכמים הקואליציוניים עם הסיעות החרדיות, ולקראת אישור החוק בקריאה שניה ושלישית בתחילת השבוע במליאת הכנסת. אלא שמספר ח”כים מסיעות הליכוד וכולנו שוקלים להציג בוועדה עמדה המתנגדת לשינויים עליהם סוכם.

ביהדות התורה כבר הבהירו כי מדובר בנושא שלא יסכימו להתפשר עליו, עד כדי הפלת הממשלה. “שום שינוי לא יהיה”, אומרים הח”כים החרדים.

חברי הכנסת מהליכוד וכולנו מתנגדים בעיקר לדחייה של יישום חוק השוויון בנטל בשש שנים, עד לשנת 2023. גם הסעיף שמאפשר לשר הביטחון שיקול דעת בלעדי בהחלטה האם לממש את החוק, ובעיקר את הסנקציות הפליליות שבו, גורם להתנגדות בקרב אותם ח”כים.

אחד מהח”כים המתנגדים לתיקונים הוא ח”כ יואב קיש מהליכוד, שספג ביקורת נוקבת מצד חבריו לשעבר בפורום לשיוויון בנטל, כאשר הצביע בעד התיקון לחוק בקריאה ראשונה, וכעת דורש, לקראת הקריאה השניה והשלישית, להכניס שינויים בהצעת החוק.

בהודעה שפרסם אמר ח”כ קיש: “אתנגד להעברת חוק הגיוס כלשונו בוועדת החוץ והבטחון ואפעל לגיבוש מתווה מוסכם שיהפוך חוק בכפייה לחוק בהסכמה. אצביע עם קואליציית העם, הדורשת שינוי של המצב הקיים, שוויון בנטל, אחדות, זהות בזכויות ובחובות, תוך הסכמה של הציבור החרדי ולא נגדו”, אמר.

קיש מסר כי בכוונתו לפעול להכנסת מספר שינויים שיאפשרו מחד את המשך תהליך השילוב של המתגייסים החרדים ובפרט הלוחמים, אך מאידך יאפשרו להגיע להבנות ולהסכמות עם החרדים ולריכוך החוק הקודם, בלי שיפגע מהותית בפתרון לשוויון בנטל.

קיש אומר, כי במידה והתיקון לחוק הגיוס לא ישונה הוא יאלץ להצביע נגדו בוועדת חוץ ובטחון. לדבריו, ניתן להגיע להסכמות עם החרדים ולהוציא חוק אחר מהוועדה, לעומת הנוסח המוצע כיום וכי הוא נמצא במאמצים מרתונים לגיבוש מתווה חדש.

בסוף שבוע שעבר ובתחילת השבוע התחייבו כל ראשי מפלגות הקואליציה כי עד ליום רביעי הבא יאושר סופית החוק החדש.

ההתחייבות ניתנה לשר הבריאות בכתב, וחתומים עליה ראש הממשלה, שר האוצר משה כחלון, שר החינוך נפתלי בנט והשר לפיתוח הנגב והגליל אריה דרעי, ולפיה ראשי סיעות הקואליציה מתחייבים כי יתמכו בחוק הגיוס המתוקן.

במכתב נאמר: “הואיל ובשל טעמים טכניים, לא יעלה בידי הקואליציה להעביר את התיקון לחוק שירות הביטחון בעניין דחיית שירותם של תלמידי הישיבות, עד למועד אישור חוק התקציב לשנים 2015-2016, כפי שנקבע במסגרת ההסכמים הקואליציונים, אנו, ראשי סיעות הקואליציה בממשלה החתומים מטה, מתחייבים בזאת כי התיקון לחוק יאושר בכנסת עד ליום 25,11,2015”.

 

מכתב לליצמן
במהלך ישיבת מועצת גדולי התורה, קיבלו האדמו”רים גם התחייבות מפורשת ממזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט, שנשלח על ידי ראש הממשלה להציג את הבטחתו של נתניהו, להעביר את החוק החדש והמתוקן.

אתמול מתחה היועצת המשפטית של ועדת החוץ והביטחון, עו”ד מירי פרנקל שור, ביקורת על תיקון חוק הגיוס המוצע, ובחוות דעתה, ששוגרה לחברי הוועדה, היא מעירה כי יש בו בעיות רבות.

לקראת הדיון בתיקון בוועדה, כתבה היועצת כי הנימוקים שהציגה הקואליציה וגורמים למעשה לביטול הסנקציות הפליליות, “אינם מצדיקים את הארכת תקופת ההסתגלות בשש שנים וקביעת תקופת הסתגלות נוספת לשלוש שנים נוספות”.

באופוזיציה טוענים, כי מדובר בניסיון של היועצת לרמוז לקואליציה שהגנה על תיקון החוק בבג”ץ תהיה בעייתית.

יחד עם זאת, יש לציין כי היועץ המשפטי לממשלה, עו”ד יהודה וינשטיין, כבר הודיע שיגן על החוק – אם יוגשו עתירות נגדו. לאור כך, בקואליציה מתכוונים להמשיך בהליכי החקיקה, חרף חוות הדעת של היועצת.

יו”ר סיעת יש עתיד, ח”כ עפר שלח, אמר בתגובה: “חוות דעתה של היועצת המשפטית של ועדת החוץ והביטחון, שכיועצת המשפטית של ועדת שקד הייתה שותפה לניסוח חוק השוויון בנטל, מוכיחה את מה שאנו טוענים מהרגע הראשון: התיקון המגונה שמביאה הממשלה אינו חוקתי, לא יעמוד במבחן בג״ץ ויגרום נזק ערכי ומעשי בלתי ניתן לתיקון”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    החרדים בסיוע הליכוד מתעלמים מהכתוב בתורה ובהלכה
    19/11/2015 13:55
    המוכיח
  1. מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן הַאַ חֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה: : שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. הרמב”ם: “כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת”. “והתעוותו בני האדם בזה הלשון הנגלה…וקבעו להם חוקים על יחידים ועל קהילות, והביאו בני אדם לחשוב בסכלות גמורה שזה מחויב וראוי שייעזרו חכמים והתלמידים והאנשים המתעסקים בתורה ותורתם אומנותם- וזה הכל טעות ולא נמצא בתורה ולא בדברי חכמים דבר שיאמת אותו, ולא רגלים שישען עליהם כלל.”