טרור בפריז: המחבלים הגיעו יחד, חגורות הנפץ הכילו אותו חומר

כוחות הביטחון בצרפת חוקרים: מי הם המחבלים שביצעו את מתקפת הטרור המשולבת בפריז ומהיכן הגיעו • בבלגיה נערכו פשיטות ונעצרו חשודים במעורבות בפיגוע: אדם ששכר את כלי הרכב ששימשו למתקפת הטרור נעצר בגבול
נתן פרל
ב' כסלו התשע"ו / 14.11.2015 21:42

כוחות הביטחון בצרפת חוקרים מאז אמש מי ביצע את מתקפת הפיגועים שזעזעה בליל שבת  את פריז, וגבתה את חייהם של 129 בני אדם, ועוד 352 נפצעו, בהם 99 במצב אנוש.

היום החלו להתפרסם פרטים ראשונים מהחקירה ודיווחים על זהות המחבלים.

על פי תדריך של התובע של העיר פריז, המחבלים הגיעו במכוניות והתחלקו לשלוש קבוצות לאתרי הפיגוע – קבוצה אחת לאצטדיון  ‘הפארק דה פראנס’ והשתיים האחרות לאזור הרובע ה-11. המכוניות שבהן השתמשו הושכרו בבלגיה והאדם ששכר את כלי הרכב ששימשו למתקפת הטרור נעצר בגבול עם בלגיה, כשניסה לברוח מצרפת.

כל חגורות הנפץ שהיו על המחבלים היו זהות, הוכנו באותו מקום והכילו את אותו חומר הנפץ. להערכת החוקרים, כל המחבלים היו בקשר ביניהם במהלך הפיגוע המשולב.

מי הם המחבלים?

אחד מהמחבלים שמת לאחר שטבח בעשרות בני אדם במופע באולם התיאטרון ‘בטקלאן’ הוא בעל אזרחות צרפתית והיה ידוע כבעל קשרים לקיצוניים אסלאמיסטים. גופתו זוהתה באמצעות טביעות האצבעות. הוא מגיע מהפרבר קורקורון שמדרום לפריז.

לפי הדיווחים, אחד הטרוריסטים הוא סורי שהתחזה לפליט ונכנס לאירופה דרך יוון בחודש אוקטובר האחרון. “המחזיק בדרכון עבר דרך האי לרוס ב-3 באוקטובר, שם הוא זוהה לפי תקנות האיחוד”, אמר סגן שר המשטרה של יוון, ניקוס טוסקס, בהצהרה מיוחדת. גורם במשטרת יוון מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בעל הדרכון היה צעיר שהגיע לאי יחד עם 69 פליטים נוספים וטביעות האצבעות שלו נלקחו על ידי הרשויות. המשטרה סירבה למסור את שמו.

ברשת BBC דווח כי שמונת המחבלים היו חלק מתא עצמאי שחבריו התאמנו בסוריה עד שחזרו לאירופה.

סוכנות הידיעות AFP דווחה כי על פי מקורות במשטרת פריז המחבלים היו כולם בעלי אזרחות צרפתית.

העיתון ‘ליברסיון’ דיווח, כי דרכונים סוריים ומצריים ולבנוניים נמצאו על המחבלים המתאבדים שהתפוצצו בסמוך לאצטדיון ‘הפארק דה פראנס’. כלי תקשורת בפריז מדווחים כי אחד המחבלים ניסה להיכנס לאיצטדיון, אך נבלם על ידי צוות האבטחה שחשד בו – אז ככל הנראה פוצץ עצמו.

על פי הדיווח המחבלים עשו את דרכם לפריז ולבצע את המתקפות, תוך שהם מתחזים לפליטים הנסים מאימת דאע”ש.

מבצע מעצרים בבלגיה

גם בלגיה השכנה פועלת לאיתור חשודים במעורבות במתקפת הטרור המשולבת: לפי הודעה של שר המשפטים קואן ג’ינס, משטרת בלגיה עצרה היום מספר חשודים במעורבות במתקפת הטרור. 

 לדבריו, בפשיטה על רובע מולנביק בבירה בריסל “נערכו סריקות ובוצע מעצרים”, שהיו קשורים לכלי רכב עם לוחית רישוי בלגית.

ממשרד התובע הכללי בפריז נמסר, כאמור, כי אדם שהשכיר כלי רכב שבו עשו שימוש במתקפה נעצר ליד הגבול עם בלגיה. לפי עדי ראייה, מכונית בלגית נצפתה בסמוך לאולם התיאטרון ‘בטקלאן’, בו תקפו ארבעה מחבלים. לא ברור אם מדובר באותה מכונית.

דוברת מטעם משרד המשפטים בבלגיה אמרה כי היא אינה יכולה לאשר את מספר המעצרים המדויק או למסור פרטים נוספים על המבצע בבריסל. מהתביעה הכללית נמסר כי נעצרו כמה אנשים ונפתחה חקירה הקשורה לטרור.

האתר של רשת הטלוויזיה הציבורית RTBF דיווח כי המבצע המיוחד של המשטרה ברובע מולנביק נמשך וכי עד כה נעצרו חמישה חשודים. לפי חלק מהדיווחים, שלושה מתוך שמונת המחבלים שהשתתפו בשורת הפיגועים בבירת צרפת הגיעו מהאזור.

ישראל העבירה מידע מודיעיני 

מקור ישראלי בכיר אמר היום כי ישראל העבירה בשעות האחרונות מידע מודיעיני לצרפת על מבצעי הפיגוע בפריז. 

יחד עם זאת, בישראל רואים קשר ישיר בין הפיגוע בצרפת להפלת המטוס הרוסי בסיני לפני כשבועיים וגורמי ביטחון מתריעים כי טורקיה מהווה פרצה ביטחונית מסוכנת לאירופה.

אחד מהגורמים אמר כי לישראל מידע מודיעיני על כוונת דאע”ש לבצע פיגועים נוספים באירופה.

לאזאר הרב בערל לאזאר מתפלל בשגרירות צרפת במוסקבה. יחצ

 השתלשלות האירועים: דקה אחר דקה

סדרת הפיגועים בפריז התאפיינה לא רק במספר הקרבנות הגדול, אלא גם ברוחבה של המתקפה המשולבת בזירות שונות.

הפיגוע הראשון החל בשעה 23:00 בליל שבת. נשמע פיצוץ סמוך למסעדות “Petit Cambodge” ו-Carillon”” ברובע העשירי בפריז. לאחר הפיצוץ, החלו להישמע קולות ירי שבוצע לעבר יושבי המסעדות. 11 בני אדם נהרגו, עשרות נפצעו.

בשעה 23:30 נרצחו ארבעה בפיגוע התאבדות של שלשה מחבלים באיצטדיון הלאומי של צרפת, הנמצא בפרבר צפוני של פריז. בארוע שהה גם הנשיא פרנסואה הולנד ושר החוץ של גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר. דקות אחר כך אירעו שני פיצוצים בשדרות ז’ול-רימה הסמוכות לאצטדיון.

באותה שעה בדיוק נרצחו  19 אזרחים צרפתים בפיגוע ירי ברו-דה שרון הממוקם ברובע ה-11. במהלך הפיגוע ירו המחבלים על אזרחים שסעדו במסעדת ‘לה-קריון’.

בשעה 23:43, ארע  פיגוע התאבדות ליד כיכר נסיון. בארוע זה לא דווח על נפגעים.

בשעה 23:55 – מגה פיגוע: המשטרה מדווחת על יותר ממאה בני ערובה הנצורים באולם בטקלאן שבמרכז פריז. ארבעה מחבלים פורצים למקום בעיצומו של מופע, וטובחים כ-100 בני אדם. הארוע נמשך כשעה וחצי. במהלך הארוע, דיווחו הצופים באמצעו מכשירי הטלפון שלהם, כי המחבלים יורים לכל עבר.

00:08 – חלק מבני הערובה תועדו נמלטים על נפשם מאולם ההופעות שהפך לזירת דמים רצחנית, כשברקע עדיין נשמעות יריות המחבלים, שהספיקו להחליף מחסניות בכלי הנשק – ולטבוח בעוד ועוד אנשים. אנשים שהצליחו להיחלץ מהמקום העידו כי המחבלים יצאו נגד המעורבות של צבא צרפת בנעשה בסוריה בזמן ביצוע הירי.

רק בשעה 00:20, מצליחה המשטרה הצרפתית לפרוץ אל תוך האולם ושלשת המחבלים מפוצצים את עצמם באמצעות חגורת נפץ. מחבל נוסף נורה ונהרג.

שעה לאחר מכן מכריז נשיא צרפת הולנד: דאעש הכריזה מלחמה, אנו במצב חרום לאומי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מלחמת דת רק במוח ולא בכוח
    15/11/2015 05:51
    מיכאל הכהן אל חדד