כך הפך כנס ילדים לזירת קרב בין ‘דגל’ לפלג הירושלמי ומשפחת פרוש

פעילים המזוהים עם 'דגל התורה' שכנעו ת"תים שלא להשתתף בכינוס 'דגל ירושלים' הערב באצטדיון הארנה, בעקבות המעורבות של אנשי 'הפלג הירושלמי': "שכל אחד יעשה כהבנתו" • אבל לא רק: גם הסכסוך המתפתח בין מאיר פרוש, אחיו של מארגן האירוע, עם 'דגל' מרחיב את הקרע
ל' חשון התשע"ו / 12.11.2015 16:08

המאבק הפנים חרדי עלה השבוע מדרגה, כאשר שחקן חדש הצטרף אל הפלג החסידי של ‘יהדות התורה’: עד היום ניטשו הקרבות בין ‘דגל התורה’ לבין ‘הפלג הירושלמי’, כאשר גם אגודת ישראל נעה בין תככים עם נציגי ‘דגל’ בכנסת לבין פעילות משותפת.

כך נרשמה מחלוקת חריפה בנושא הוועדה למינוי דיינים, כאשר מאז נרשמת היעדרות של ח”כי דגל התורה מישיבות הסיעה המשותפות – למעט ישיבה יוצאת דופן השבוע עם מנהלי ‘איגוד הסמינרים’.

אלא שעד כה סגן השר מאיר פרוש, יו”ר סיעת שלומי אמונים, נטה להצטרף בכל המאבקים לטובת ‘דגל התורה’, אולי כגמול על תמיכתה בבנו בבחירות לראשות העיר אלעד, לצד שיתופי פעולה נוספים בין הצדדים.

השבוע יצא המרצע מן השק, מבחינת דגל התורה: מאיר פרוש הצטרף, מבחינתם, רשמית לקואליציה החסידית בתוך המפלגה.

הנושא שהקפיץ את הסיעה הוא סירבו לפנות את כיסאו על בסיס ‘החוק הנורבגי’ לטובת נציג ‘דגל’, הח”כ לשעבר יעקב אשר.

שבועות ארוכים טענו גורמים בסיעת שלומי אמונים, כי “אין ספק שמאיר פרוש יפנה את כיסאו”, שכן “חשובה לו הגדלת הנציגות החרדית בכנסת”.  על השאלה ‘תמורת מה’ – נהגו להשיב: “בחינם”.

העיתונאים לא ממש התרשמו מגלגול העיניים הצדקניות והתעקשו כי ישנן דרישות ברקע, וכי פרישתו של פרוש, אם תתבצע, אינה ‘תמימה’ ובטח לא מתוך נדיבות לב גרידא.

השבוע התברר, משיחות עם בכירים בדגל התורה: “מאחורי הקלעים הוחלפו דרישות כל העת. תחילה ביקשו באגודת ישראל לקבל זכות רוב בסיעה – ב’דגל’ הסכימו.

“בהמשך ביקשו שנציגי ‘דגל’ יקפידו להשתתף בישיבות סיעת יהדות התורה – גם זה הובטח. ואז הסבירו שבשל לחצים, כאלו ואחרים, סגן השר חייב להעביר את נושא הפנסיה האישית שלו, באופן רשמי, בכנסת. גם זה עבר.

“אחר כך דיברו על זכות הדיבור שלו במליאה. ואז הגיעה הדרישה הגדולה מכל: החינוך העצמאי. אבל גם אחרי שנציג סיעת ‘שלומי אמונים, אברהם שוורץ, קיבל תפקיד, הם  החלו לדרוש שהניהול יהיה דו-ראשי, שזו מבחינת דגל התורה כבר החוצפה בהתגלמותה”.

מאיר פרוש

צריך להדגיש:  זכותם הפוליטית של הצדדים לסחור ולדרוש את כל אשר יעלה בדעתם. מה שהתנהל כאן שלא כשורה היא העובדה ש’שלומי אמונים’ הסתתרו מאחורי האמירה “לא דורשים כלום”, כשלמעשה כיום הם מודים כי ניהול דו-ראשי של החינוך העצמאי עומד כחיץ בפני מימוש ‘החוק הנורבגי’ וכניסתו של יעקב אשר לכנסת.

על השאלה – מדוע לא אמרתם ברורות, מראש, כי זו הדרישה, מתפתלים ב’שלומי אמונים’ ומסבירים כי גם הם עצמם לא הבינו שזו הדרישה, אלא רק קראו על כך בבטיאון ‘דגל’ ‘יתד נאמן’ ואז הבינו שלמעשה הגיע הזמן לקיים הבטחה מלפני שבע שנים – בלי קשר למימוש ‘החוק הנורבגי’.

כלומר, “בלי קשר”, אך עד שלא ממומשת “ההבטחה מלפני שבע שנים”, אין פינוי של כיסא מבחינת פרוש.

 הילדים בלב המערכה

אל לב הסערה הזו נקלע אירוע שנערך הערב (חמישי) באיצטדיון ארנה מטעם תנועת ‘דגל ירושלים’, בראשה עומד אחיו של סגן השר – הרב נפתלי פרוש, בהשתתפות אלפי ילדים מתלמודי התורה בכל הארץ, שנבחנו על דיני שביעית.

במצב היחסים ששרר עד לא מכבר בין ‘דגל’ ל’שלומי אמונים’ מצופה היה שגדולי התורה של תנועת ‘דגל התורה’, ישתתפו באירוע. אלא שהיחסים העכורים, כך נראה, השפיעו על העומד להתרחש באירוע.

באופן רשמי, אין כמובן כל קשר בין הדברים, ולא תקבלו אישור רשמי לכך. באופן מעשי, זו המשמעות בשטח.

תחילה, מצביעים גורמים בכירים המעורים בפרשה, העלה את מפלס הזעם מי שתמך כלכלית באירוע מטעם עיריית ירושלים –  נציג סיעת ‘בני תורה’ חיים אפשטיין.

“בהחלט סיבה ‘טובה’ שלא להשתתף בחגיגה”, לדברי אנשי דגל התורה. “אם הם החליטו שאלו הם הספונסרים, שלא יצפו להשתתפות מצד מי שמתנגד להשקפותיו של אפשטיין, על כל המשתמע מכך”.

סגן חיים אפשטיין חיים אפשטיין. צילום: בועז בן ארי

הזמנתו לאירוע של הגר”ש אויערבך, מנהיג ‘הפלג הירושלמי’, היא רק הסימפטום של אותה תמיכה כלכלית.

בהמשך, נכנס לתמונה גם הסכסוך על החוק הנורבגי, שרק הוסיף שמן למדורה.

נדגיש, כי באופן רשמי לא הייתה כל הוראה של ‘דגל התורה’ או הוראה מבתי גדולי ישראל על איסור להשתתף באירוע.

אולם בפועל, פעילי שטח המזוהים עם ‘דגל התורה’, המגדירים עצמם כ”מי שאכפת להם מכבוד רבותינו”, פנו אל מנהלי תלמודי תורה ושכנעו אותם שלא לשלוח את תלמידי הת”תים אל האירוע.

לדבריהם, לא התקבלה הוראה והנחייה מגדולי ישראל שלא להשתתף באירוע, אבל “שכל אחד יעשה כהבנתו”.

הקרב על החרם

ברקע העימות עומד מהלך נוסף שנרשם בתחילת השבוע, לאחר שהושגה הסכמה שבשתיקה בין משרדי פרסום למפעילי ‘קו המאבק’ למען בעיתון ‘הפלס’ על הפסקת ההטרדות, תמורת הסרת החרם מעל הביטאון של ‘הפלג הירושלמי’.

מעולם לא בוטלה הוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט”א שלא לפרסם ב’הפלס’, אך סוכם על העלמת עין, וזאת בשל תופעת ההטרדות מצד גורמים המזוהים עם ‘הפלס’ ואשר מדירה שינה מעיני מנהלי חברות ומנהלי משרדי פרסום.

גם בנושא זה התארגן ‘מטה פעולה’ של פעילים המזוהים עם ‘דגל התורה’ ש”אכפת להם”, המגבש דרכים נגד הסרת החרם, מאחר שגדולי ישראל אסרו לשצף עימו פעולה או לפרסם בו.

לאן כל זה יוביל?

ב’דגל התורה’ הולכים וגוברים הקולות ‘לגבות מחיר’ מסיעת שלומי אמונים על “הביזוי שעשו ליעקב אשר”. בשלומי אמונים, לעומת זאת, ממשיכים לטעון בתוקף: “הבטחות צריכים לקיים, בלי קשר לחוק הנורבגי”.

צפו לחורף מעניין.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אין ספק שהקב
    12/11/2015 18:19
    חיים
  1. משהו, כל זה לשם שמים?