דן אוזן הי”ד: המאבטח היהודי שנורה למוות ליד בית הכנסת

הקהילה היהודית בקופנהגן אבלה בעקבות הרצח של חבר הקהילה דן אוזן הי"ד, שאבטח את בית הכנסת • חבר: "הוא היה אדם גדול ממדים, גבוה וגם שרירי, כתוצאה מאימונים. כמעט בכל פעם שהגעתי לבית הכנסת הוא היה שם, והיה נותן לי חיבוק דב כזה. הוא היה אדם ענק, עם חיוך גדול על הפנים" • הרב הראשי: "נתן את ליבו, זמנו ואת חייו לקהילה"
שלמה בן חיים
כ"ו שבט התשע"ה / 15.02.2015 12:29

בקהילה היהודית בקופנהגן שורר אבל כבד לאחר הרצח בפיגוע טרור של דן אוזן הי”ד, בן  37, בעת שאבטח אירוע בת מצווה בבית הכנסת הגדול, בו השתתפו כ-80 איש.

דוד לקסנר, בנו של הרב הראשי הקודם של דנמרק, בנט לקסנר, הוא חבר ילדות של אוזן. בשיחה עם העיתונאי צביקה קליין מאתר NRG הוא סיפר כי למד עם אוזן בבית הספר היהודי ובתנועת בני עקיבא בקופנהגן, והכיר אותו היכרות אישית. “דן תמיד היה חבר של כולם, חיובי וחייכני. כולם הכירו אותו עם חיוך גדול ולבבי”, סיפר.  

לדבריו, אוזן שמר על בית הכנסת בהתנדבות. “הוא היה אדם גדול ממדים, גבוה וגם שרירי, כתוצאה מאימונים אינטנסיביים. כמעט בכל פעם שהגעתי לבית הכנסת הוא היה שם, והיה נותן לי חיבוק דב כזה. הוא היה אדם ענק, עם חיוך גדול על הפנים”. 

לקסנר מתגורר בישראל. הוא הוסיף: “זה דן. הוא היה הכי מחוייב לנושא אבטחת בית הכנסת והמוסדות היהודיים, מתוך אמונה שזה מה שצריך לעשות. תמיד היה שם, בבוקר ובלילה ובכל מזג אוויר”.

אביו של דן ישראלי, אמו גיורת. בני המשפחה מעורים מאוד בקהילה בקופנהגן. לדברי לקסנר, גם אחותו היתה מאז ומתמיד מעורבת בפעילות של הקהילה.

אוזן שמר בבית הכנסת כמאבטח מטעם הקהילה היהודית בלבד, משום שהמשטרה הדנית לא סיפקה אבטחה למקום דרך קבע. רק בגלל אירוע הירי בבית קפה בעיר, כמה שעות קודם לכן, הוצב  לבקשת ראשי הקהילה כוח משטרתי סמוך לאולם.

אוזן נורה בעת שסייע לשוטרים לאבטח את אירוע בת המצווה של בת הקהילה, חנה שם טוב, שנערך באולם בית הכנסת. הירי התבצע בשעה מאוחרת, לאחר שחלק מן הנוכחים עזבו את המקום. לפי הדיווחים, הוא מנע בגופו פיגוע גדול יותר.

“לאחרונה היה דיון בעיריית קופנהגן על כך שישנו צורך באבטחה סביב המוזיאון היהודי”, אומר לקסנר, “אבל כל הזמן הקהילה הפנתה בקשות לאבטחה נוספת סביב המוסדות לבית הספר סביב בית הכנסת. חלק מהבקשות עדיין בדיונים, חלקן התקבלו וחלקן נדחו. אחרי הפיגוע הראשון ביקשו מהמשטרה להציב שני שוטרים מחוץ לקהילה, ולצערנו הם אלה שנפגעו”.

רבה הראשי של דנמרק הרב יאיר מלכיאור אמר ל-nrg: “דן היה אדם מדהים ונהדר. אחד המאבטחים המדהימים בקהילה. היה איש מאוד יקר וחבר אישי. הוא בא ממשפחה מיוחדת. אביו חי בישראל במשך תקופה, וגם הוא עצמו התגורר בארץ בעבר. מדובר במשפחה שפעילה בקהילה מאוד, ודן נתן את ליבו, זמנו ואת חייו לקהילה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הוא בן לאב יהודי ואם מקומית
    16/02/2015 10:26
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מה שמצביע כנראה שהוא לא ממש יהודי