בית הדין בהאג פסק: ישראל חייבת לעצור את המבצע הצבאי ברפיח

ההחלטה בעקבות בקשת דרום אפריקה להוציא צו להפסקת הלחימה • נשיא בית הדין: "המצב ההומניטרי בעזה קטסטרופלי" • שרים תקפו: "צו לא רלוונטי של בית דין אנטישמי, הפכו לסייענים של מחבלים" • ח"כ צבי סוכות: "אם לא נחסל את סינוואר, הוא עוד יכהן כנשיא בית הדין בהאג"
חרדים 10
ט"ז אייר התשפ"ד / 24.05.2024 16:24

בית הדין הבי-לאומי לצדק  בהאג פסק היום (שישי) את החלטתו על בקשתה של דרום אפריקה כי ישראל חייבת להפסיק לאלתר את הפעולה הצבאית ברפיח.

איפה אתה? זו הסיבה שכולם רוצים לקבוע פגישה עם הבנק הזה

נשיא בית הדין, השופט הלבנוני נוואף סלאם, הודיע כי השופטים פסקו ברוב של 13 לעומת 2 כי יש לעצור “כל פעולה ברפיח שעלולה להביא להרס ולפגיעה  באוכלוסייה הפלסטינית”. נשיא בית הדין סלאם איחל כמס שפתיים לחזרת החטופים.

בעקבות ההחלטה, ראש הממשלה מכנס  בשעה 17:00 התייעצות טלפונית עם היועמ”שית, בכירים במערכת המשפט ושרים.

יצוין, כי בתוך ימים יכונס דיון במועצת הביטחון של האו”ם בנושא, ובישראל מקיימים שיחות מאחורי הקלעים עם האמריקנים – ומעריכים שארה”ב תטיל וטו במועצת הביטחון. יחד עם זאת, בישראל חוששים שגם וטו אמריקני לא ימנע סנקציות של מדינות על ישראל.

נשיא בית הדין, השופט הלבנוני נוואף סלאם, אמר בהקראת ההחלטה: “ישראל חייבת לעצור את המבצע הצבאי וכל פעולה באזור רפיח שעלולה להשפיע על האוכלוסיה האזרחית ברפיח. בית הדין מצווה על ישראל לנקוט בצעדים למנוע הרס וראיות בנוגע לאמנת רצח העם.

“בנסיבות הנוכחיות, בית הדין קובע שכדי לשמר ראיות על טענות שנופלות לפי אמנת רצח העם, ישראל צריכה לנקוט צעדים אפקטיביים להבטיח גישה מיידית לעזה של כל ועדת חקירה, ועדה למציאת עובדות וגופי חקירה – שימונו על ידי האום לחקור טענות על רצח עם”.

סלאם ציין, כי המבצע הקרקעי ברפיח הביא לעקירה של כ-800 אלף פלסטינים מרפיח. “בית הדין קובע שההתפתחויות הנוכחיות, שהן חמורות במיוחד ברפיח, ועקירת אוכלוסייה פגיעה בעזה, מהווה שינוי במצב בתוך כללי בית הדין”, אמר. “לא בטוח שמאמצי הפינוי והצעדים שישראל נקטה לצמצם את הפגיעה באזרחים – ובמיוחד אלה שנעקרו – מספיקים להוריד את הסכנה שלה נחשפת האוכלוסייה הפלסטינית ברפיח”.

הוא הוסיף: “ישראל לא סיפקה מספיק מידע לגבי ביטחון האוכלוסיה במהלך הפינוי. כל הצרכים של מים, סנטיציה, מזון, תרופות ומקלט ל-800 אלף העקורים – לא ניתנו. ישראל לא טיפלה בצורה מספקת בדאגה שעלתה בעקבות המבצע הצבאי שלה”.

בדברי הפתיחה שלו אמר נשיא בית הדין השופט סלאם: “המצב ההומניטרי בעזה הוא קטסטרופלי”. לדבריו, “המצב הידרדר בגלל מניעת מזון מהפלסטינים, גם אחרי החלטת בית הדין בחודש מארס האחרון”.

“ההתפתחויות הללו חמורות במיוחד, בעיקר המבצע הצבאי ברפיח והעקירה ההמונית של האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית בעזה, שגם ככה נמצאת במצב מאוד פגיע – זה בהחלט מצביע על שינוי במצב”.

ההחלטה התקבלה לאחר ש-13 מתוך 15 השופטים הצביעו בעד מתן הצו נגד הפעולה ברפיח.  המתנגדים: השופטת האוגנדית מתנגדת גם הפעם לצווים של בית הדין. בנוסף, אהרן ברק.

הנציגות הישראלית בדיון סמלית ומצומצמת: פרופסור מלקולם שו והיועצת המשפטית לשגרירות ישראל בהאג אביגיל פריש בן אברהם. השופט אהרן ברק, שמייצג את ישראל בחבר השופטים, לא נוכח בדיון בשל סיבות משפחתיות.

דובר מטעם הממשלה אמר קודם לכן ל”רויטרס”: “שום כוח על פני כדור הארץ לא ימנע מישראל להגן על אזרחיה ולרדוף אחרי חמאס בעזה”.

חבר הקבינט המדיני בטחוני שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הגיב: “מדינת ישראל במלחמה על קיומה. בתקופות עצובות בהיסטוריה לא יכולנו לעמוד על נפשנו. כיום יש לעם היהודי עצמאות ויכולת להגן על חייו. מי שדורש ממדינת ישראל להפסיק את המלחמה, דורש ממנה לגזור על עצמה להפסיק להתקיים. לא נסכים לכך. אם נניח את נשקנו, האוייב יגיע למיטות ילדינו ונשותינו בכל הארץ. אנחנו ממשיכים להילחם למעננו ולמען העולם החופשי כולו. ההיסטוריה תשפוט את מי שעמד

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: “לצו הלא רלוונטי של בית הדין האנטישמי בהאג צריכה להיות רק תשובה אחת: כיבוש רפיח, הגברת הלחץ הצבאי וכתישת חמאס המוחלטת – עד השגת הניצחון המלא במלחמה”.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: “אנו מזועזעים עמוקות מההחלטה המוטה והמסוכנת של בית הדין הבינלאומי בהאג. החלטה זו אינה רק מעוררת חלחלה, אלא גם מהווה תזכורת מצמררת לכך שהאנטישמיות עדיין קיימת ומקבלת לגיטימציה.

“אנו דוחים מכל וכל את הפסיקה הזו, אשר איננה מבוססת על עובדות, או על משפט בינלאומי, אלא נגועה בניחוחות אנטישמיות שמחזקות ושמא מעודדות את הרוע והטרור בעולם. זוהי פגיעה קשה בקורבנות הנאציזם ובצדק ההיסטורי. בית הדין בהאג הפך להיות השכפ”ץ של החמאס. עלינו לזכור: המלחמה בנאציזם לא הסתיימה. האנטישמיות עדיין מרימה ראש מכוער, הן בתוך גבולותינו והן ברחבי העולם. אנו לא ננוח עד שנבטיח שהנאצים הצוררים והאידיאולוגיה השטנית שלהם יובסו סופית”.

ח״כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: “כפי שהזהרתי, ההחלטה של ממשלת ישראל להתייצב בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הייתה טעות חמורה ונפילה למלכודת עם סוף ידוע מראש.

“ההחלטה של בית הדין מהיום, מוכיחה שמוסדות האו״ם למיניהם וגם בית הדין הפלילי בהאג, הפכו לסייענים של מחבלים בכל רחבי העולם וכל תפקידם הוא להרתיע מדינות דמוקרטיות במאבקם מול ארגוני הטרור”.

ח”כ צבי סוכות הגיב: “אם לא נחסל את סינוואר, הוא עוד יכהן כנשיא בית הדין בהאג”.

משפחות חטופים מטעם פורום תקווה הגיב: “אנחנו דורשים מממשלת ישראל ומקבינט המלחמה לדחות על הסף את הצו שניתן בבית הדין הבין לאומי בהאג”.

“כל עוד יקירנו נמצאים בשבי של החמאס הממשלה חייבת להמשיך את המלחמה ולהלום בחמאס בצורה הקשה ביותר. אנו קוראים לממשלת ישראל וצה”ל להגביר את עצימות הלחימה ולהשלים את משימות הלחימה בהקדם – השבת החטופים, השבת הביטחון, וחיסול חמאס – לפני הגברת הלחץ הבינלאומי. אנו מזכירים שאזרחי עזה ששיתפו פעולה באופן מלא עם המחבלים הרוצחים בשמחת תורה גם הצביעו להם בבחירות ולהחלטה שלהם יש השלכות. אנחנו רוצים את היקרים שלנו בבית וזה לא יקרה אם לא נמשיך את המלחמה”.

פורום הגבורה, המאגד משפחות שכולות לחיילים שנפלו במלחמת חרבות ברזל: “בשבעה באוקטובר יקירינו יצאו למלחמה שאין צודקת ממנה, ומסרו את נפשם למען השבת הביטחון לאזרחי ישראל והחזרת החטופים לביתם. במותם ציוו לנו הנופלים להמשיך את המשימה שאותה הם החלו, ולא להפסיק עד למימוש כל מטרות המלחמה.

“אנו קוראים לממשלה לא להיכנע לתכתיבים האנטישמים מבית הדין הלאומי בהאג, אלא להורות על הרחבת הלחימה, כפי שהבטיחו לנו בפגישות עמם. נמשיך לשבת במאהל הגבורה שאותו הקמנו לפני שלושה שבועות, עד שההבטחות האלה ימומשו במלואם. כמו כן, אנו קוראים לכל עם ישראל להתאחד סביב הדרישה לניצחון ולתת רוח גבית לממשלה ולמערכת הביטחון להמשיך את הלחימה”.

תנועת צו 9 על הצו שהוצא כנגד מדינת ישראל בהאג: “זה הזמן לעצור את הסיוע לחמאס. בית הדין בהאג בחר להיות בצד של הרע של ההיסטוריה, כשבחר לחזק את ארגון הטרור הרצחני חמאס, שרצח, אנס, הרג וטבח בשביעי לאוקטובר. לישראל יש את הזכות המלאה להילחם ולנצח. חלק חשוב בלחימה הוא להחליש את האויב – והדרך להחליש את האויב היא לעצור את הסיוע שנותן לו שליטה ברצועה. החמאס צועד על קיבתו”.

נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן אמר כי מדינתו לא מכירה בסמכותו של בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושר הביטחון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות