הגר”ש בעדני לדרעי: המועצת תטפל בישי. אל תיפגש איתו

הפגישה בין אריה דרעי לאלי ישי שתוכננה להיום לא תתקיים • הגר"ש בעדני לאריה דרעי: "אל תקיים פגישה. כל הטיפול בדרישות של אלי ישי יטופלו רק על ידי מועצת החכמים" • בכירים בש"ס: "אלי צריך לסדר העניינים שלו מול מועצת החכמים. הוא בגד בה כשהלך לרבנים שאינם מהמועצת" • "בחיי מרן זצ"ל לא היה עולה בדעתו לעשות דבר כזה"
כ"א כסלו התשע"ה / 13.12.2014 19:58

הפילוג בש”ס: מחר (ראשון) היו אמורים יו”ר תנועת ש”ס ח”כ אריה דרעי וח”כ אלי ישי, להיפגש יחד, כדי ליישר את ההדורים ביניהם – או נכון יותר לבדוק: האם עדיין אפשרי ליישר את ההדורים. אך הפגישה לא תתקיים.

חבר מועצת חכמי התורה, הגר”ש בעדני, הודיע הערב ליו”ר תנועת ש”ס אריה דרעי, כי לאחר תיאום עם נשיא ‘המועצת’ הגר”ש כהן, הוא מורה לו שלא לקיים מחר פגישה עם ח”כ אלי ישי.

הגר”ש בעדני הוסיף, כי כל הטיפול בדרישות של ח”כ אלי ישי וכוונות הפרישה שלו מהתנועה, יטופלו אך ורק על ידי מועצת חכמי התורה.

כמו כן ניתנה הוראה לכל פעילי ונציגי התנועה שלא להתראיין בנושא כלל. “להתרכז רק במערכת הבחירות שעומדת לפנינו”.

ביום שישי ביקר אלי ישי בביתו של הגראי”ל שטיינמן, כשהוא מלווה ברעייתו ציפי. אך אם ציפו בסביבתו לקבל אישור מההנהגה האשכנזית לצעד של פילוג ש”ס, הם נאלצו להתאכזב. אלי ישי זכה לברכה חמה, אך לא קיבל כל אישור לצעד פוליטי, כזה או אחר.

יותר מזה, הנושא לא עלה. אלי ישי לא סיפר כי הוא מתכוון להקים מפלגה, כך שהגראי”ל אף לא נדרש לאסור עליו את הדבר.

בדקות הראשונות לאחר סיומה של הפגישה, נפוצו שמועות שונות, לפיהן התיר הגראי”ל לישי להקים מפלגה יחד עם השר אורי אריאל מהאיחוד הלאומי.

כדי להסיר כל ספק בנושא נאלצו בחזון איש 5 לפרסם את תוכנה של הפגישה באמצעות ההודעה הבאה: “אלי ישי הגיע היום יחד עם רעייתו, סיפר על התקופה הקשה שהוא עובר. ראש הישיבה הגראי”ל שטינמן אמר לו את הפסוק: ‘שומר פתאים ה” – ובירך אותו שיצליח. ראש הישיבה לא הורה לו בשום צורה כי עליו להתפלג מש”ס, וכל הידיעות שהופצו בעניין שקריות!”

 לביקור הזה יש להוסיף ביקור שערך ישי יום קודם לכן, ביום חמישי,  אצל ראש ישיבת ‘כסא רחמים’ הגר”מ מאזוז, שם העלה את האפשרות של הקמת מפלגה. בחצרו של הרב מאזוז יש קולות סותרים. ישנם מקורבים המתנגדים למהלך, בעוד מקורבים אחרים מצדדים בהענקת אישור מצד הרב לאפשרות שכזו. לא ברור האם האישור יכלול אפשרות לשתף פעולה עם מי שהיה חבר ב’בית היהודי’ (עליו אמר הגר”ע זצ”ל “בית של גויים”) – או רק להקמת מפלגה עצמאית ופרישה מש”ס.

האם באמת מתכוון אלי ישי לחבירה לאורי אריאל, והאם אריאל מתכוון ברצינות לפרוש מהבית היהודי ולחבור לישי?

יש הטוענים כי מדובר ב’משחק’ וכי מטרת שני הצדדים לשפר עמדות מול בעל הבית במפלגתם – ישי אצל דרעי, ואורי אריאל אצל יו”ר הבית היהודי, נפתלי בנט.

מחר ישוב בנט מביקורו בסין וייפגש עם אריאל. בעוד בנט מוכן לשריין את אריאל כמספר 2 במפלגתו, תוך שריון לח”כ נוסף מטעמו, מבקש אריאל שיריון לשישה חברים.

בכירים בבית היהודי טוענים: “אין שום סיבה לתת לאריאל יותר ממנדט-שניים, זה מה שהוא שווה. גם כך בפעם הקודמת קיבל ארבעה מקומות, הרבה יותר מגודלו האמיתי”.

על רקע זה נערכה ביום שישי שיחת טלפון בין אריה דרעי לנפתלי בנט, תוך תיאום עמדות ביניהם ומתוך ניסיון למנוע ניצול פוליטי שלהם, מול השמועות על מפלגת ישי-אריאל.

על פי התוכנית המקורית היה אמור אריה דרעי להיפגש מחר עם אלי ישי ולסגור ביניהם את הקצוות, אבל הפגישה כבר לא תתקיים.

בכירים בש”ס מסבירים: “כעת אלי צריך לסדר את העניינים שלו מול מועצת חכמי התורה, הוא בעצם בגד בה כשהלך לרבנים שאינם מהמועצת כדי להיוועץ בהם. בחיי הרב זצ”ל לא היה עולה בדעתו לעשות דבר כזה”.

בסביבת אלי שבים ומזכירים: “גם אריה, לפני שהוחזר לש”ס, התייעץ עם הגראי”ל שטיינמן האם להקים מפלגה משל עצמו”, אלא שהם שוכחים שדרעי לא היה אז חלק מש”ס ולא היה מחויב למועצת החכמים.

המעניין הוא כי חל שינוי מהותי בדעת חבר מועצת חכמי התורה, הגר”ש בעדני, שבמשך כל התקופה האחרונה נהג להיפגש עם ישי ולשמוע את בעיותיו בקשב רב ובסבלנות, אחת לחודש לפחות. בפגישתם האחרונה השבוע, הבהיר הרב בעדני לישי כי כלה ונחרצה אצל חברי המועצת, ובראשם נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן, כי יש להשיב את האחדות לשורות ש”ס ולשם כך יהיה עליו לחתום על מסמך ‘נאמנות’.

בסביבת דרעי מסבירים שמדובר במסמך עליו חתמו חברי הכנסת של ש”ס לדורותיהם, ומי שלא הסכים לחתום עליו נותר בחוץ. על בסיס הטענה כי הפר את מסמך הנאמנות עליו חתם, סולק הרב חיים אמסלם בבושת פנים מהתנועה, לפני כארבע שנים. “וכעת הוא מקים קול צעקה כשמבקשים ממנו לחתום על מסמך דומה?” – תוהים אנשי דרעי.

מנגד, בסביבת ישי מסבירים שמדובר במסמך המכיל, מלבד חתימה על חובת ציות לחברי מועצת החכמים וליו”ר התנועה, גם סעיף לפיו יש להתייעץ עם היו”ר לפני כל ראיון תקשורתי.

מאחר ולא ראינו את המסמך, קשה לדעת האם מדובר בטענה נכונה, באשר בסביבת אריה מדגישים כי מדובר בנושאים עקרוניים בלבד, בהם גיבשה התנועה דעה, ולא יעלה על הדעת שכל ח”כ, בכיר ככל שיהיה, יתראיין כאשר עולה על רוחו. “לא מדובר בנושאים שוטפים של המשרד שבראשו יעמוד”, הם מבהירים.

אלי ישי, מצידו, מתעקש נכון לעכשיו שלא לחתום על המכתב, מה שבעצם פוגע בחברי מועצת חכמי התורה, שהמסמך היה לנגד עיניהם ואושר על ידם.

גם ביהדות התורה, מביטים בדאגה על המתרחש בסיעה הספרדית. בכיר ביהדות התורה אמר לי הערב: “עצוב מאד שהיהדות החרדית עומדת לפני עוד פילוג, ובפרט בתקופה כה קשה, כאשר כולנו יודעים מה עברה היהדות החרדית בקדנציה הקודמת ועד כמה חשוב לאחד כוחות ולהגיע בראש אחד לבחירות הבאות”.

זו, אגב, גם הסיבה לכך שאין שום סיכוי לכך שהגראי”ל יאשר או אישר לישי להתפצל ממפלגת האם שלו. “ידידות עמוקה והערכה עצומה שוררת בין חכם שלום כהן לגראי”ל שטיינמן, האחד אינו מתערב לאחר בעניינים פנים מפלגתיים. ברכה, כן, אישור לצעד פוליטי – לא ולא”, אומרים בדגל  התורה.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לא אמרו שישי פרש מש
    13/12/2014 21:18
    noko
  1. ראיתי איפשהו עכשו

  2. סליחה
    13/12/2014 21:48
    דוד
  3. אבל תמיד יש תירוצים לאנשי דרעי

  4. ״תזהרו מלעבור על דבריו יש לו פה קדוש״.
    13/12/2014 23:47
    ישראל
  5. זה צוואתו של מרן זצ״ל בהתייחסו על הרב שלום כהן שליט״א , לכן צריך לשמוע בקולו בכל מה שיורה בעניין .

  6. מועצת חכמים
    14/12/2014 06:10
    דליה
  7. לא מחזיקים בנאדם בכח במקום שלא טוב לו. זה רק מראה את הלחץ של דרעי ומועצת החכמים ברגע שישי יפרוש מהם.
    הכל מראה מגעיל כשר בנים מתערבים בפוליטיקה ולכן בלי שום קשר להחלטה מה יחליטו הרבה שהצביעו ש”ס לא מתכוונים להצביע ש”ס יותר.