איחוד בשמאל • הרצוג ולבני הכריזו: “רצים יחד”

יו"ר העבודה ויו"ר התנועה סיכמו על רוטציה בראשות הממשלה • הרצוג סירב לענות אם יבטל את חוק הגיוס בכדי לשבת בקואליציה עם החרדים • והאם יישבו בממשלת נתניהו? הרצוג התחמק - ולבני ענתה: "לא אחזור על החוויה הזאת"
נחמן וייס
י"ח כסלו התשע"ה / 10.12.2014 20:48

יו”ר מפלגת העבודה ח”כ יצחק (בוז’י) הרצוג, ויו”ר מפלגת התנועה ח”כ ציפי לבני, הודיעו הערב (רביעי) על הקמת גוש משותף שירוץ יחד בבחירות הקרובות.

במסיבת עיתונאים משותפת, תחת הסיסמה ‘המחנה הציוני – מנצחים ביחד’, הודיעו השניים כי במידה וינצחו בבחירות וירכיבו את הממשלה הבאה, יבצעו רוטציה בראשות הממשלה.

הרצוג אמר: “לפני שנה נבחרתי לראשות מפלגת העבודה במטרה אחת – ליצור אלטרנטיבה לאובדן הדרך ושלטון היאוש, בכל תחום שתשימו את האצבע יש דרדור ונסיגה.

“אני מביט בדאגה על המצב. הציבור שואל את עצמו מדי יום ובעיקר מדי חודש, כשהוא מביט בתלושי המשכורת שלו: האם ייתכן שמדינת ישראל הפכה לעול על יושביה? הציבור מאבד אמון. כבר 6 שנים שלנתניהו אין תשובות. הגיע הזמן לשינוי”, הכריז הרצוג.

“יש דרך אחרת, דרך איחוד השורות ולכידות המחנה הציוני. הליכה משותפת למען טובת המדינה. למען עתיד ילדינו ונכדינו ואזרחי ישראל כולם. צריך ללכת ביחד כי רק ביחד ננצח.

“ציפי לבני ואני מציעים לכם אזרחי ישראל תקווה חדשה ועתיד טוב יותר, תקווה לממשלה מעורבת ואכפתית, רצינית ויוזמת שתעשה הרבה יותר ותדבר הרבה פחות.

“אנחנו מציעים מודל של הנהגה אחרת, מודל של הנהגה משותפת שכולם עובדים ביחד ולא עוסקים בהכשלת השני.

“החיבור שלנו, דור שני להורים ששירתו את המדינה, ייצר הנהגה שקולה ואחראית ברוח מנהיגותם של דוד בן גוריון, מנחם בגין ויצחק רבין. אנו מביאים דיאלוג במקום שנאה, ביטחון במקום פחד, שיתוף במקום שיתוק. את השיתוק נחליף ביוזמה, את הבידוד המדיני נחליף ביוזמה. את חוסר היציבות בביטחון ואת הקיבעון נחליף בחזון. 

בבחירות האחרונות לפני שנתיים מחנה המרכז לא הצליח להיות ביחד וקיבלנו הידרדרות. הבטחתי כשנבחרתי, שבמשמרת שלי זה לא יקרה, טובת המדינה לפני הכל”, אמר הרצוג.

לבני ואני מכירים שנים רבות, בתקופות האחרונות ניהלנו דיאלוג ממושך במיוחד על המהות, והיה ברור שאת השינוי נעשה ביחד”.

בהתייחסו למסגרת הפוליטית, אמר הרצוג: “מפלגת העבודה בראשותי תוביל את הרשימה המשותפת, וכשנקבל מנדט מהנשיא, אני אכהן כראש הממשלה בשנתיים הראשונות, ולבני תכהן בשנתיים לאחר מכן.

“אין לי ספק שהמהלך יעורר שאלות, ואני לא מפחד מכך. בעיקר לא מאלה שאומרים אני ואני ואני, הגיע הזמן לאפסן את האגו, האזרחים רוצים מנהיגים ששמים את טובת הציבור לפני טובתם האישית. השילוב של העבודה והתנועה ואלו שיגיעו בהמשך מובילה לתקווה. נפעל במישור המדיני, נפעל ללא לאות להורדת יוקר המחיה והדיור”, הבטיח.

לבני אמרה: “אני כאן כדי לייצר את מכפיל הכח שיחליף את השלטון בישראל. אני כאן כי אני מאמינה שהרצוג ראוי להיות ראש הממשלה הבא של ישראל. הרצוג הוא אדם ראוי וערכי ויהיה ראש ממשלה מצוין, זה הבסיס לשיתוף.

“השותפות הזאת תאחד לא רק אותנו, אלא את כל המחנה הציוני כולו שקץ בשלטון הימין הקיצוני”.

לבני התייחסה לפערים ביניהם, בינה כמי שגדלה בבית של איתן לבני איש האצ”ל, לבנו של חיים הרצוג איש ההגנה: “גדלנו בבתים עם אידאולוגיה שונה, אבל עם חזון דומה. ההורים של שנינו פעלו לבנות את המדינה. היריבות הייתה גדולה אבל היה לה מכנה משותף אחד, המכנה הציוני. וזה מה שמוביל אותנו להקים את המחנה הציוני החדש.

“האיומים שעומדים נגד המדינה מחייבים אותנו להניח ליריבות ההיסטורית, ולהלחם במפלגות הימין הקיצוני, הם הופכים את המדינה למסוגרת ומבודדת, ומנוכרת גם לאזרחיה”, תקפה לבני.

“הקיצונים השתלטו על כל חלקה טובה בליכוד שהיה פעם הבית שלי והם הופכים את המדינה שלנו למדינה מבודדת, מסוגרת ומנוכרת גם לאזרחיה שלה. אני, שמתרגשת בשירת התקווה, ראיתי אותם מנסים להשתלט בהשתלטות פוליטית וצינית, על הערכים הציונים. ראיתי איך מסבירים שלעולם לא תהיה כאן תקווה, תקווה שמגיעה לכל מי שנולד פה, לכל עולה שבא לבנות פה את ביתו.

“הייתי שם, והייתי צריכה להלחם בזה יום יום. זו קבוצה שצריך להפיל מהשלטון.

“ישבנו שעות ארוכות בכדי לוודא שאנו חולקים את אותו חזון. ידענו גם מחלוקות בינינו, אבל אני מיישרת מבט ואומרת אנחנו חולקים את אותו חזון ואתה משימה, והיא יותר חזקה מכל מחלוקת”, הצהירה לבני.

“לא רק נדבר על האיומים אלא גם לפתור אותו. אנחנו יודעים לא רק לכתוב על הטרור, אלא גם נלחם בו בכוח ולא נעשה איתו עסקאות. ואנחנו נצליח כי אנחנו לא מפחדים אחד מהשני אלא סומכים אחד על השני, אנחנו יוצרים היום את מרכז המפה הפוליטית מול הימין הקיצוני”.

היא הוסיפה: “אחרי שמיצינו את כל דיוני התוכן, מה שהשפיע באמת על החלטה זאת החברות בנינו, אני יודעת שזה דבר נדיר בפוליטיקה אבל הנה זה קורה”. 

 הרצוג נשאל אם הוא מוכן להצהיר שלא ישב בממשלת נתניהו, אך סירב להצהיר על כך ואמר: “אנחנו מתכוונים לנצח, אנחנו מתכוונים להיות ראש הממשלה, הרטוריקה הזאת לא מעניינת אותי”.

לעומתו לבני אמרה: “לא אחזור על החוויה הזאת. היינו בממשלות נתניהו, כי לצערי הבוחר קבע שהוא ירכיב את הממשלה, ושיתפתי אותכם איך זה קשה להיות שם, לעצור כל יום ראשון החלטות שכל ראש ממשלה שפוי לא היה מביא”.

כשנשאלה על המעבר בין ארבע מפלגות ב-9 שנים אמרה: “לשאלת המפלגות, אני נשארתי עם אותן עקרונות”. היא הוסיפה: “לא התמסחרתי עם לפיד, הגעתי, שמעתי מה יש לו להגיד”.

הרצוג נשאל אם לא נתן יותר מדי ללבני, שלבד לא עוברת את אחוז החסימה: “אני שלם עם המהלך, אני קיבלתי החלטה מנהיגותית לא קלה, למען אזרחי המדינה, הקונספט שהצענו הוא הקונספט החדש ואני לא מפחד, זה מה שיאפשר לי להרכיב את הממשלה הבא”.

כשנשאל הרצוג אם יהיה מוכן לשבת עם החרדים ולהקפיא את חוק הגיוס, התחמק מלענות ואמר: “המפה הפוליטית כוללת מפלגות שפתוחות להצעה”.

על פי פרטי ההסכם שהתגבש בין השניים, לבני תקבל שלושה מקומות ראליים. מלבד המקום השני שישוריין ללבני, ישוריין המקום השישי לעמיר פרץ ומקום נוסף בעשירייה השנייה.

כבר עכשיו ברור כי לבני לא תביא איתה אל האיחוד המשותף את חברי הכנסת מאיר שטרית, דוד צור ואלעזר שטרן. לפי שעה גם לא ברור מה יעלה בגורלו של עמרם מצנע – האם הוא יוצב ברשימה או מישהו אחר תחתיו.

הרשימה המשותפת צפויה להתמודד תחת שם חדש, אולם על הפתק בקלפי יהיה כתוב “אמת”.

המהלך עדיין טעון אישור של ועידת מפלגת העבודה.

יו”ר העבודה לשעבר ח”כ שלי יחימוביץ’ ברכה בחום על ההסכם בין הרצוג ללבני, ואמרה כי מדובר בחיבור חשוב וחכם, המפיח רוח עזה של תקווה. “לעיתים מתרחש נס, השלם נעשה גדול מחלקיו, והתמונה הפוליטית משתנה כהרף עין. לנתניהו יש תחליף שפוי ונבון, והוא יו”ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג. זו נקודת זינוק מדהימה לתחילתו של קמפיין בחירות, אשר בסופו תורכב ממשלה טובה הדואגת לעמה.”

 יו”ר מרצ, זהבה גלאון, הביעה תמיכה אף היא ואמרה: “מרצ מברכת על המהלך החשוב של העבודה והתנועה לגיבוש גוש מרכז-שמאל שיוביל להרכבת גוש חלופי לגוש הימין הקיצוני של נתניהו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות