ה’סייבורג’ הראשון: עיוור הצבעים ש’שומע’ צבעים באמצעות אנטנה

ניל הארביסון הוא עיוור צבעים מוחלט שבראשו הותקנה אנטנה הקוראת צבעים • הארביסון נחשב ל'סייבורג' הראשון - שילוב של אדם ומכונה, כאשר אילץ את משרד הפנים הבריטי לאפשר לו להצטלם לדרכון כשהאנטנה מחוברת לראשו
אליעזר היון
ט"ז חשון התשע"ה / 09.11.2014 21:04

האם ניתן ‘לשמוע’ צבעים? מסתבר כי בעידן הטכנולוגי בו אנו מצויים אפשר גם אפשר: ניל הארביסון נולד עם עיוורון צבעים מוחלט, בעטיו הוא חווה את כל הספקטרום הרחב של צבעי הקשת בגוונים של אפור.

הארביסון חיבר לראשו אנטנה שהוצמדה לעצם האחורית בראשו, כאשר היא שולחת אותות אל תוך המח. האנטנה, אותה הוא מכנה ‘העין השלישית שלי’ קוראת את כל הצבעים, מתרגמת אותם לגלי קול, המשודרים בצורת רטט אל תוך מוחו.

באמצעות האנטנה מסוגל הארביסון להבחין, או ליתר דיוק להרגיש, את הצבעים שהעין האנושית לא קולטת.

כך, למשל, האנטנה קולטת צבעים מהחלל – באמצעות לווין – צבעים שאינם קיימים בכדור הארץ. הארביסון מספר כי הוא מצוי בקשר עם מספר גורמים ברחבי העולם, המיידעים אותו בכל פעם שהם נתקלים בגוון צבע מיוחד. “את תמונת הצבע הם מעבירים לי באמצעות הטלפון, כך אני מרגיש שיש לי עיניים בכל העולם”, אמר ניל לאתר סקיי-ניוז. “כל תמונה המזדמנת בדרכי הופכת למלודיה של קולות בתוך ראשי”.

לפני חדשים מספר התפרסם הארביסון כאשר ניצח את משרד הפנים הבריטי שסירב לקבל את תמונת הדרכון שלו, בעוד האנטנה מוצמדת לראשו. 

הארביסון הצליח להוכיח כי האנטנה הפכה לחלק מחייו, ועל כן אין כל סיבה שהיא לא תלווה אותו גם בתמונת הפספורט שלו. 

הארביסון נחשב ל’סייבורג’ הראשון, כלומר לשילוב של אדם ומכונה והיחס אליהם כישות אחת. ניצחונו המשפטי מהווה נקודת מפנה ביחס המשפטי, ואולי גם האתי לאנשים המבקשים להפוך את הטכנולוגיה לחלק אינטגרלי מגופם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות