היה ברכב לבד – אבל זוכה מ’ינשוף’ • הסיבה: השוטרים לא הוכיחו שנהג

צעיר זוכה מנהיגה בשכרות – מפני שלמדינה אין הוכחה שהוא נהג ברכב, למרות שהיה בו לבדו • עו"ד עופר חורש, שייצג את הנאשם: "בכדי להוכיח את העבירה, נדרשת התביעה להוכיח כי אכן התקיימה נהיגה"
יוני גרין
כ"ח תשרי התשע"ה / 22.10.2014 09:39

פרשיה מוזרה התגלגלה לאחרונה אל בית המשפט לתעבורה מחוז מרכז: במרכזה כתב אישום נגד צעיר, שהואשם על ידי המשטרה כי נהג בגילופין. הצעיר עוכב על ידי המשטרה לבדיקת ינשוף, במהלך נסיעה לילית בתל אביב, אשר העלתה ערכים של 430 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף – רמה הגבוהה פי שניים מהמותר.

המשטרה הגישה נגד הצעיר כתב אישום, אך בדיון בבית משפט השלום לתעבורה ציין עו”ד עופר חורש, שייצג את הנאשם, כי השוטרים שעצרו את הגבר לא הוכיחו שהנאשם הוא שנהג ברכב.“שכרות כשלעצמה”, הזכיר עו”ד חורש ,”אינה מהווה עבירה”. 

כמו כן טען עו”ד חורש, כי השוטרת אשר רשמה את הדו”ח לצעיר, לא ציינה את התאריך ואת השעה שבה בוצעה בדיקת הינשוף, ולא חתמה על הדוחות, ועל כן לא ניתן על סמך הדוחות הללו להגיש נגד הצעיר כתב אישום.

כתוצאה מטיעונים אלה, החליטה התובעת המשטרתית לחזור בה מהגשת התביעה, וכבוד השופט דן סעדון הורה על ביטול האישום נגד הצעיר.

מ’, צעיר בשנות ה-20 לחייו, עוכב לחקירה באחד מלילות שישי, ברחוב יורדי הסירה, הסמוך לנמל תל אביב, על ידי ניידת משטרה. בדיקת הינשוף אותה עבר העלתה כי בדמו כמות אלכוהול הכפולה מסף המינימום שמאפשר החוק. בעקבות הבדיקה המפלילה, הוגש נגד הצעיר כתב אישום על נהיגה בשכרות, על ידי יחידת תנועת ירקון של המשטרה.

בדיון שהתקיים בבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב, טען עו”ד עופר חורש, שייצג את הצעיר, כי הצעיר לא נהג ברכב, ועל כן אין מקום לכתב האישום נגדו. ואכן, מרישומי המשטרה לא ניתן לקבוע מי נהג ברכב, למרות שלגרסת השוטרים שהוזמנו לעדות, הצעיר היה ברכב לבדו.

“בכדי להוכיח את העבירה שעניינה נהיגה בשכרות, נדרשת התביעה להוכיח כי אכן התקיימה נהיגה – שכן שכרות בפני עצמה אינה מהווה עבירה”, מסביר עו”ד חורש. “במקרה הנדון לא היתה בידי התביעה כל ראייה כי הנאשם נהג. השוטרת אשר לכאורה ראתה את נהיגתו לא רשמה דבר, ולכן אין הוכחה לנהיגה”.

בנוסף, לדבריו, השוטרת שביצעה לנאשם את בדיקת הינשוף לא רשמה בדוחותיה את התאריך ואת השעה שבה בוצעה, ואף לא חתמה על דוחותיה. “כאשר השוטרת לא מציינת פרטים חשובים כאלה בדוחותיה, מוטל ספק רב בעצם ההוכחה לגבי תקינות עבודת המשטרה, והספק בדין הפלילי הוא לטובת הנאשם”, דברי עו”ד חורש.

לדבריו, הדין הפלילי מסתפק בספק סביר אחד על מנת לבטל אישום, להבדיל מהדין האזרחי, בו נקבעים הדברים במבחן הסבירות הכולל.

לפיכך, ולאור חזרת התובעת מתביעתה, הורה כבוד השופט דן סעדון מבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב על ביטול האישום.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות