דוח המבקר חושף: אפליית העסקה של חרדים בתעשיות הביטחוניות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח ביטחוני - ומטיח ביקורת בממשלות ישראל • "בשנתוני הלידה 2003-1998 חלה עלייה של כ-4% באי גיוס מסיבת 'תורתו אמנותו' בקרב גברים ועלייה של כ-2% באי גיוס מסיבות דת בקרב נשים"
חייים טוויל
ז' אדר התשפ"ג / 28.02.2023 16:54

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו”ח ביטחוני במספר נושאים, וביקר את התנהלות הממשלה. בין היתר, העביר המבקר ביקורת בנושא הסכנות הביטחוניות בנוגע לקו התפר, גיוס, והייצוג המפלה בתעשיות הביטחוניות – שם גילה כי בעלי מוגבלויות וחרדים מועסקים בהם בשיעורים נמוכים.

בדו”ח מעקב על המיון והגיוס לצה”ל, מצא מבקר המדינה, כי בשנתוני הלידה 2003-1998 חלה עלייה של כ-4% – לעומת הפוטנציאל בכל שנה –  באי גיוס מסיבת “תורתו אמנותו” בקרב גברים ועלייה של כ-2% באי גיוס מסיבות דת בקרב נשים.

בנוסף, חלה עלייה של כ-1% באי-גיוס מסיבות רפואיות, הן בקרב גברים והן בקרב נשים.

בסך הכל, חלה לגבי שנתוני הלידה 2003-1998 עלייה באי-גיוס מכלל הסיבות יחד, בשיעור של כ-3.5% בקרב גברים וכ-2.5% בקרב נשים, כך שסך אי-הגיוס החזוי לצה”ל לילידי שנת 2003 עומד על 31% עבור גברים ו-45% מפוטנציאל הגיוס לנשים.

מבקר המדינה בדק גם את הייצוג של אוכלוסיות שונות בקרב העובדים והדירקטוריונים ברפאל, התעשייה האווירית ואלתא.

הביקורת נערכה גם ברשות החברות הממשלתיות ועלה ממנה כי ישנם אוכלוסיות שלא זוכות לייצוג מספק באותן חברות.

וכך, בביקורת נמצא כי שיעורי העסקתם של אנשים עם מוגבלות בתע”א וברפאל (2.3% ו-0.58%, בהתאמה) נמוכים מהנקבע (3%) בצו ההרחבה לעידוד והגברת התעסוקה של אנשים עם מוגבלות.

עוד נמצא כי שיעורי העסקתם של בני האוכלוסייה החרדית (2.6% ו-0.9%, בהתאמה) נמוכים משיעור בני האוכלוסייה החרדית בגיל העבודה (8%); כמו כן, שיעור ההעסקה ברפאל של שלוש מארבע אוכלוסיות הגיוון – יוצאי אתיופיה (0.58%), אנשים עם מוגבלות (0.58%) ובני האוכלוסייה החרדית (0.9%) נמוך בהשוואה לתע”א (2.3%, 2.3% ו-2.6%).

המבקר אנגלמן ממליץ להנהלות רפאל והתע”א והדירקטוריונים של חברות אלו לפעול לשיפור הייצוג של אוכלוסיות הגיוון בהן, בד בבד עם מחויבותם לפעול לפי שיקולים עסקיים.

כמו כן, גוברת החשיבות של נקיטת אמצעי אכיפה על ידי רשות החברות, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ונציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, לשם הבטחת העמידה של רפאל והתע”א ביעדי הייצוג ההולם.

בפרק על קו התפר מתריע מבקר המדינה מהמכשול שהופקר ומהסכנה לאזרחי ישראל: ב-2021 נכנסו דרך הפרצות 1.4 מיליון שב”חים וגם כיום עדיין נכנסים 6,000 מידי יום. לפי המבקר צה”ל החליט על דעת עצמו לא לתקן פרצות מ- 2017. ראש הממשלה והקבינט ידעו על המחדל.

בין החודשים מרץ למאי בשנת 2022 נרצחו 11 בני אדם בשלושה פיגועים שביצעו מחבלים שהסתננו לישראל דרך פרצות בגדר קו התפר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות