הקבינט התכנס • סמוטריץ’: שמאל חלש וכנוע, מאותרג תקשורתית

הקבינט המדיני ביטחוני דן בהסכם הימי • מסתמן: בין שלל הויתורים ישראל נסוגה מעמדתה בנושא המים הטריטוריאליים • סמוטריץ': השמאל דורס את הדמוקרטיה ודוהר חסר מעצורים להסכמי כניעה ומסירת שטחים שיסכנו את ישראל
אריה ריבקינד
י"ז תשרי התשפ"ג / 12.10.2022 12:53

ההסכם הימי בין ישראל ללבנון מובא היום (רביעי) לאישור הקבינט, ובהמשך יובא גם לאישור הממשלה.

סוכות בירושלים: מברכת כהנים ועד שמחת בית השואבה • כל האירועים

יו”ר הציונות הדתית, ח”כ בצלאל סמוטריץ’, הגיב על ישיבת הקבינט שאמורה לאשר את ההסכם: “הכניעה של לפיד וגנץ לאיומי חיזבאללה והדהירה להסכם המופקר עם לבנון ממחישים מה מחכה לנו אם חלילה הימין לא ינצח בבחירות: שמאל חלש וכנוע, מאותרג תקשורתית ועטוף משפטית, דורס את הדמוקרטיה ודוהר חסר מעצורים להסכמי כניעה ומסירת שטחים שיסכנו את ישראל. על זה הבחירות ואנחנו חייבים לנצח!”

בג”ץ דחה הבוקר את הבקשה למתן צו ביניים נגד קיום ישיבת הממשלה היום לאישור ההסכם עם לבנון. החלטת השופט דוד מינץ באה בעקבות הבהרת היועמ”שית גלי בהרב מיארה כי כינוס הממשלה אינו לאישור הסופי של ההסכם אלא דיון שיתניע את הליך האישור.

הקבינט מתכנס כעת כדי לדון בהסכם. ב־13:30 הממשלה צפויה לערוך ישיבת ממשלה ולהצביע עליו. ב־18:00 ההסכם צפוי להיות מונח במליאת הכנסת.

הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון הונח הבוקר על שולחן הכנסת.

לפי ‘ישראל היום’, מעיון במסמך עולה כי הממשלה נמנעה מלהעביר לחברי הכנסת את כל החומרים הרלוונטיים. בנוסף, מסתמן כי ישראל ביצעה ויתור בנוגע לעמדתה בנושא המים הטריטוריאליים, ולא רק באשר למים הכלכליים.

טיוטת ההסכם שהועברה לכנסת אינה כוללת את מכתבי הלוואי והערבויות שצירפו האמריקנים להסכם. כמו כן, להסכם לא צורפו המפות שמסמנות את קו הגבול שעליו סוכם, אלא רק קואורדינטות שמהן אמורים לכאורה הח”כים להבין בעצמם את תוואי הגבול.

עוד עולה מהמסמך, כי ישראל ויתרה על דרישתה להכרה לבנונית רשמית ב”קו המצופים”, המהווה את הגבול הביטחוני דה-פקטו בין המדינות, ולסיום המחלוקת בעניין זה. במקום זאת סוכם כי קו הגבול באזור שקרוב לחוף ייקבע בהמשך, כאשר הצדדים יסכימו על סימון הגבול היבשתי ביניהם. בינתיים ישרור במקום הסטטוס-קוו, אך לבנון, כאמור, לא ויתרה על דרישתה להעלות תביעות עתידיות בנוגע לקו.

ההסכם כולל ויתור נוסף, אם נקודת השאיבה של מאגר ‘קאנא’ תימצא מדרום לקו 23, כלומר מדרום לגבול המוסכם, “ישראל לא תמנע באופן בלתי סביר הסכמה לקידוח כזה, הנערך בתנאים של ההסכם”. המשמעות שיש פה נכונות ישראלית מוקדמת שהשאיבה תתבצע באופן מלא מתוך השטח שלה, כאשר את רוב התמלוגים תקבל לבנון, כיוון שהמאגר עצמו נמצא בשטח שלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות