טיסת ‘עידן הקורונה’ הראשונה של השוחטים לחו”ל I הסיפור המלא

60 שוחטים ואנשי צוות כשרות המריאו בטיסה פרטית לפולין כדי לשחוט ב-3 משחטות • זו הטיסה הראשונה בעולם למטרת שחיטה • אבל זה לגמרי לא פשוט: הם יוכלו להתחיל לשחוט רק אחרי 14 ימי בידוד, ולפעול תחת תנאים נוקשים • יבואן הבשר: "אנחנו הולכים אל הלא נודע" • פרסום ראשון
ישראל יוספי
ל' ניסן התש"פ / 23.04.2020 21:18

שלושה צוותי כשרות המריאו אתמול (רביעי) בטיסה פרטית לשלושה מפעלים בפולין.

מדובר בכ-60 אנשי כשרות – שוחטים, מנקרים, בודקים ומשגיחים – שהמריאו מנתב”ג במטוס שיבואני הבשר שכרו במיוחד מחברת Enter air הפולנית, ונחתו בשדה התעופה בעיר קטוביץ שבפולין. אל הצוותים הצטרפו גם על ידי היבואנים אנשי עסקים העובדים מול מפעלים שונים בפולין.

האם בקרוב צפוי מחסור בבשר כשר? שוחחנו עם מנהל הכשרות שטס אתמול לפולין.

“מה שקרה לפני החג הוא שכל צוותי הכשרות נכנסו לבידוד, ולכן אמור להיות מחסור גדול בבשר כשר. יבואני הבשר נאלצו לשכור מטוס פרטי ולשלוח לפולין שלושה צוותי כשרות. מדובר במטוס הראשון של שוחטים שיצא מישראל לפולין והיחיד בעולם”.

“יש מחסור בבשר בישראל ואי אפשר להשאיר את ישראל ללא בשר טרי. אנחנו הצוותים היחידים מכל העולם שפועלים כרגע. רוב הבשר הטרי בישראל מגיע מיבוא מפולין, כל רשתות השיווק בישראל מקבלות בשר מפולין”.

לפני ההמראה. צילום: באדיבות המצלם

מתי תתחילו לעבוד באותם מפעלים?

“חברות הבשר הצליחו לסדר  אישורים לכל אנשי הכשרות מהרשויות בפולין כדי שנוכל לשהות ולעבוד במדינה. כולם נאלצו לעבור בדיקת קורונה בארץ, ובפולין כולנו נשהה בבידוד 14 יום במלון. כך סוכם עם הרשויות בפולין. אחרי שהסתיימו ימי הבידוד, נוכל להתחיל לעבוד במפעלי הבשר”.

אתם שומרים על ריחוק חברתי אחד מהשני?

“אנחנו שומרים מרחק אחד מהשני לשבועיים שלא נדבק. מגע אחד עם השני אסור. לא יוצאים מהמבנה שאנחנו שוהים בו. כולנו עם כפפות ומסכות”.

כל המפעלים באותו אזור?

“המפעלים כולם בפולין במרחק של ארבע שעות נסיעה אחד מהשני בשלושה ערים שונות בתוך פולין. קיבלנו הוראות איך להתנהג בזמן השהייה בפולין: מי שמפר את הבידוד בפולין מקבל קנס בסך 30 אלף זלוטי שווה ערך ל-29 אלף שקלים.

ההוראות הנוקשות. צילום: באדיבות המצלם

“יש חובה לעטות מסכות בפולין ללא קשר לבידוד. כל אזרחי פולין חייבים לעטות מסכה. מי שנתפס ללא מסכה יקבל קנס בסך 12 אלף זלוטי, לא כמו בישראל 200 שקלים. בפולין מאוד מקפידים”.

קובי הוא אחד מיבואני הבשר שעבורו טסו השוחטים לפולין.

אתמול הוצאתם מטוס לפולין. למה דווקא עכשיו בזמן הקורונה?

“בן 85 ל-90 אחוז מהבשר בקר שנאכל בישראל נשחט בחו”ל, מעל 95 אחוז מכשרות הבד”ץ בישראל נשחטים בחו”ל. בשביל שיהיה בשר טרי אנחנו מייבאים את רוב הבשר מפולין. בשר טרי זה לא בשר קפוא שאפשר להקפיא אותו לשנה”.

אישרו את הטסת אנשי הכשרות?

“כן. יש לנו תפקיד, לשוחטים היבואנים והמשחטות, להביא בשר לארץ. משרד החקלאות, הרבנות הראשית, משרד החוץ וממשלת פולין נרתמו לאשר – כדי שלא יהיה מחסור בבשר”.

לפני המראה. צילום: באדיבות המצלם

אם לא תשלחו צוותים לחו”ל יהיה מחסור של בשר בישראל?

“בוודאי. כבר עכשיו קיים מחסור בבשר טרי בישראל, מזמן היינו צריכים להיות בשחיטה. החזרנו את הצוותים מוקדם לפני החג, בגלל הקורונה.

“הצריכה ברשתות השיווק עלתה, למעשה יש חוסר של בשר טרי. עכשיו, שהצוותים יצאו, יהיה עדין מחסור, אבל מחסור סביר. אם לא היו יוצאים לפולין היה מחסור כמו עם הביצים. אנחנו מנסים להקדים תרופה למכה, לפני שתהיה זעקה בציבור”.

מחירי הבשר הטרי יעלו ?

“אנחנו מקווים שלא. אנחנו עושים כל מאמץ שלא יש חוסר קטן, עדין אין חוסר אמיתי”.

אם יתגלה חס ושלום חולה קורונה ?

“נצטרך להחזיר את כל הצוות. אנחנו בסיכון גדול, אם יחלו בקורונה – יסגרו את כל המקום.  אנחנו הולכים אל הלא נודע. אני בן 51, מעולם לא חוותי מגפה עולמית. נתמודד תוך כדאי תנועה, אנחנו לוקחים את כל הסיכון.

שחיטה. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat / Flash90

“היה לנו הרבה יותר קל לשבת בבית ולחכות שיעלו מחירי הבשר, והבשר שקיים במלאי יתייקר. היינו מרוויחים הרבה מאוד כסף. הדאגה היא שלא יהיה מחסור”.

קובי מספר עוד: “ארגנו לצוותים ערכות בדיקת קורונה אישיות. הם תמיד דוגמים את עצמם. בנוסף בקשנו מהרשויות בפולין שיעשו לצוותים בדיקות שיחזרו כמה שיותר מהר לעבוד”.

מתי יהיה המשלוח הראשון של הבשר וכמה טונות יגיעו?

“יגיעו כל שבוע מאות טונות בשר. זה יתחיל להגיע עוד חודש מהיום”.

יצוין, כי מטוס יצא גם משלוח גדול של מזון כשר עבור בית חב”ד בקראקוב, מאחר שלקהילה היהודית המקומית חסרים מוצרים כשרים.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מדויק
    24/04/2020 13:45
    ש. נון
  1. אני אחד מהצוות שיצא. כתבה מדוייקת כל הכבוד לכתב המוכשר.

    • י. ק   27/04/2020 08:13

      כמה בדיקות קורונה ביצעו לכם בכל התהליך עד עכשיו?