מזעזע: חייל הגיע לא מגולח לאחר צום, הקצין גילח אותו בכוח עם סכין

6,114 קבילות חיילים הוגשו בשנת 2019: 59% מהקבילות נמצאו מוצדקות • החמרה במקרי האלימות ובשימוש של מפקדים בכוח מופרז כלפי חיילים.
חיים טוויל
כ"ד שבט התש"פ / 19.02.2020 16:47

מ”מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא”ל (מיל’) איתן דהן, הגיש לשר הביטחון נפתלי בנט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי ה-48, המסכם את שנת 2019.

הדוח התאפיין בשנה החולפת בקבילות על אלימות פיזית ושימוש בכוח מופרז של מפקדים, מקרים של אמירות גזעניות כנגד חיילים בני העדה האתיופית וטיפול לקוי בזכויות רפואיות של חיילים.

כמו כן, נותר על כנו מספר הקבילות הגבוה והמדאיג של אנשי קבע – קצינים ונגדים.

בדוח מצוינים מקרי אלימות, כאשר חייל הגיע לבסיס לאחר צום כאשר אינו מגולח וסגן מפקד הפלוגה הצמיד סכין מתקפלת לצד צווארו של החייל והחל לגרד את השערות על לחיו.

במקרה אחר, מפקד מחלקה הסיר בכוח, תוך שימוש בצבת, מאצבעו של חייל טבעת בעלת ערך רגשי מאוד, שירש מסבו ז”ל וגרם לשבירת הטבעת.

חיילת בת העדה האתיופית קבלה על נגד המשרת ביחידתה, שבמהלך שיחה בחדר האוכל אמר: “אתם לא יהודים, אתם גויים, אתם התנהגתם יותר גרוע מערבים”.

מתחקיר שנערך בעת בירור הקבילה עלה כי הנגד אכן התבטא כלפי החיילת באופן בלתי הולם, אך לדבריו התכוון להפגנות בני העדה האתיופית ואמר: “ההפגנות מתנהלות באופן הגרוע יותר מהפגנות הערבים”.

חייל הלין על שמפקד המחלקה התבטא באופן גזעני כלפי החיילים בני העדה האתיופית במחלקה, כשאמר כי הוא “לא רואה אתיופים בלילה כי הם שחורים”.

בכמה קבילות הלינו חיילים על עיכוב של ממש, לעיתים של חודשים, במשך הטיפול בערעורים שהגישו על דחיית בקשותיהם לקבל היתר לגידול זקן וכן על קבלת נימוק שאינו מפורט דיו בתשובה לבקשותיהם.

תגובת צה”ל לדו”ח:

”צה”ל מודה לנקח”ל ונציגיו על הדו”ח והעבודה לאורך השנה. בצה”ל רואים חשיבות בדו”ח המציף נושאים הדורשים בחינה וטיפול בחיי היום-יום של חיילי צה”ל. הדו”ח יסייע לקידום המענה הניתן למשרתי צה”ל באופן פרטני ומערכתי.

”צה”ל מחויב ללמוד את הממצאים, להפיק את הלקחים ולתקן את הדרוש תיקון בהקדם. בצה”ל פועלים מספר מנגנוני בקרה וביקרות פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים ובראשם מוכנות צה”ל לצד איכות השירות למשרתיו.

”בהתאם להחלטת ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מוביל סגן הרמטכ”ל, אלוף אייל זמיר, הליך סדור להעמקת הממצאים וטיפול בפערים שהועלו בדו”ח, כלל האירועים נלמדים, מטופלים ומופקים מהם לקחים אישיים ומערכתיים”.

עוד נאמר בתגובה: “צה”ל כצבא העם מקפיד לספק לכלל משרתיו את התנאים הנדרשים לקיום אורחות חייהם בהתאם לאופי השירות הצבאי”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות