ז’קוב פלייז ‘השומר מטרבלינקה’ הוסגר לגרמניה כשהוא בן 95

טחנות הצדק טוחנות לאט: ז'קיב פלייז', שנחשב לאחרון משתפי הפעולה עם הנאצים שנותר חי בארצות הברית, נחת בימים האחרונים בגרמניה לאחר שהוסגר אליה מידי הרשויות האמריקניות • פלייז' היה שומר חמוש במחנה ההשמדה טרבלינקה
דוד ליבוביץ
י"ג אלול התשע"ח / 23.08.2018 22:35

בדרכו של דימיאניוק? ז’קיב פלייז’, שנחשב לאחרון משתפי הפעולה עם הנאצים שנותר חי בארצות הברית, נחת בימים האחרונים בגרמניה לאחר שהוסגר אליה מידי הרשויות האמריקניות, כך דווח בחדשות 10.

בהודעה שהוציא הבוקר הממשל האמריקני נכתב: “הנשיא טראמפ משבח את הפעילות שגרמה להוצאת פושע המלחמה מאדמת ארצות הברית, החלטה שקבע בית המשפט כבר בשנת 2004”. לדברי גורם המעורה בפרטים, טראמפ עצמו דחק בשגריר האמריקני בגרמניה, ריצ’רד גרנל, להציב את גירושו של פלייז’ לרשויות בברלין בראש סדר העדיפויות שלו.

פלייז’ בן ה-95, נעצר השבוע בביתו שבקווינס, ניו יורק, על ידי סוכני רשות ההגירה האמריקנית. רשת החדשות ABC דיווחה כי במהלך מעצרו סירב הקשיש לענות על שאלות, וזעק בכאב בזמן שהובל על ידי הסוכנים מכיסא הגלגלים שלו לעבר אלונקה בתוך אמבולנס.

מי הוא פלייז? על פי משרד המשפטים האמריקני היה האיש שומר חמוש במחנה ההשמדה טרבלינקה שבפולין. לטענתם, הוא נכח שם ביום אחד ידוע לשמצה, בחודש נובמבר 1943, שבו נרצחו 6,000 אסירים יהודים, כמו גם העובדים שנאלצו לפנות, לקבור ולשרוף את הגוויות. לפי המשרד, פלייז’ שיקר על דבר מעורבותו בזוועות אלו כשנכנס לארצות הברית בשנת 1949.

בשנת 2003 נחשף לראשונה פלייז לציבור הרחב אך הוא המשיך להכחיש כל קשר למשטר הנאצי. מפגינים היו מתאספים מחוץ לביתו באופן קבוע כשהם קוראים לגירושו. בשנת 2017, כל חברי הקונגרס של מדינת ניו יורק חתמו על מכתב הקורא לשר החוץ האמריקני לשעבר, רקס טילרסון, לגרש את הקשיש טרם ימות.

למרות הסגרתו, לא ברור אם פלייז’ יעמוד לדין בגרמניה. המדינה טענה בעבר בשורה של התבטאויות כי פתיחת הליך משפטי נגדו היא בעייתית שכן הוא אינו נושא באזרחות גרמנית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות