אחדות מפתיעה: “הנציגים יביאו את החוק לשולחנם של הגדולים”

קשה היה אולי להאמין, אבל חוק הגיוס מבית היוצר של משרד הבטחון הצליח ללכד באופן מפתיע את השורות במפלגות החרדיות • ש"ס ויהדות התורה הוציאו הודעה משותפת: "תזכיר החוק יובא לשולחנם של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א אשר הם לבדם יכריעו בנושא • ימות המשיח?
כ"ז סיון התשע"ח / 10.06.2018 20:47

היום (א’) התקיימה ישיבת ראשי הקואליציה. במהלכה עודכנו הסיעות החרדיות, ש”ס ויהדות התורה (הכוללת את אגודת ישראל ודגל התורה) כי שר הביטחון אביגדור ליברמן אמור להביא בהקדם את תזכיר חוק הגיוס לאישור היועץ המשפטי לממשלה, ולאחר מכן, להפיצו.

בהודעה משותפת לשתי המפלגות גם יחד נאמר כך: “יודגש כי עם קבלתו יביאו הנציגים החרדיים את תזכיר החוק לשולחנם של מרנן ורבנן גדולי וחכמי התורה שליט”א, אשר הם לבדם יכריעו בנושא ויורו את הדרך בה נלך”.

בשלב הזה אין בהודעה כל איום על פירוק הממשלה, כפי שעלה ממכתב ששוגר בידי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן יחד עם יו”ר דגל התורה ח”כ משה גפני. נזכיר כי שיגור המכתב נעשה ללא ידיעתו של יו”ר ש”ס אריה דרעי, שאף הביע ביקורת על הצעד.

בכירים בליכוד טענו אז כי המכתב “מצחיק” וזאת על רקע העובדה ש”לא מדובר באיום של ממש, שהרי נתניהו מעוניין לפרק את הממשלה כעת, על רקע הצלחותיו האחרונות בהעברת השגרירות לירושלים, במופע הקלסרים ובביטול הסכם הגרעין עם איראן ע”י נשיא ארה”ב דונאלד טראמפ.

מצד שני, בסביבת ליצמן סירבו לקבל את הביקורת שהופנתה לעברם מכיוונה של ש”ס והבהירו כי ליצמן עושה את מה שהאדמו”ר שלו מורה לו, ואף הזכירו את ישיבת מועצת גדולי התורה שנערכה לפני פסח ואשר בה הוחלט כי על חוק הגיוס לעבור לפני חוק התקציב. זה לא קרה, אבל ליצמן נחוש שהחוק יעבור לפני פגרת הקיץ של הכנסת, בחודש אב הקרוב, שבסמוך לו פג תוקפו של חוק הגיוס הקודם כפי שהוחלט ע”י שופטי בג”צ.

נכון לעכשיו הנציגים החרדיים טרם עיינו בחוק הגיוס, אך מההדלפות שכבר שוחררו ניתן לדעת כי החוק יכלול סנקציות כלכליות ולא סנקציות פליליות, הוא יכלול תקופת הסתגלות (האהובה על החרדים, שתמיד מקווים שמשהו יקרה, ודברים ישתנו עד אז…) וכן יעדים במקום מכסות.

ההערכות הן כי ניתן יהיה ‘לחיות עם החוק’, ולפחות לנסות לגרור עוד קצת זמן, עד לניסיון נוסף לשנותו, אם אכן יתברר שהוא אינו טוב.

באשר לבג”צ, קיימות דעות שונות באשר לאפשרות לפיה שוב יפסול בג”צ גם את החוק הזה. יש הטוענים כי מול חוק שמשרד הבטחון הפיק לא יוכלו שופטי בג”צ להגיע עם פסילה. מצד שני, צריך לזכור שהחוק צפוי לעבור אי אלו שינויים במהלך השבועות הקרובים, כך שלא בטוח שהחוק שייצא לאחר התהליך ידמה לגמרי לחוק המקורי, מה שעלול להקפיץ את שופטי בג”צ, שמתעקשים על ‘שוויוניות’. יודגש כי גם בחוק הנוכחי, פרי יצירתו של משרד הבטחון, לא נשמר עקרון השוויוניות, אבל קודקודי משרד הבטחון יוכלו לבוא בפני בג”צ ולומר, אלו הם הצרכים של הצבא, זה מה שאנחנו רוצים ויכולים לגייס. מול טענות אלו יקשו שופטי בג”צ לומר מילה בגנות החוק.

אבל יש דעות נוספות ולפיהן גם את החוק הזה עתיד בג”צ לפסול, ושוב נכנסים הנציגים החרדיים למשחקי ‘משיכת זמן’, עד ליצירת החוק הבא וחוזר חלילה.

כך או כך, מעניין יהיה לעקוב ולראות האם מועצת חכמי התורה של ש”ס תתכנס יחד עם מועצת גדולי התורה החסידית ועמה יחד גם המועצת הדגלאית, תוך שהם מוציאים הודעה מוסכמת ומשותפת. “אם אכן כך יהיה, זכות גדולה לו לליברמן,שהצליח, כמעט בנושא יחיד, לאחד את הציבור החרדי כולו”, אומר הערב בכיר במפלגות החרדיות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות