‘הארץ’ ובדק ומצא: לא תאמינו מי מחברי הכנסת מאמינים באלוקים

פרויקט מסקרן של שני עיתונאים בחן את מידת האמונה של נבחרי הציבור הישראלים באלוקים • למרבה ההפתעה, חלק גדול מהח"כים החילונים הצהירו חד משמעית על אמונתם • רבים סירבו להשיב, מבושה או מחשש לנזק פוליטי, ורק 9 הצהירו כי הם אתאיסטים • ומי אינו מאמין? יחימוביץ, טרכטנברג, רוב ח"כי מרצ, דב חנין ויואל רזבוזוב
נחמן גור
ח' תשרי התשע"ז / 09.10.2016 21:22

“האם את/ה מאמינ/ה בא-לוהים?” – זו הייתה השאלה המפתיעה שנחתה בתיבות הדואר האלקטרוני של 120 חברי הכנסת, לפני כחודש.

את המייל שלחו שני עיתונאים ממערכת ‘הארץ’, העיתון השמאלני והאתאיסטי ביותר בישראל. בגוף הפנייה צוין כי מדובר בפרויקט נרחב של העיתון, מעין שחזור של מיזם דומה שבוצע בו לפני 20 שנה בדיוק.

ובכן, לפחות 70 מתוך 120 נבחרי הציבור הבכירים בישראל, מאמינים בקיומו של א-ל אחד המנהיג את העולם. 39 התחמקו מתשובה או הודיעו כי הם מסרבים להשתתף בפרויקט, 2 נוספים השיבו תשובות כה ארוכות ומפותלות, כך שלא היה ניתן להבין מהם כלל מה עמדתם ו-9 בלבד הצהירו כי אינם מאמינים באלוקים.

הסיעות המאמינות ביותר, הן כמובן יהדות התורה, ש”ס והבית היהודי, שכל חבריהן שומרי מצוות (למעט איילת שקד החילונית, שסירבה להשיב על השאלה). אולם דווקא ח”כים כמו ישראל אייכלר ויעקב אשר, התחמקו מתשובה או סרבו לענות.

ח”כ יואב בן צור מש”ס הרביץ אמונה בשואליו ואמר כי “ישנו פתגם ידוע, ‘במקום שנגמרת הידיעה, שם מתחילה האמונה’. אני לא מאמין, אני יודע!”… עמיתו לסיעה, ח”כ יצחק וקנין, אמר: “התשובה חיובית סוּפֶּר”…

סגן שר האוצר איציק כהן בחר לצטט במלואן את י”ג עיקרי האמונה של הרמב”ם. שר הבריאות ליצמן הסתפק באחד מהם – “שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים” וכו’. דרעי, גפני ומקלב השיבו בתכליתיות – “כן”.

מתוך 30 חברי סיעת הליכוד, הצהירו 21 כי הם מאמינים. 9 סרבו להשיב או התחמקו ואף לא אחד השיב בשלילה. דוברו של ראש הממשלה נתניהו נזף בעיתונאים ואמר להם כי “ראש הממשלה בפגישות מדיניות בארצות הברית, אין לו זמן לדברים קלילים יותר כרגע”…

חברת סיעתו של ראש הממשלה, ח”כ נאוה בוקר, דווקא ראתה את העניין ככבד משקל ובחרה לשתף את הציבור ברגשותיה: “עברתי חמישה אובדנים בחיי: אמא, אחות, אבא, אחיין ובעל, ואני סבורה שהאמונה נותנת לי כוחות להתמודד ומחזקת אותי. בסופו של דבר, אני רוצה להאמין שהכל לטובה”.

שיעור גבוה יותר של מאמינים היה בסיעת כולנו של כחלון – 8 מתוך 10 ח”כים השיבו בחיוב ו-2 לא ענו. בישראל ביתנו, לעומת זאת, נמצאו רק 2 מאמינים, מתוכם אחד דרוזי…

ביש עתיד – כמה מפתיע – מתוך 11 ח”כים ענו בחיוב רק שניים – מאיר כהן (המסורתי) ועליזא לביא (הדתייה). יואל רזבוזוב אינו מאמין והשאר התחמקו או סירבו להשיב, כולל כמובן יו”ר המפלגה יאיר לפיד וח”כ אלעזר שטרן חובש הכיפה שזעם על עצם השאלה הנוברת בפרטיותו.

“האם שיעור המסרבים הגבוה משקף את אופיה הטרנדי של מפלגת המרכז, שהעומד בראשה נלחם בחרדים או מפריש חלות בשבת בהתאם לצו השעה, או שמא שיעורם מעיד על תמיכה אידיאולוגית בהפרדת הדת מהמדינה?”, תוהים העיתונאים דורון חלוץ ונטע אחיטוב, “קשה לומר, שכן למעט מיקי לוי, ה’רואה בכך עניין אישי ולכן כעיקרון אינו מעוניין להשיב’, איש מחברי הכנסת של יש עתיד לא טרח לנמק את סירובו להשיב לשאלה”…

ברשימה המשותפת, המורכבת בין היתר מנציגי התנועה האסלאמית לצד תנועת בל”ד האתאיסטית, רק 5 מתוך 13 ח”כים השיבו בחיוב, בהם אחמד טיבי והיו”ר איימן עודה. חנין זועבי, למקרה שתהיתם, התחמקה מתשובה.

התשובות המגוונות ביותר היו במחנה הציוני. 10 ח”כים מאמינים באלוקים, בהם היו”ר הרצוג, הטוענים לכתר אראל מרגלית ועמיר פרץ, סתיו שפיר וזוהיר בהלול. כמה נוספים סרבו או התחמקו ואילו 3 השיבו כי הם אינם מאמינים – שלי יחימוביץ, מנואל טרכטנברג ומיקי רוזנטל.

“אני אכן מאמין באלוקים, באופן הכי מסורתי ופשוט שיכול להיות. בלי התחכמויות מיוחדות”, פתח ח”כ חיליק בר את תשובתו המפותלת, שדווקא התחכמה פה ושם. נחמן שי ויוסי יונה ענו באופן כל כך ארוך ולא ברור, שאין שום סיכוי להבין ממנו את עמדתם.

כפי שהיה ניתן לנחש מראש, הסיעה האתאיסטית ביותר היא מרצ. 4 מ-5 ח”כיה אינם מאמינים באלוקים. היחיד שענה תשובה שממנה השתמעה אמונה כלשהי, היה הח”כ הערבי עיסאווי פריג’.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות