הוגש ערר לבית המשפט המחוזי: לשחרר את הרב אליעזר ברלנד ממעצר

למרות שנקבע דיון ל-10 באוגוסט כדי לדון בתנאי חלופת מעצרו, כבר היום הוגש הערר: "קשיש בן 80, חולה לב, טולטל בסמוך לערב שבת לכלא הצמוד למתקן אשל שליד באר שבע ללא כל הצדקה, דבר שלא הוסיף לבריאותו הלקויה" • הסנגורית: "העת ליתן משקל גם לזכויות הפרט של הרב, שעומדת לו חזקת החפות, זכויות שנפגעו פעם אחר פעם"
חיים טוויל
כ"ה תמוז התשע"ו / 31.07.2016 13:35

לבית משפט המחוזי בירושלים הוגש בצהרים (ראשון) ערר על החלטת השלום בעיר מיום שישי – לעצור את הרב אליעזר ברלנד עד להחלטה אחרת.

הדיון בערר, הדורש את שחרורו המוחלט של הרב ממעצר, ולחלופין מעצר בית לחלופת מעצר, יתקיים מחר ב-12 בצהרים בפני השופט ארנון דראל.

לדברי מקורביו של מנהיג ‘שובו בנים’, למרות שנקבע דיון ל-10 בחודש אוגוסט לעניין תנאי חלופת מעצרו, כבר היום הוגש הערר, בין היתר בשל אירועים שהתרחשו בליל שבת, אחרי הדיון.

לדבריהם,  הרב ברלנד, קשיש בן 80, חולה לב, טולטל בסמוך לערב שבת לכלא אילה הצמוד למתקן אשל שליד באר שבע, “ללא כל הצדקה, דבר שלא הוסיף לבריאותו הלקוייה”.

לדברי עו”ד רחל תורן, באת כוחו של הרב ברלנד, “הגיעה העת ליתן משקל גם לזכויות הפרט של הרב, שעומדת לו חזקת החפות, זכויות שנפגעו פעם אחר פעם”. לדבריה, “בהחלטת השלום לא ניתן משקל ראוי למצבו הרפואי”.

 בערר מזכירה עו”ד תורן, כי בשלוש החלטות שונות הורה בית משפט השלום בראשל”צ לשחררו עוד לפני הגשת כתב האישום. “עתה, משהוגש כתב האישום, יש לתת משקל ראוי למקומם של המעשים המיוחסים לרב ברף התחתון של העבירות”. 

ביום שישי הגישה פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו”ד שמואל ברזילי, לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד הרב אליעזר ברלנד בגין מעשים חמורים שלא בהסכמה, מעשים חמורים בקטין תוך ניצול יחסי תלות, מרות וחינוך וכן בגין תקיפה ופציעה בנסיבות מחמירות.

בית המשפט הכריע כי הרב יישאר במעצר עד להחלטה חדשה.

דיון נוסף בהארכת מעצרו יתקיים, כאמור, ב-10 באוגוסט. בית המשפט הורה לבצע תסקיר מעצר.

הרב ברלנד הובל אל אולם בית המשפט על כיסא גלגלים, כשהוא מוקף באבטחה כבדה.

על פי כתב האישום, הרב ברלנד עמד בראש הקהילה החסידית ‘שובו בנים’ ובראש ישיבת ‘שובו בנים’ בירושלים ושימש כרב ומנהיג הקהילה, אשר רבים מחבריה התרכזו סמוך למקומות מושבו בירושלים ובביתר עילית.

במסגרת מעמדו, הוא קיבל בביתו ובמקומות אחרים את בני ובנות הקהילה ופונים אחרים, לפגישות אישיות שנועדו למתן הדרכה רוחנית, יעוץ בעניינים שונים או ברכה.

מכתב האישום עולה כי לעיתים ניצל הנאשם את קיומן של פגישות אלה, ואת מעמדו בעיני קהילתו והפונים אליו, לביצוע מעשים חמורים – שלא בהסכמה או תוך ניצול יחסי תלות, מרות או חינוך – בנשים וקטינות.

בהמשך, נוכח חשיפה חלקית של מעשיו בקרב הקהילה, הורה הנאשם לשניים מחסידיו לפגוע בחושף.

בכתב האישום מתואר כי באחת הפעמים, לאחר שביצע במתלוננת את זממו, הוא הורה לה לומר את תפילת “התיקון הכללי”, תוך שהוא עושה שוב מעשה חמור.

עו”ד רחל תורן, באת כוחו של הרב ברלנד הגיבה לכתב האישום שהוגש נגדו: “כתב האישום דומה לבקשת ההסגרה, ומכל הרעש התקשורתי שהיה סביב התיק נותרנו עם אישומים למעשים מגונים המצויים ברף התחתון שנעשו לכאורה לפני 9 ו-5 שנים.

“מתוך 6 מתלוננים רק שניים הגיעו לעימותים עם הרב, חרף בקשתו להתעמת עם כולם. יודגש כי הרב ביקש מרצונו לשוב ארצה ולעמוד לדין על מנת להסיר את העננה שמעל ראשו. אין לנו ספק, כי בתוך זמן קצר גם האשמות אלה תופרכנה לחלוטין”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עצה ליהודים היקרים
    31/07/2016 15:12
    שלומי
  1. בואו ונניח שיש ממש בכל הזבל שמדברים נגד הצדיק

    בואו נגיד שכל מה שהמתנגדים אומרים זה נכון אז בנאדם שהיה תלמיד של הרב או אפילו נטרלי לא הפסיד דבר כי מה יקרה כשיגיע לשמיים יגיד ״מה אתם רוצים חשבתי שהוא צדיק והכל עלילות״ אבל אדם שהלך לצד השני וכבר קבע ופסק לעצמו שבוודאי חס ושלום הכל אמת והרב הוא…אז לא יהיה מה להגיד והם יגמרו בדיוק כמו קורח ועדתו שתבלע אותם האדמה ויאבדו את חלקם בעולם הבא וישרפו בגהינם אלפי שנים ולא יעלו… וכי יש אדם יותר מטורף לעשות שטות כזאת להמר כזה הימור?!?

    היזהרו מגחלתן!!!

    ועוד שכבר ראינו כמה וכמה פעמים אנשים שדיברו נגד הרב ברלנד וקרו להם דברים קשים וצרות משונות… פחד פחדים!!!!!!!!!
    (בדידי הוה עובדא)

  2. ''קשיש בן 80, חולה לב..''
    31/07/2016 19:37
    י.ש.
  3. הוא היה קשיש וחולה לב ורוח, גם כשעשה את מה שמיוחס לו וכך צריך לדון אותו.
    שלא יתנו לו לעבוד קשה בכלא, שינוח שם… ושננוח גם אנחנו.
    איזה בזיונות, בושות!!

  4. מדהים איך החולה המסכן הזה רקד במטוס בדרכו לארץ
    01/08/2016 07:23
    אברך ביתרי
  5. הם משנים את העובדות כל הזמן לפי מה שנוח להם