קץ החיים הטובים? ההסתבכות של המיליארד החרדי מורי הברפלד

בבעלותו מטוס פרטי, סוויטה נשיאותית במלון מצודת דוד בירושלים, אוסף חליפות יוקרה וקרן גידור שניהלה 1.25 מיליארד דולר • אבל כעת מדווח ה'וול סטריט ג'ורנל' שהכל היה, לכאורה, פירמידה סטייל מיידוף ועשרות משקיעים חרדיים עומדים בפני איבוד מיליונים של דולרים
אבי כץ
כ"א תמוז התשע"ו / 27.07.2016 20:14

איש העסקים החרדי ואחד התורמים הגדולים של עולם התורה, מורי הברפלד, הולך ומסתבך: אחרי שנעצר והואשם בניסיון שוחד –  כעת הוא נחשד בהונאה סטייל ברני מיידוף, אותה ביצע באמצעות קרן הגידור ‘פלטינום פרטנרס’, הנמצאת בבעלותו.

הפרטים נחשפו באתר ‘וול סטריט ג’ורנל’ וקטעים נרחבים מהכתבה פורסמו ב’גלובס’.

כזכור, לפני כחודשיים נעצר הברפלד בחשד לניסיון לשחד מנהל איגוד מקצועי במשטרת ניו יורק להשקיע 20 מיליון דולר בקרן ‘פלטינום’. תוך כדי החקירה גילו החוקרים, כי מתחת לפני השטח הכל יותר מסובך והברפלד נחשד כעת בהונאה גדולה בהרבה: סוג של פירמידה.

יחד איתומסובכים הרבה אילי הון חרדיים שהשקיעו בקרן עשרות מיליוני דולרים.

קרן ‘פלטינום’ הניבה במשך שנים תשואות שהיו מהטובות בעולם קרנות הגידור. הכל היה זוהר ונוצץ. הקרן הראשית של פלטינום, וליו ארביטראז’ פאנד, דיווחה על תשואה שנתית ממוצעת של 17.2% מיום הקמתה. קרן קרדיט אופורטיוניטיז, רשמה תשואה ממוצעת של 13.2%. שתי הקרנות הללו לא רשמו שנה שלילית אחת ב-11 שנים.

העסק החל להסתבך לפני 4 שנים כשמספר משקיעים ביקשו לממש את כספם. בעקבות כך החלה פלטינום ללוות מאות מיליוני דולרים באחוזי ריבית גבוהים מאוד.

לפני חודשיים השעתה הקרן את הפדיונות והפסיקה לפרסם עדכוני ביצוע שלה. בשבוע שעבר חטפו משקיעי פלטינום הלם בעקבות הודעה על חיסול החברה.

כעת מתמקדת החקירה אם לפני השעיית פעילות הקרן, פלטינום שילמה רווחי השקעות למשקיעים שביקשו לממש את כספם מכספים של משקיעים חדשים – כמו תרגיל מיידוף הנדוע.

פלטינום מצידה מצהירה שהיא מעריכה שתתחיל להחזיר למשקיעיה את כספם ב-2017.

אדם שמקורב לחברה צוטט בכתבה כי היא מקווה להחזיר למשקיעים את כל 1.25 מיליארד הדולרים שניהלה – או יותר, אם יהיו רווחי השקעות נוספים.

משקיעים חרדיים

אחד המשקיעים בפלטינום הוא שלמה ורדיגר, איש עסקים חסיד גור וזכיין בתחום ייבוא הביגוד, בעיקר בכל מה שקשור לקבוצות כדורגל. “אני יודע מעט מאוד על העבודה הפנימית של פלטינום”, אמר ורדיגר לעיתון והביע חשש לגורל השקעותיו.

בכלל, מתברר שרוב המשקיעים בקרן הם רשתות בתי ספר חרדים או יהודים עשירים המתגוררים בארה”ב.

העיתון מציין כי הברפלד ידוע כחובב חיים טובים ויש לו אוסף גדול של חליפות יוקרה. הוא נהג לעתים לקחת משקיעים לטיסות במטוס הפרטי שלו, ולהתרועע איתם במשחקי כדורסל של הניו-יורק ניקס.

בסוכות נהג לארח אישי ציבור חרדים בסוויטה הנשיאותית שלו במלון מצודת דוד בירושלים ולארגן מסיבות.

ראשי כוללים וראשי ישיבות היו מגיעים לכבודו והוא נהג לתרום סכומים יפים לצדקה.

כעת נותר לראות האם מדובר אכן בפירמידה או שמא הכל עלילה.

מקור: ביזנעס

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות