העליון: המיליארדר היהודי לא יוכל לתרום 8 מיליון ש”ח לזק”א

בית משפט העליון מגבה את החלטת בנק 'מזרחי טפחות' שלא להעביר את תרומתו של המיליארדר היהודי רומן אברמוביץ לזק"א • האוליגרך רצה להעביר תרומה של 8 מיליון שקל - אך הבנק סירב לבצע זאת בשל הסנקציות שהופעלו נגדו על ידי בריטניה והאיחוד האירופי, בגלל קשריו עם פוטין
חרדים 10
כ"ג אדר ב' התשפ"ד / 02.04.2024 13:41

בית המשפט העליון הכריע: המיליארדר היהודי רומן אברמוביץ לא יוכל לתרום שמונה מיליון שקלים לזק”א, זאת בשל הסנקציות שהופעלו על ידי בריטניה והאיחוד האירופי נגד חשבונותיו.

בכך התקבלה עמדת בנק ‘מזרחי טפחות’ שטען כי העברת התרומה, תוך התעלמות מהסנקציות –  תחשוף את הבנק לסיכונים משמעותיים.

העימות בין הצדדים – שהסב אכזבה רבה לראשי זק”א –  החל כאשר לאחר הטבח ב-7 באוקטובר סייר אברמוביץ – מיליארדר יהודי המקורב לחב”ד, שהונו מוערך ב-7 מיליארד דולר – עם אנשי זק”א בעוטף עזה. הביקור טלטל אותו רגשית והוא התחייב לתרום לזק”א 8 מיליון שקל.

בחודש דצמבר פנה אברמוביץ’ לבנק ‘מזרחי טפחות’ בו מתנהל חשבונו, וביקש להעביר את סכום התרומה לחשבון של זק”א, המתנהל אף הוא בבנק. אלא שהבנק סירב נחרצות, בשל הסנקציות שהוטלו על אברמוביץ, בשל קשריו עם נשיא רוסיה פוטין.

הבנק טען, כי מדיניות ניהול הסיכונים שקבע, אוסרת עליו לבצע פעולות המנוגדות לסנקציות וכי כל עוד אלה לא הוסרו, לא ניתן לבצע את העברת הכספים המבוקשת.

בתגובה, זק”א ואברמוביץ’ הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי נגד הבנק, וביקשו להורות לו להעביר את התרומה. בסוף חודש ינואר קיבל בית המשפט המחוזי את עמדתם וקבע כי על הבנק לאפשר את העברת הכסף.

בעקבות זאת ערער הבנק לבית המשפט העליון, כשהוא מגובה בעמדת היועמ”שית שהדגישה את הנזקים העצומים שעלולים להיגרם כתוצאה מקבלת הבקשה.

שופטת העליון גילה כנפי-שטייניץ קבעה: “מבלי להמעיט, ולו כמלוא הנימה, מחשיבות פעילותה של זק”א, המשיבים לא הוכיחו כי אי-העברת התרומה כבר בשלב זה תפגע בפעילות זו באופן בלתי הפיך. המשיבים (-אברמוביץ’ וזק”א) לא הציגו ראיות ממשיות הנוגעות למצבה הכלכלי של זק”א, או ליכולתה לגייס כספים הדרושים לה לצורך מימון פעילותה ממקורות אחרים, בפרט עת המדינה הצהירה כי פעלה למתן מענה מידי למתנדבי זק”א בכל הנוגע לתמיכה ולטיפולים רגשיים הדרושים להם.

“מנגד, הוכח ברף הנדרש בשלב מקדמי זה כי להעברת התרומה פוטנציאל לחשיפת הבנק לסיכונים משמעותיים. בניגוד לקביעת בית המשפט המחוזי, איני סבורה כי מדובר ב’נזק תיאורטי’ שלא הוכח על-ידי הבנק. גם אם נזקים אלה אינם נראים לעין בטרם התממש הסיכון, אין בכך כדי לבטל את הפוטנציאל להתממשותם”.

בעקבות כך הכריע בית המשפט כי הבקשה מתקבלת וכך גם הערעור. החלטת בית המשפט המחוזי תבוטל, ובקשת אברמוביץ וזק”א לסעד זמני תידחה.

עו”ד שמוליק קסוטו, המייצג את רומן אברמוביץ׳ וזק”א בתביעה נגד בנק מזרחי טפחות: “אנו מצרים על החלטת בית המשפט העליון שלא לאפשר למר אברמוביץ’ לתרום 8 מיליון שקל לזק”א בזמן המלחמה.

“כפי שצוין על ידי מומחים בבית המשפט, תרומה זו הינה בתוך שטח ישראל, הרחק ממשטר הסנקציות של האיחוד האירופי ובריטניה, ואף עומדת בכל התקנות ואינה מהווה כל סיכון לבנק. בית המשפט המחוזי אישר תחילה את בקשתו של מר אברמוביץ’ וקבע כי בנק מזרחי לא פעל באופן סביר בעת שסירב, אך בעקבות התערבותה של היועצת המשפטית לממשלה בתיק, בית המשפט קבע כעת אחרת.

“התערבותה ועמדתה של היועצת המשפטית לממשלה מהווה תקדים מדאיג שכן היא מעניקה לממשלות זרות סמכות על אזרחי ישראל גם כאשר ממשלת ישראל החליטה אחרת. אנו נלמד ונבחן לעומק את פסק הדין במלואו, ונשקול את המשך צעדינו המשפטיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות