המשטרה מתעללת במשפחה: בג”צ ידון בעתירת זק”א נגד נתיחת הגופה

ביזיון: הלווייתו של הילד נתנאל יהודה ואנונו ז"ל, שטבע למוות בבריכה בחצור - נדחתה למחר • אחרי שנראה היה כי זק"א הצליח לשכנע את המשטרה שלא לנתח, חזרה בה המשטרה בהוראת הפרקליטות • עו"ד דרור שוסהיים הגיש עתירה לבג"ץ
חיים טוויל ואליעזר היון
ז' תמוז התשע"ה / 24.06.2015 16:30

הלוויית הילד נתנאל יהודה ואנונו ז”ל, הילד בן ה-12 מבית שמש שטבע אמש בבריכת השחיה בחצור, שהייתה אמורה לצאת בשעה 17:00 מביתו ברחוב הסיגליות לבית העלמין העירוני בבית שמש, נדחתה למחר. זאת בשל מאבק משפטי שמנהל ארגון זק”א בשם ההורים, כנגד דרישת המשטרה  והפרקליטות לניתוח הגופה.

למרות שאחר הצהריים נראה היה כי המשטרה ויתרה על הדרישה לבצע ניתוח, ואף הודיעה כי תגיש בקשה לבית משפט לבטל את ההחלטה שניתנה בבוקר בבית המשפט השלום לנתח את הגופה – חזרה בה המשטרה, והבקשה לא הוגשה לבית המשפט.

מי שהתנגד להגשת הבקשה לעיון חוזר וביטול ההחלטה הייתה הפרקליטות, שדורשת בתוקף את ניתוח הגופה.

בעקבות כך, עו”ד דרור שוסהיים, מהמחלקה המשפטית של זק”א, הגיש עתירה לבג”ץ. הדיון יתקיים מחר.

המחלקה המשפטית של זק”א תוקפת את  התנהלות המשטרה ומגדירה אותה: “שערורייה ואטימות לב”.

לפי זק”א, המשטרה דרשה אתמול לקחת את גופתו של נתנאל ז”ל “לבדיקה חיצונית וצילום חיצוני במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכך נמסר להורים”.

גם הבוקר הודיעו להורים, אדי ומלכה, כי הגופה תשוחרר לאחר בדיקה חיצונית ופיענוח של הסי טי. בעקבות כך המשפחה קבעה את שעת הלוויה לשעה 17:00.

אלא שהיום בצהרים, לאחר שהמשפחה פנתה למחלקה המשפטית של זק״א בקשת עזרה מדוע במשטרה עדיין לא משחררת את הגופה, נודע למחלקה המשפטית כי המשטרה הוציאה צו מבית משפט הדורש לנתח את הגופה.

עו”ד דרור שוסהיים, מהמחלה המשפטית הכין עתירה לבג”ץ, בדרישה לבטל את ההחלטה של בית המשפט השלום, וזאת גם מאחר שהתקיים דיון במעמד צד אחד, ללא נציג המשפחה.

בהמשך, כאמור, נענתה המשטרה וביקשה מבית משפט השלום לבטל את הצו שניתן בבוקר לניתוח הגופה, “בגלל שהמשטרה הבינה כי יש את סיבת המוות ואין צורך בנתיחה”, נאמר בהודעת זק”א.

אחר הצהרים אמר מיכאל גווטווין מהמחלקה המשפטית של זק”א בשיחה עם חרדים 10, כי “כעת ממתינים למכתב מהפרקליטות שהם לא דורשים נתיחה”.

אלא, שכאמור, זמן מה אחר כך חזרה בה המשטרה ולא הגישה בקשה, בעקבות דרישת הפרקליטות לבצע ניתוח של הגופה.

גורמי המקצוע בעיריית בית שמש מתחומי החינוך, הרווחה והשירות הפסיכולוגי מלווים את התלמידים והמשפחה ותומכים בהם בשעתם הקשה.

נתנאל ז”ל היה הבכור מבין חמישה ילדים, והוא הותיר אחריו אח ושלוש אחיות.

האבא מבכה

בני משפחתו של נתנאל ז”ל, שעברו להתגורר בבית שמש רק לפני חצי שנה, אינם מצליחים לעכל את האסון. “אנחנו מרוסקים”, אמר האב אדי חיים ליקי אדמר מאתר וואלה. “אנחנו לא מאמינים ולא מעכלים את מה שקרה”.

האב סיפר על השעות הקשות שחלפו עליו אמש: “כשכל העולם כבר ידע, אני הייתי בדרך לבית החולים. בשעה 22:00 התקשרו אלי ואמרו לי שהמצב של הבן לא טוב וביקשו לקרוא תהילים.

“בשעה 23:00 אמרו לי לבוא לבית החולים יחד עם אשתי. בסופו של דבר הגעתי ב-3:00 לבית החולים. ציפיתי שהוא לא ירגיש טוב כמה ימים ואני אבוא איתו הביתה, אבל שם אמרו לי שהוא הגיע ללא דופק וללא נשימה, שהם ניסו שעה להחיות אותו ולא הצליחו”.

האב ואנונו סיפר על בנו נתנאל יהודה ז”ל: “ראיתי את נתנאל, נישקתי, חיבקתי אותו, ונפרדתי ממנו. אני עדיין לא מאמין שהוא לא פה. הרגשתי שחצי מהלב שלי נלקח ממני. הוא היה ילד כל כך מתוק, הוא אהב את החברים, כל כך פיקח ומתוק. היה אלוף בכל מה שהוא עשה.

“הוא היה מאושר מאוד וציפה מאוד לטיול. הוא ילד חינני, ילד טוב שעם כל הבעיה של השיניים שהייתה לו, הוא הצליח להתגבר ולמצוא את החברים הטובים והנכונים. הוא אהב מאוד לשחק במונופול ובכדורגל”.

האב תיאר את הרגעים האחרונים בהם ראה את בנו: “אתמול ב-5:30 בבוקר דיברתי איתו לפני שיצאתי לתפילה, ראיתי אותו בפעם האחרונה. הצעתי לו שאני אקח אותו לבית הספר עם התיק. היה לו כל כך הרבה מרץ וכוח לטיול הזה. הוא ציפה לו מאוד”.

המציל נעצר

בית משפט השלום בקריית שמונה האריך בצהריים עד מחר את מעצרו של דודו גואטה, המציל בבריכה בחצור הגלילית, בה טבע למוות נתנאל יהודה ז”ל.

במהלך הדיון בבית המשפט התברר כי תלמידי תלמוד תורה ‘נווה צבי’ מבית שמש, שהגיעו לחצור במסגרת טיול, לא החזיקו באישור כניסה למים.

המשטרה טענה בדיון כי הבריכה נפתחה במיוחד עבור התלמידים, וכי נתנאל ז”ל התגלה בקרקעית הבריכה רק כאשר המציל ביקש להוציא את הילדים.

לפי גרסתו של המציל, למקום הגיעה קבוצה של כ-20 תלמידים מלווים בארבעה מורים ומדריך. הילדים יצאו מהבריכה בשעות הערב והתאספו לארוחה בשטח הבריכה. “אחרי שהוא ווידא שאף אחד לא נותר בבריכה הוא הכניס לתוכה רובוט ניקוי”, טענו הסניגורים. “כלומר, ברור שבאותו רגע לא היה אף אחד בבריכה ושהוא השתמש בכל אמצעי הזהירות הנדרשים. יכול להיות שבהמשך, אחרי שכל התלמידים יצאו מהבריכה, הילד שטבע מעד או החליק על שפת הבריכה”.

המשטרה ביקשה מבית המשפט להאריך את מעצרו של המציל בשישה ימים, אך השופט סירב לבקשה והאריך את מעצרו, כאמור, ביום אחד.

“הכל יד מכוונת”

האב הפנה אצבע מאשימה כלפי המציל ובית הספר נווה צבי, בו למד נתנאל: “זה חוסר תשומת לב, חוסר בטיחות ורשלנות של המציל. חבל מאוד שהם יצאו לטיול שמערב בתוכו בריכות למרות שמשרד החינוך הורה להם להימנע מכך”.

עוד טען האב כי המציל התעלם מקריאות חבריו של בנו לעזרה. “הכול זה יד מכוונת של הקב”ה, אבל יש פה שחיקה של הנהלים והאחריות של הגורמים הרלוונטיים. חברים שלו סיפרו לנו שהם באו למציל כדי לספר לו שיש ילד שטובע, והוא אמר להם שזה רק התמונה שהודבקה לתחתית הבריכה והם טועים. היה ילד נוסף שאמר שהוא צעק ולקח זמן עד שהוא התייחס”.

מחקירה ראשונית עולה, כי המציל החל בפינוי קהל המתרחצים לקראת סגירת הבריכה ואז הבחין בדמות בקרקעית. משהבחין בילד, משה אותו וביצע בו פעולות החייאה.

בנוסף למציל, גם המדריך שהיה אחראי על הקבוצה נחקר באזהרה. בתום החקירה הוא שוחרר הבוקר בתנאים מגבילים למעצר בית.

 עורכי הדין רונן יאיר ויראת בנדלק המייצגים את המציל מסרו: “החשוד מביע את צערו הקשה על מותו של הילד ומביע השתתפות עמוקה וכנה בצערה של המשפחה. נסיבות האירוע עוד נבדקות והחקירה רק בראשיתה.

“אנחנו מברכים את בית המשפט על שהחליט לאזן בין הממצאים לבין זכויותיו של החשוד והאריך את מעצרו ביום אחד בלבד, זאת בשעה שהמשטרה ביקשה להאריך את המעצר בשישה ימים.

“מדובר באיש שהוא מלח הארץ, אין לו עבר פלילי, הוא שימש כמציל בשייטת 13, בניו משרתים כקצינים ביחידות מובחרות ובמשך שנים ארוכות הוא תורם לעמותות. העיסוק עם ילדים הוא מרכז עולמו. הסיטואציה הטרגית הזאת נפלה עליו כרעם ביום בהיר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות