הילדה בת הארבע בלעה מטבע של שקל ומגנטים: כך הרופאים הצילו אותה

הוריה של שרה הבינו שהיא בלעה מטבע של שקל והחליטו להגיע למיון ילדים בהדסה הר הצופים • "ברגע שהמומחים שלפו את השקל, הבטן תפחה והילדה הייתה בסכנת חיים מיידית. בגלל החור שנוצר במעי, נאלצתי לפתוח לה בפעולה כירורגית את הבטן ולפעול במהירות"
תמי גיל
כ"א אדר א' התשפ"ד / 01.03.2024 14:07

שרה בת הארבע התעוררה ביום שישי האחרון עם כאבי בטן והקאות – מה שנראה תחילה להוריה כמו וירוס בטן. הוריה נתנו לה קל-בטן ואקמול, ולמרות שהיא הרגישה יותר טוב, ישנה ואכלה, הם חשו שמשהו לא בסדר.

אחרי שדובבו אותה וניסו להבין ביחד איתה מה קרה, הבינו שהיא בלעה מטבע של שקל. על אף שזה לא מצב מסוכן במיוחד, הם החליטו להגיע למיון ילדים בהדסה הר הצופים.

בצילום מעי שנעשה לשרה עם הגעתה למיון, ד”ר מרדכי סליי, רופא בכיר במחלקת ילדים ומנהל יחידת גסטרואנטרולוגיה התערבותית, הבחין בשקל עליו סיפרה הפעוטה, אך בנוסף אליו גם בשני מגנטים.

“לפי הצילומים ולפי מעקב קפדני שערכנו לשרה, ראינו שהמגנטים והשקל לא מתקדמים ולא זזים. זה העלה לנו חשד שהמגנטים ממגנטים אחד את השני וגם את השקל ובעצם כולאים כך את המעיים ומונעים מהם לזוז. אירוע שכזה עלול לגרום לנמק, פצע לחץ, שיכול לעשות חור במעי, ואז יהיה כמובן מדובר במצב קשה ומסכן חיים”.

הרופאים פינו את שרה להדסה עין כרם ושם ביצעו גסטרוסקופיה, שהייתה מאתגרת במיוחד מכיוון שהשקל היה ממוקם עמוק במעי.

ד”ר סליי, בעזרתו של ד”ר דודו חכימיאן, הצליח להגיע לשקל ולשלוף אותו. “כשהוצאנו את השקל, ראינו שנוצר במקום פצע לחץ שהיה למעשה כבר חור, ושיש להבהיל את שרה לניתוח באופן דחוף”.

ד”ר אחמד זייד אלכילאני, רופא בכיר במחלקת כירורגית ילדים בעין כרם, כבר היה מוכן לקראת ניתוח בילדה.

“עוד כשהילדה הייתה בהר הצופים הצוות התקשר אליי וביקש שאהיה בכוננות למקרה שנצטרך לבצע ניתוח”, הוא מספר. “ברגע שהמומחים שלפו את השקל, הבטן תפחה והילדה הייתה בסכנת חיים מיידית. בגלל החור שנוצר במעי, נאלצתי לפתוח לה בפעולה כירורגית את הבטן ולפעול במהירות. בהליך בחדר הניתוח איתרתי את המגנטים תחת שיקוף, והוצאתי אותם מתוך המעי. את החורים שנוצרו בשל הידבקות המגנטים והשקל תיקנתי באמצעות התריה – כריתה חלקית של המעי ותפירה מחדש, מכיוון שהרקמה כולה הייתה נמקית ולא היה ניתן לתפור אותה כמו שהיא.

“רק השנה ניתחתי שלושה ילדים עם מקרים קשים של בליעת מגנטים. בחלק מהמקרים נאלצתי לכרות לילדים חלקים הרבה יותר גדולים מהמעי, והתאוששות מתהליך כזה היא קשה ויכולה לגרום לבעיות בגדילה ולתסמונת המעי הקצר. במקרה הנוכחי – הודות לפעולה מאוד מהירה, יכולנו להימנע מכריתת מעי נרחבת לשרה, וכעת היא מתאוששת ובמצב טוב”.

פרופ’ סליי: “בליעת מגנטים היא מסוכנת במיוחד, בדיוק בגלל הסיכון להידבקות של דפנות המעיים וליצירת פצעי לחץ וחורים. שרה יצאה מזה יחסית ללא נזק ארוך טווח, בגלל שתפסנו את המצב בזמן, לפני הסתבכות אפשרית. אני שב ומדגיש בפני ההורים שצריך להיזהר מאוד עם מגנטים, ואם הורים מבחינים בכאבי בטן או בהתנהגות לא רגילה של הילד, אנחנו ממליצים לפנות כמה שיותר מהר למיון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות