קיים מחסור ב-15 אלף עובדים: כך מירי רגב תפטור את הפלונטר

מנכ"ל משרד התחבורה בדיון חירום על מחסור בעובדי קבלן לתשתיות: "שותפינו במשרדי הממשלה מוכרחים להבין שאין מקום לבירוקרטיה של לפני ה-7/10. מדינת ישראל במשבר תשתיות חמור שיתגלגל לכיסם של האזרחים. שרת התחבורה רגב החליטה להאבק כדי להביא לפתרון מיידי"
חרדים 10
י"ט אדר א' התשפ"ד / 28.02.2024 16:13

בדיון עם נשיא התאחדות הקבלנים, התאחדות בוני הארץ ויו”ר הסתדרות עובדי הבניין נאמר, כי שרת התחבורה  מירי רגב תביא הצעת מחליטים לממשלה בכדי לפתור לאלתר את המחסור המוערך בכ-15 אלף עובדים.

לפני כשבוע שבה השרה רגב מהודו וסרילנקה, שם פעלה בין היתר לקידום מסלול להבאת עובדי תשתית לישראל.

ביום שני השבוע, בהנחיית השרה, כינס מנכ”ל המשרד דיון דחוף עם בכירי ענף הנדל”ן וגורמי המקצוע במשרד התחבורה האמונים על עבודות התשתית. הישיבה נסובה אודות המחסור החמור בידיים עובדות בענף התשתיות, היוצרות פערים משמעותיים בהשלמת פרויקטים תשתיתיים, בהם כבישים, גשרים ומסילות ברחבי ישראל.

בדיון השתתפו ראול סרוגו – נשיא התאחדות הקבלנים, צביקה דוד – סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, איציק מויאל – יו”ר הסתדרות עובדי הבנין, קובי פלקסר – יועמ”ש התאחדות הקבלנים, איציק גורביץ – סמנכ”ל כח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים, ענבל כספי – סמנכ”לית תשתיות בהתאחדות הקבלנים, ניסים פרץ – מנכ”ל נתיבי ישראל, שלומי איתן משנה לסמנכ”ל הפיתוח בנת”י וראש מנהל התשתיות במשרד התחבורה אבנר פלור.

בישיבה הוצגו תכניות אופרטיביות לפתרון משבר המחסור בעובדים באמצעות יבוא עובדים זרים, כאשר ההתאחדות תסייע במנגנון גיוסם וכן בטיפול בסוגיות בירוקרטיות ומשפטיות כפועל יוצא מכניסתם של הפועלים לישראל ומהחובה לשמור על זכויותיהם החוקיות והפיננסיות.

המסלול שהוצע הוא יצירת מנגנון שיאפשר הגעה מאסיבית של עובדים לענף התשתית, ימנע עלויות תיווך הכרוכות ביבוא באמצעות חברות כח אדם בישראל, ויוכל לשרת גם חברות קבלניות קטנות מבלי שיזדקקו לבצע את הפעילות הכרוכה בגיוס העובדים בחו”ל והבאתם לישראל.

מנכ”ל משרד התחבורה משה בן-זקן ציין, כי שרת התחבורה התנגדה להצעת המחליטים שהובאה לממשלה בנושא עובדי הבניין, לאור דרישתה להתייחס גם לעובדי התשתית ובסיכום עם מנכ”ל משרד ראש הממשלה הוחלט כי גם עובדי התשתית יכללו בהצעת מחליטים. המנכ”ל קיבל את עמדת התאחדות הקבלנים שהמענה חייב להיות מהיר ויעיל, ללא מיונים ועומס בירוקרטי כיון שקבלני התשתיות לא ישרדו עוד זמן רב.

“בכוונת שרת התחבורה מירי רגב להאבק עד לפתרון הנושא, מפני שהחשיבות שלו היא דרמטית ומשמעותית. בהעדר כבישים ותשתיות, אין גם אפשרות לקדם בניה ואין אפשרות לאכלס דיור. ככל שנתעכב, הפערים ייעשו גדולים יותר והנזק למשק ולאזרחי ישראל יהיה גדול יותר.

“אנחנו לא עומדים בפני משבר, אלא נמצאים בעיצומו. ישנן כבר תביעות של קבלנים על עיכובים בפרוייקטים, וההסתכלות של המדינה חייבת להיות מערכתית. סמנכ”ל התשתיות במשרד קיים כבר דיונים עם רשות האוכלוסין, ואנחנו מבינים שנדרשת הירתמות משמעותית של יתר השותפים שלנו במשרדי הממשלה”.

בן-זקן אמר כי אין אפשרות להמשיך במודל הנוכחי המסורבל, שכן רק הליך של הפקת תעודת יושר לעובד בחו”ל אורך כחודש. “הסכם בין מדינות לוקח זמן ועתיר משמעויות, אלא לפעול עם התערבות מינימלית של המדינה. שוק חופשי. שותפינו במשרדי הממשלה מוכרחים להבין שאין מקום לבירוקרטיה של לפני ה-7/10. מדינת ישראל במשבר תשתיות חמור שיתגלגל לכיסם של האזרחים”.

בדיון הוזכר כי מנהלת תקומה קמה כדי לפשט בירוקרטיה, אך למרבה הצער, אם נושא ייבוא העובדים לא ייפתר לאלתר, כשהמנהלת תגיע לשלב הביצוע היא תתקל באותה בירוקרטיה שכעת חוסמת אותנו.

“כשהשרה מירי רגב מזהה צורך היא נאבקת ומביאה הישג״, אמר המנכ״ל. ״היא אישרה השנה רכש קרונות, פתחה את הקו האדום ואלו פרוייקטים שהיו יכולים להתקע שנים. השרה היתה בסרי לנקה והודו בדיוק בנושא הזה, והיא פועלת ללא הפסקה להביא לכאן עובדים כדי שמנוע הצמיחה של המשק לא יעצור, וכשהיא מחליטה שזה יקרה אז זה יקרה. כל גורם שיתנגד שייקח בחשבון שהאחריות תוטל עליו”.

נשיא התאחדות התעשיינים ראול סרוגו אמר, כי הוא מצפה שכלל משרדי הממשלה ייראו את הדברים כפי שמשרד התחבורה רואה אותם ופועל על פיהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות