אחרי 50 שנות מאבק: גרמניה אשרה הפיצויים למשפחות חללי טבח מינכן

בזכות התערבות הנשיא הרצוג: ממשלת גרמניה הכריזה על הפיצויים החדשים - שהתקבלו בהסכמה על ידי המשפחות • הנשיא בהודעה משותפת עם נשיא גרמניה: ״מברכים על ההסכמה לחקירה היסטורית, לקיחת אחריות ופיצוי הולם עבור המשפחות; ההסכם לא יוכל לרפא את הפצעים"
נתן פרל
ד' אלול התשפ"ב / 31.08.2022 17:46

ממשלת גרמניה הודיעה היום (רביעי) באופן רשמי על הסכם לפיצוי משפחותיהם של 11 הספורטאים הישראלים הי”ד שנרצחו בטבח במשחקים האולימפיים במינכן לפני 50 שנה.

החלפת כתובת? פה תגלה אם פרטיך כבר מעודכנים בפנקס הבוחרים

המשפחות קיבלו את ההצעה הסופית של ממשלת גרמניה, שתפצה אותן ב-28 מיליון יורו, ויגיעו לטקס ההנצחה במינכן שיתקיים בשבוע הבא.

בטבח שביצעו מחבלים פלסטינים  מארגון ‘ספטמבר השחור’ נרצחו יוסף רומנו, דוד ברגר, אליעזר חלפין, זאב פרידמן, מארק סלבין, קהת שור, אנדריי שפיצר, עמיצור שפירא, משה ויינברג, יוסף גוטפרוינד ויעקב שפרינגר הי”ד.

בחודשים האחרונים עמל נשיא המדינה יצחק הרצוג, לצד הוועד האולימפי הישראלי, נציגי משפחות חללי מינכן, והשגרירות הישראלית, למול גורמי ממשל שונים בגרמניה, ובראשם נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר והשגרירות הגרמנית, לקידום מהלך לפיצוי המשפחות השכולות של הטבח במינכן, על מנת להביא את הפרשה הכאובה לכדי ריפוי ועשיית צדק עם המשפחות השכולות.

נשיא המדינה שמר על קשר רציף ומעמיק לאורך מספר חודשים עם נציגות המשפחות השכולות והוועד האולימפי הישראלי, תוך ששוחח באופן שוטף עם ידידו נשיא גרמניה ודן עמו בנוגע לחשיבות מתן הפיצויים ולקיחת האחריות מצד גרמניה.

ממשלת גרמניה פרסמה הודעה רשמית בה היא מברכת על השגת הסכם כולל עם משפחות הספורטאים הישראלים. ההודעה אינה מתייחסת כלל לסוגיית הפיצויים הכספיים, שהייתה בשבועות האחרונים המכשול בפני השגת ההסכם, אך מדברת מפורשות על האחריות הגרמנית ל״אירועים הנוראים״ ולהשלכות הנובעות מהכרה זו באחריות שיעלו עליהן ממשלת גרמניה, ממשלת בוואריה והעיר מינכן.

״עבור ממשלת גרמניה היה חשוב לכלול בהסכם את נקודות הראות של קרובי הנרצחים, ולצורך זה ניהלה ממשלת גרמניה שיחות חשאיות עם נציגיהם״, נאמר בהודעה, ״ההסכם כולל מחקר האירועים באמצעות ועדת היסטוריונים גרמנים וישראלים, הנגשה בהתאם לחוק של מסמכים, קבלת אחריות פוליטית במסגרת אירועי הזיכרון וכן אמצעי הכרה באחריות מצד הממשלה. מדינת בוואריה והעיר מינכן.

״בכך עומדת גרמניה בהתחשב בקשר המיוחד שלה עם ישראל במחויבותה ההיסטורית כלפי הקורבנות וקרוביהם. היא יוצרת בכך לאחר 50 שנה את התנאים לעבוד על פרק כואב של ההיסטוריה המשותפת ומניחה את הבסיס לתרבות זיכרון חדשה וחייה. ממשלת גרמניה מצפה כעת לאזכרה מכובדת משותפת ב-5 בספטמבר״, נאמר בהודעה הרשמית.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר אמרו בהודעה משותפת: “אנו מברכים על כך שלפני יום השנה ה-50 לציון טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן הושגה הסכמה לחקירה היסטורית, לקיחת אחריות ולפיצוי הולם עבור משפחות החללים. אנו מברכים על תוצאות הדיונים. ההסכם לא יוכל לרפא את הפצעים, אבל הוא כולל קבלת אחריות מצד גרמניה והכרה מצידה בסבל הנורא של הקורבנות ויקיריהם, שאותם ננציח בשבוע הבא”.

הרצוג אמר: “אני מודה לידידי, נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר על הנהגתו ומחויבותו חסרת הפשרות למהלך של צדק, אנושיות ואחריות. זו לא הפעם הראשונה בה הנשיא שטיינמאייר מוכיח כי הוא ידיד קרוב של ישראל, וכי לפועלו יש תרומה כבירה למערכת היחסים החמה בין ישראל וגרמניה. אני מבקש להביע את הערכתי לצעד החשוב של ממשלת גרמניה בהנהגת הקנצלר שולץ, צעד אשר בליבתו ניצבים לקיחת אחריות ותיקון העוול ההיסטורי שנעשה למשפחות חללי אולימפיאדת מינכן.

“אני מאמין שבחלוף 50 שנה מהאסון, הגיעה העת למציאת מזור למשפחות האבלות, ולהנחלת לקחי הטרגדיה ובהם חשיבות המאבק בטרור – לדורות הבאים”, הוסיף הרצוג.

נשיא גרמניה פרנק ואלטר שטיינמאייר: “מחשבותיי עם המשפחות השכולות. אני אסיר תודה וחש הקלה שנמצא פתרון אשר פותח את הדלת לטקס הנצחה משותף לזכר החללים. אני מודה לידידי ועמיתי הנשיא יצחק הרצוג על האמון שלו, על מעורבותו ועל כך ששמר נתיב הדו שיח בין הצדדים פתוח.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות