ההפסד של השמאל בבג”ץ: פרויקט הרכבל לעיר העתיקה ייצא לדרך

בית המשפט דחה את העתירות נגד הקמת רכבל לעיר העתיקה בירושלים • תוכנית הרכבל, שתצא ממתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים לשער האשפות, כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ עם ארבע תחנות • בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה
חיים טוויל
י"ד אייר התשפ"ב / 15.05.2022 11:22

בג”ץ דחה הבוקר (ראשון) את עתירות השמאל נגד הקמת רכבל ממתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים – לשער האשפות בעיר העתיקה.

למה שהילד שלך יהיה משותק אם יש חיסון יעיל ובטוח? כל הפרטים

את העתירות לבית המשפט העליון הגישו ארגון עמק שווה, עמותת אדם טבע ודין, תושבים בסילוואן וסוחרים בעיר העתיקה, ועמותת היהדות הקראית העולמית.

בעתירות התבקש ביטולן של החלטות הממשלה, ועדת השרים לענייני תכנון, בנייה מקרקעין ודיור והות”ל, שהתקבלו בעניינה של התוכנית.

תוכנית הרכבל כוללת קו שאורכו 1.4 ק”מ עם ארבע תחנות. בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. הפרויקט נועד להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה.

השופטים יוסף אלרון, ענת ברון ואלכס שטיין החליטו כי אין מקום להתערבות שיפוטית לאור העובדה שמוסדות התכנון שקלו את ההיבטים השונים של הפרויקט.

השופט אלרון ציין, כי לב ליבו של הטיעון שבמרבית העתירות נגע ל”אי התאמתו” של הרכבל לסביבת העיר העתיקה והפגיעה הנופית שהוא יסב לשיטת העותרים, וקבע שאין מקום להתערבות שיפוטית באופן בו בחרו מוסדות התכנון לאזן בין השיקולים הרבים הנוגעים לעניין, ובכלל זה שיקולים תחבורתיים, שיקולים כלכליים, שיקולי נוף ואיכות הסביבה, שיקולים הנוגעים לרווחת חייהם של התושבים המתגוררים באזור התוכנית ואף שיקולים הלכתיים.

השופט אלרון הדגיש שההכרעה בין ההשקפות התכנוניות השונות ובין האידיאולוגיות החברתיות השונות המפעמות בהן מסורה לגופי התכנון שנקבעו לשם כך על ידי המחוקק.

אשר לטענות שהועלו על ידי נציגי עדת היהדות הקראית, מאחר שנתיב הרכבל עובר באופן חלקי מעל בית עלמין קראי – השופט אלרון קבע כי גם מקום בו הפגיעה הנטענת מסווגת כפגיעה בכבוד המת העולה כדי פגיעה בזכות חוקתית, הרי שהאיזון שבוצע על ידי הות”ל, ואומץ בהחלטת הממשלה, הוא ראוי ומידתי.

בכל זאת העיר השופט אלרון, כי טוב יעשו נציגי המדינה והעדה הקראית אם ייפגשו בניסיון נוסף לגבש הסכמות אשר יהיה בהן כדי להפחית עוד יותר מן הפגיעה שתיגרם לבית הקברות הקראי ולמבקרים בו.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הגיב: “אני מברך על החלטת בג”ץ. נמשיך לקדם במרץ את פרויקט הרכבל, שבאמצעותו ניצור מענה תחבורתי לעומסי התנועה הכבדים ונאפשר גישה קלה לכותל ולעיר דוד. כפי שהרכבת הקלה משרתת את כולם, כך יהיה עם הרכבל שיביא עמו בשורה תחבורתית לתושבי ירושלים כולה, ולמבקרים בה שיהנו מהפעלתו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות