אחרי תביעה ייצוגית: זו המערכת ש’אגד’ תתקין לאנשים עם מוגבלות

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ושני אזרחים הגישו ייצוגית נגד 'אגד', בטענה להפרות בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים בירושלים • המערכת שתותקן בעקבות הסדר פשרה תאפשר לקבל מידע תחבורתי אישי לטלפון - לרבות 'כריזה אישית' - ולסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה על נוכחותם
שייע קליין
ט"ו אייר התשפ"א / 27.04.2021 11:21

חברת אגד תתקין בכל האוטובוסים של החברה מערכת טכנולוגית חדשנית לטובת אנשים עם מוגבלות בשמיעה, בנוסף למערכת הכריזה.

חינם: כמה כסף אתם מפסידים כי אתם לא יודעים מה הזכויות שלכם?

נוסעים באוטובוס להילולא במירון? כל הפרטים שאתם חייבים לדעת

מה מברכים על שוקולד לבן עם שברי עוגיות? ומה על חטיף טעמי?

תחלואת הקורונה בירידה, אבל אתם זוכרים מה עדיין צריך?

כך סוכם במסגרת הסדר פשרה שהושג, בעקבות תביעה ייצוגית תקדימית שהגישה ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ במשרד המשפטים ושני אזרחים שפנו אליה – בשמם של 45 אלף אנשים עם מוגבלות, בשל הפרות מתמשכות של אגד בביצוע חובת הכריזה באוטובוסים העירוניים בירושלים.

באוגוסט 2017 הגישה ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ ושני אזרחים נוספים תביעה ייצוגית נגד חברת אגד.

התביעה, שהייתה התביעה הייצוגית הראשונה שהגישה המדינה וביקשה לייצג 45 אלף אנשים עם מוגבלות, הוגשה בעקבות תלונות שהועברו לנציבות, ובהמשך לסדרה של בקרות מדגמיות שערכו מפקחי הנציבות, בהם נמצא כי מתוך 570 פיקוחים התקיימו הפרות בכ-30% מהמקרים (156 מקרים נפרדים של הפרות).

לאחר הגשת התביעה, ביצעה אגד שורת פעולות שהביאו לכריזה סדירה באוטובוסים שלה.

על רקע זה, ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ ושני התובעים ניהלו משא ומתן ממושך עם אגד, שלאחריו הוסכם לסיים את התביעה הייצוגית בהסדר הפשרה.

במסגרת ההסדר, אגד התחייבה להמשיך ולהקפיד על קיום חובת הכריזה באוטובוסים שלה, וכן להקים, להתקין, ולהפעיל במשך 5 שנים מערכת טכנולוגית חדשנית, בכל האוטובוסים שהיא מפעילה בכל הארץ, אשר תאפשר תמיכה מלאה בצרכי הנגישות של נוסעים עם מוגבלות.

המערכת תאפשר לאדם עם מוגבלות קבלת מידע תחבורתי אישי ומעודכן לטלפון הנייד, לרבות ‘כריזה אישית’, ובנוסף תאפשר לו לסמן לנהג האוטובוס המתקרב לתחנה שיש אדם עם מוגבלות הממתין לו ועליו להקפיד במיוחד לאסוף אותו.

כחלק מפעילותה, המערכת גם תבצע מעקב אחר קיום החובה. מערכת זו תסייע למנוע מצבים בעיתיים שעליהם מתלוננים אנשים עם מוגבלות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בראייה, כגון הקושי לזהות את האוטובוס המתקרב או יציאה מהירה מדי של הנהג מן התחנה, בפרט כאשר מגיעים מספר אוטובוסים יחדיו.

המערכת החדשה תפעל במסגרת פיילוט של שלושה חודשים, במהלכם היא תיפתח לאנשים עם תעודת עיוור, ולאחר מכן תורחב בהסכמה של הנציבות, משרד התחבורה ואגד. המערכת תוקם ותופעל במימון מלא של אגד, בעלות של מיליוני שקלים, ולהקמתה קדמו סדרה ארוכה של מפגשים בשיתוף הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה.

יש לציין כי המערכת תוכל לעמוד בהמשך לרשותו של משרד התחבורה, שאם יבחר בכך יוכל להעביר אותה גם לשימוש מפעילי התחבורה הנוספים במשק.

אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות: “נגישות בתחבורה הציבורית היא נדבך הכרחי ביכולתם של אנשים עם מוגבלות להשתתף בכל תחומי החיים באופן עצמאי ושוויוני. משמצאנו כי חובת הכריזה אשר נקבעה בחוק לא מומשה על ידי אגד החלטנו להגיש תובענה ייצוגית. זו התובענה הייצוגית הראשונה מסוגה שמוגשת על ידי גוף ציבורי.

“כתוצאה מהתובענה הושגה הנגשה באוטובוסים, וההסכם שגובש יוביל להקמה של מערכת טכנולוגית נוספת שתאפשר נגישות רבה יותר לאנשים עם מוגבלות. נמשיך לפעול באמצעות כלי האכיפה והתביעה להבטחת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות