גמזו הציג את המתווה: “לא יהיו יותר הגבלות בלי היגיון”

פרויקטור הקורונה הציג את עיקרי התוכנית שהגה למלחמה בהתפשטות הנגיף • "לא אתן יד להגבלות שיפגעו בכלכלה, יש לחדש את האמון עם הציבור" • בין היעדים שהציב פרופ' גמזו: מערך הבדיקות יעבור לצה"ל, עריכת 60 אלף בדיקות ביום - והטלת הגבלות על ערים לפי שיטת 'הרמזור'
אריה ריבקינד ותמי גיל
ז' אב התש"פ / 28.07.2020 20:48

פרופ’ רוני גמזו, מי שנבחר בשבוע שעבר להיות פרוייקטור הקורונה, הציג הערב (שלישי) במשרד החוץ בירושלים את תוכניתו להתמודדות עם הנגיף.

אל תצאו פראיירים: ייתכן ומגיע לכם הרבה מאד כסף מביטוח לאומי

לפי התכנית, מערך הבדיקות יעבור לצה”ל, הנתונים יפורסמו באופן אחיד – וגם יש החלטה על הגדלת מספר הבדיקות היומיות ל-60 אלף תוך חודשיים.

הסוד שלו: לעשות תואר יוקרתי ללא מכינה וללא תנאי סף • רוצה גם?

בהצהרה לתקשורת אמר גמזו: “ראינו ירידה באמון מצד הציבור, וזה גרם לכך שהמגפה עלתה. מצד הממשלה צריך שקיפות, מקצועיות, ענייניות ושיתוף. נקטין את ההגבלות כמה שניתן. אני האחראי, אני לא אתן שיהיו הגבלות שאין בהן היגיון לפגוע בכלכלה. מצד האזרחים צריך אמון, התלכדות, התגייסות וציות להנחיות.

“קיבלתי מנדט והכנתי את התוכנית מהר”, אמר גמזו, “בתוך בתי החולים מתחילה מצוקה ואנו נמצאים מול מחלה שעדיין מתקדמת. לכן צריך לבצע מהלכים מאוד מהר. יכול להיות שבתי החולים יגיעו לאי ספיקה. מהם ביקשתי להרים את הדגל האדום במקרה הצורך.

“אני רוצה שנתמקד במקדם ההדבקה, כמה נדבקים ליום. אני רוצה שמקדם ההדבקה – (R) – יגיע לפחות מ-1 (כלומר שכל אדם מדביק פחות מאדם אחד).

“זו מעין משיכת חבל”, הסביר הפרויקטור. “הבשורה היא שנוכל לחזור ורבים מאוד יחזרו לעבודה, לכלכלה ולפריחה. הרבה אזרחים בישראל במצוקה של איבוד עבודה ועסקים כושלים. אנחנו מבינים את זה. אנחנו יכולים לנצח. אבל זה דורש מאיתנו למשוך את החבל”.

גמזו  הדגיש: “מצד האזרחים אנחנו צריכים אמון והתגייסות כדי להוריד את מקדם ההדבקה. כלומר לציית הנחיות. איזה הנחיות? עלינו לבצע בעצמנו קטיעה של ההדבקה. היום, אני מצטער, זה לא קורה. מדובר באופרציה ואני שמח שמערכת הביטחון לקחה את האחריות על כך ממשרד הבריאות. צה”ל ייכנס, זה ייקח לנו זמן, אבל נעשה את זה טוב. זה הלב של עצירת המגפה.

“צריך להכין את התשתית לאורך זמן. זה אומר הרבה יותר בדיקות, אבל גם קיצור הזמנים של הכל”.

פרופ’ גמזו דיבר על חוזה חדש במסגרתו הממשלה תעשה הכל – עם הגבלות שיש בהן היגיון ומקצועיות: “האזרחים צריכים לעשות מה שצריך, לציית, לשתף פעולה ולהתלכד מחדש. את חיבור האזרחים אפשר לעשות בזמן אפס”.

הוא הוסיף כי המשמעת האזרחית היא – לשים מסכה. הוא הסביר כי שיעור התחלואה יורד בהתאמה לשיעור גבוה (מעל 65-70 אחוז) של עטיית מסכות. “זה אמיתי וזה עובד. זה מאמץ אישי קטן שלכם להישג לאומי אדיר. מסכה מגינה עלינו, על הקשישים”.

בתשובה לשאלה על ההתנהלות עד לכניסתו לתפקיד, אמר גמזו: “איכוני השב”כ עוזרים לנו להכניס אנשים לבידוד בזמן אפס. זה עוזר לנו לקטוע את שרשרת ההדבקה ולהקטין את התחלואה. תוך 48 שעות. אני חושב שצה”ל יכול להקים תוך שבועיים את המערך לקטיעת שרשראות הדבקה והאפקט ייראה גם אחרי שבועיים. זה לא זמן מספיק ולכן אני צריך את הציבור”.

בפתח התדרוך אמר ראש הממשלה נתניהו: “תוכנית ממונה הקורונה גמזו בתמצות – ‘ביחד’. אנחנו עושים את התוכנית הזו יחד, ורק כך נצליח בה”.

שר הביטחון גנץ אמר: “מזה מספר ימים ובתיאום עם הרמטכ”ל החלה עבודה בצה”ל ובמערכת הביטחון, להקמתה של מפקדה שתעסוק בקטיעת שרשרת ההדבקה.
לפני שעה, בתיאום עם הרמטכ”ל, אישרתי את הקמת מפקדת הקורונה בפיקוד העורף, והיא תעמוד לרשותך פרופסור גמזו, לכל דבר שתצטרך.

“אני אומר גם לאזרחי ישראל – מערכת הביטחון יחד עם צה”ל וכל הגורמים המעורבים בעניין עמדו, עומדים ויעמדו לרשות כל דבר שקשור בהדברת המגיפה הזו.
צה”ל יודע לנצח מלחמות, הוא יידע לנצח גם את המלחמה הזו ויעמוד לרשות המדינה.

שר הבריאות אדלשטיין אמר: “עם מערכת בריאות חזקה יותר, כולל רופאים ואחיות נוספים שנקלטים בימים אלה, עם ניסיון שצברנו ועם צוות מקצועי שהצטרף אליו פרופ’ גמזו. יחד עם כל הגורמים, בסיוע שיקבל מכל צמרת משרד הבריאות, אני בטוח שנצליח”.

סגן השר אורי מקלב חיזק את ‘תוכנית גמזו’: “שינוי המדיניות חדשות לבקרים אינו מועיל לאימון הציבור וכעת חייבים לחזק את אמון הציבור, אם פרופ’ גמזו ימשיך בגישתו זו, לא יפלה בין ההגבלות השונות ויביאו לציבור הגבלות פרקטיות עם הגיון כלכלי ובריאותי – תבוא הישועה”.

מוקדם יותר היום נועד גמזו עם ראשי רשויות והציג את עקרונות התוכנית: תכליתה להביא לניהול ערים לפי רמזור – ערים “ירוקות”, “כתומות” ו”אדומות”. ככל שעיר תוגדר “ירוקה” יותר, כך ראש הרשות יקבל סמכויות רבות יותר.

לפי התכנית, עיר “ירוקה” תקבל אוטונומיה מלאה להפעיל אירועי תרבות. ערים “צהובות” יקבלו תקציב פר תושב, שמטרתו להפוך את העיר ל”ירוקה”. ערים “אדומות”, לעומת זאת, ינוהלו באופן מלא על ידי פיקוד העורף יחד עם הרשות המקומית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות