דווקא בימי קורונה: נוסע באוטובוס מבני ברק לעמנואל? שלם כפול

למרות המצב הכלכלי הקשה בגלל משבר הקורונה, מחירי התחבורה הציבורית ביו"ש הכפילו את עצמם • הסיבה? כי "אי אפשר לשלם לנהג במזומן" • ראש העיר עמנואל: "ניצול ציני של הקורונה. פשוט ניצול ציני. יש בעיה טכנית? 3 חודשים ולא מצאתם פתרון?! הציבור החרדי סובל יותר מכולם"
ישראל יוספי
א' תמוז התש"פ / 23.06.2020 18:57

למרות המצב הכלכלי הקשה של אזרחי ישראל בגלל משבר הקורונה, הפיטורים והחל”ת, משרד התחבורה החליט להעלות בפער ניכר את מחירי התחבורה הציבורית בכל רחבי יהודה ושומרון – כאשר בחלק מהמקרים  מחירי התחבורה הכפילו את עצמם.

לדוגמא: מחיר נסיעה מהיישוב עמנואל לעיר התורה והחסידות בני-ברק עלה לפני התפרצות הנגיף כ-9.5 שקלים והתשלום בוצע במזומן בלבד. היום, בעת משבר הקורונה, עלותה של נסיעה מעמנואל לבני-ברק תעלה כ-19 שקלים ואפשר לשלם בכרטיס רב קו בלבד.

מחיר כפול.

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסביר את עליית מחירי התחבורה ביו”ש: “תושבי יהודה ושומרון נהנו מהנחה בעלות הנסיעה בגין תשלום במזומן. בעקבות משבר הקורונה הופסקה האפשרות לתשלום במזומן בכל רחבי הארץ, ובכלל זה גם ביהודה ושומרון.

“לבקשת התושבים, קיימת כעת האפשרות לתשלום בכרטיס רב-קו. באופן זה, ניתן לבצע רכישת חוזים ונסיעות מעבר של 90 דקות, וכן ליהנות מההנחות הניתנות בטעינת ערך צבור בכרטיס הרב-קו”.

בעלי רב-קו נוער נהנים מההנחה הניתנת משום שיש להם 50% הכפלה מהערך צבור. לעומת זאת, בעלי רב-קו מבוגר לא נהנים מההנחה – ומשלמים הרבה יותר.

תושב עמנואל אומר לחרדים 10: “חוסר ההתחשבות של משרד התחבורה בולט מאוד על רקע המצב הקשה בעקבות נגיף הקורונה, וכשמשפחות שלמות קורסות תחת הנטל, וכשאנשים רבים נמצאים בחל”ת וחלקם פוטרו מעבודתם – וכשיודעים שמשפחות רבות נאלצות לנסוע רק בתחבורה ציבורית.

“להעלות מחירים דווקא בעת הזו? הכפלת מחירי התחבורה? דווקא בתקופה קשה מעלים את מחירי אוטובוסים? הם השתגעו? זה ניתוק מהמציאות”.

בחברת ‘אפיקים’, החברה שמבצעת נסיעות לעמנואל, אומרים לחרדים 10: “מחירי הנסיעה ביו״ש נשארו כפי שהיו תמיד. הנחת 50 אחוז מערך הנסיעה מתאפשרת ברכישת כרטיס בודד בלבד במזומן, וזאת לאור הכנסת האפשרות לשימוש בערך צבור שקידם שר התחבורה לשעבר. מכוון שמגבלות הקורונה לא מאפשרות תשלום במזומן – אז לא ניתנת ההנחה ברכישת כרטיס בודד.

“ניתן להשתמש בחוזה ערך צבור בכרטיס הרב-קו וההנחה בהתאם לפרופיל הנוסע מתקבלת במעמד הטעינה, אך בעת התיקוף מחויב הנוסע במחיר מלא. יודגש כי תעריפי הנסיעה, ההנחות והסדרי התשלום נקבעים על ידי משרד התחבורה ומעוגנים בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים”.

אליהו גפני, ראש מועצת עמנואל, מסביר בשיחה עם חרדים 10′ למה עלו מחירי התחבורה הציבורית אצלכם ובכלל ביו”ש?

“מחירי התחבורה עלו בגלל שמשרד התחבורה אומרים שאי אפשר לשלם לנהג במזומן. אני לא מעוניין שמחירי התחבורה יעלו באגורה אחת. תהיה לנו פגישה ולראשי רשויות עם שרת התחבורה מירי רגב.  כשראשי הרשויות באזור שלנו שאלו אותי – מה הנושאים שיעלו בפגישה עם השרה? אמרתי שהנושא של העלייה במחירי התחבורה זה הנושא בראש סדר העדיפויות שלי.

“זאת בעיה של כל יהודה ושמרון, אבל הציבור החרדי יותר סובל מזה. הציבור החרדי הוא צרכן של תחבורה ציבורית וגם מדובר במשפחות מרובות ילדים. זה פחות עניין יישובים אחרים שהם פחות חרדים”.

הגיעו אליך פניות מתושבים בעניין הזה?

“למה צריך להגיע פניות מתושבים? יש לי ילדים, אני מרגיש את זה. אבל כן, הגיעו הרבה פניות מתושבים. אני מכיר את עליית מחירי התחבורה  מעצמי. אני משתמש בתחבורה ציבורית, אני נוסע באוטובוסים”.

אתה רואה את העלייה במחירי התחבורה – ומה?

“דווקא בזמן הקורונה החליטו לעלות מחירים. זה ניצול ציני של הקורונה. פשוט ניצול ציני. יש למשרד התחבורה טענה טכנית שקשה להגיד להם כך. אבל הייתי מצפה שימצאו את הפתרון.

“נכון שנהג אוטובוס לא יכול לקחת תשלום במזומן משום שמפחד על בריאותו ושל בני משפחתו. מצד שני בשנת 2020 אפשר למצוא פתרון טכני שתינתן  האפשרות ברב קו הנחה של ה-50% למבוגר”.

מה אתה מצפה מחר משרת התחבורה שתעשה בנושא?

“שתמצא פתרון. כך גם הובטח לי מסגן שר התחבורה הרב אורי מקלב שמטפל בנושא.

“אם כמו שמשרד התחבורה טוענים, שזו בעיה טכנית שאי אפשר למסור לנהג את כרטיס הרב קו, הם יכלו למצוא פתרון טכנולוגי שבכרטיס רב קו תינתן הנחה של 50% ביהודה ושומרון”.

הבעיה הזו לא התחילה אתמול. משרד התחבורה טוען שהרפורמה הזו קיימת שלושה חודשים. ועדין לא נמצא לכך פתרון?

“זו תושבת משרד התחבורה שהסיבה זו הקורונה. נגיף הקורונה נמצאת איתנו שלושה חודשים פלוס, ואף אחד לא יודע מתי יעלם נגיף קורונה.

“תמצאו היום, לא מחר, פתרון טכנולוגי שכרטיס של נוסע ביו”ש תהיה הנחה של 50%, זה מורכב זה לא פשוט אני מאמין שבשנת 2020 אפשר למצוא פתרון”.

אמרת שהיה דיון אצל ראשי הרשויות. הטענה הזו לא עלתה?

“רוב הראשי רשויות שהם השכנים שלנו זה לא נושא אצלם. משני סיבות: א’. משום שתחבורה ציבורית זה לא הסיפור ולא בעיה אצלם.  ב. משום שביישובים שלהם אין משפחות מרובות ילדים, ומשפחות מרובות ילדים אלה שמרגשות את זה”.

מלשכת סגן שר התחבורה אורי מקלב טרם התקבלה תגובה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הבנתי; כל הציבור החרדי עובד במסחר, תעשיה ושירותים לפרנסתו, וכעת נשאר בלי פרנסה.
    24/06/2020 10:31
    אפרים
  1. יש גבול לשקר