קפסולות? המתווה המיוחד שהחזיר מאות מ’באר התלמוד’ ללימודים

ישיבת 'באר התלמוד' מונה בסניפים בירושלים ונתיבות כ-550 תלמידים • במקום 'מתווה הקפסולות' של 'ועד הישיבות', הישיבה החזירה את התלמידים במתווה מיוחד: בכל עיר לומדים כל תלמידי הישיבה מאותה עיר בחברותות, בקבוצות של עד 19 בחורים • ואיפה נמצא ראש הישיבה?
ישראל יוספי
ט"ז אייר התש"פ / 09.05.2020 23:06

ישיבת ‘באר התלמוד’ (‘יקירי ירושלים’) פתחה את הלימודים של ‘זמן קיץ’ ב-ב’ אייר, בדיוק מתי שהתחיל הזמן.

הישיבה מונה בעיר ירושלים ובסניף בעיר הדרומית נתיבות  כ-550 תלמידים.

איך הם עשו זאת?

אליהו, תלמיד בישיבה שהיה שותף להחלטה, מספר בשיחה עם חרדים 10: “נגיף הקורונה לא אפשר חזרה לישיבות. בחורים מהקיבוץ הציעו לראש הישיבה, הרב חנוך כהן, רעיון –  שהישיבה תחולק לפי ערים. בכל עיר ילמדו כל תלמידי הישיבה מאותה עיר בחברותות, בקבוצות של עד 19 בחורים, במרחבים הפתוחים, כפי שהחוק מאפשר, תוך שמירת מרחק זה מזה וכשהם עוטים מסכות. ראש הישיבה אישר והוקם פרויקט.

איך זה עובד?

הפרויקט התחיל ביום ראשון ב’ אייר, בדיוק כשהזמן היה אמור להתחיל. הישיבה מחולקת כעת לפי ערים. בהמון ערים קיימים סניפים של הישיבה: בצפת, טבריה, נתיבות, ירושלים, ביתר, אלעד, מודיעין עלית, ובערים נוספות, מהדרום עד הצפון. כל בחורי הישיבה באותה עיר לומדים יחד במרחבים פתוחים בקבוצות של עד-19 תלמידים, ושמירה של שני מטר אחד מן השני.

ראש הישיבה, הרב חנוך כהן, ומשגיחי הישיבה מסתובבים בכל יום בעיר אחרת, מעבירים שיעורים ומשוחחים הבחורים.

השיעור ביבנה. צילומים: אבנר בן סימון

לדוגמא, המשגיח של הישיבה בנתיבות, הרב דוד גוטמן, הגיע  למתחם הישיבה בעיר ללמוד עם הבחורים. המשגיח של הישיבה בירושלים, הרב אליהו אהרון, הגיע לביתר, גם ראש הישיבה הגיע לאלעד, ביתר וערים נוספות. מסתובבים כך בכל רחבי הארץ.

יש שלושה סדרים ביום, כמו בימים רגילים שלומדים בישיבה. שיגרת קורונה. ביום רביעי, לאחר סדר ג’, ראש הישיבה מסר שיחה. בנוסף, כל תלמידי הישיבה קיבלו מספר טלפון באמצעותו הם מאזינים לשעורים מפי הר”מים שלהם, מפי ראש הישיבה, ורבנים נוספים.

כמה ר”מים מוסרים שיעורים?

9 ר”מים. כל שיעור והר”מ שלו.

כל שיעור מאזין בשיחת ועידה לר”מ שלו  משיעור- א’ עד קיבוץ ג’. וגם שיעורים מפי ראש הישיבה. כל יום, לאחר הלימוד בסדר א’, מעובר שיעור על ידי ר”מ של כל שיעור בשיחת ועידה. כל תלמידי אותו שיעור מאזינים מכל רחבי הארץ.

הר”מים  נמצאים בקשר יום-יומי עם התלמידים שהם מלמדים. כל יום מתקשרים לבחורים ולחברותא שלומד איתם, ומשוחחים בלימוד. כך מתקשרים לכל חברי אותו שיעור. כמו שהיו עוברים בישיבה בין הספסלים של הבחורים בבית המדרש, היום עושים זאת דרך הטלפון.

השיעור בבית שמש

מה עושים הבחורים שאין להם סניף בעיר?

מי שאין לו סניף בעיר, לומד עם חברותא בטלפון. לאחר הלימוד מאזינים לשיעור של הרב דרך הטלפון.

אז אתם כל הזמן בטלפון.

כן. אני כל יום ארבע שעות בטלפון.

כמה בחורים משתתפים בפרויקט הזה?

בשביל שפרויקט כזה יצליח צריך כמות של בחורים, גם אם חלק מהבחורים לא יגיעו.  נגיד מתוך 550 בחורים, 350 לומדים, זה מספיק בשביל שזה יצליח.

בחורים התחברו לפרויקט הזה? הם יכולים לומר שאין להם כוח.

בחורים חיכו לשוב ללמוד בישיבה.

ראש הישיבה דרש בנושא ואמר:  “הלימוד מחזיק את עם ישראל. התורה זה החיות של עם ישראל, בתור בחורי ישיבות ועולם התורה חשוב מאוד לשבת וללמוד כמה שיותר”.

השיעור בקרית ספר

עוזרו האישי של ראש הישיבה אומר לחרדים 10: “מתווה הקפסולות לא הצליח. ראש הישיבה החליט על מתווה אחר. עד כה ראש הישיבה מסר שעורים  ב-14 מקומות שונים בארץ”.

לדבריו, לפי המספרים הרבה מאוד בחורים התחברו למתווה.

 

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ישיבו
    09/05/2020 23:20
    יעקב
  1. אהבתי תרעיון

  2. זה בניגוד לתקנות
    10/05/2020 08:45
    שם
  3. התקנות מתירות 19 רק לתפילה ומיד אח”כ להתפזר ולא להישאר כך כל היום.
    בנוסף, ההיתר לתפילה עם 19 אנשים זה במרחק 2 מטר ועם מסיכה. בתמונות לא נראה שיש 2 מטר ובטח שאין מסיכה לכולם לכן כל מי שנמצא שם (גם אלו ששמים מסיכה) עובר על ההוראות של גדולי הדור שאמרו לנהוג ע”פ תקנות משרד הבריאות.