“בעדה הפרסית רק הבנים יורשים הרכוש”, טענו הבנים • מה נפסק?

שני בני המנוח טענו כי הנוהג בעדה הפרסית הוא שהבנים יורשים את כל הרכוש – והתעקשו לממש את צוואת האב, המעניקה להם עשרות מיליוני שקלים  • ביהמ"ש הורה על חלוקה שווה של מחצית רכוש המשפחה בין תשעת הילדים, ופסל את צוואת האם
שייע קליין
י' אייר התש"פ / 04.05.2020 11:48

סכסוך ירושה טעון בין שני אחים לשבע אחיותיהם, בני משפחה ממרכז הארץ, הסתיים לאחרונה בפסק דין נדיר שקבע כי יש לפסול את צוואת האם שנפטרה לפני 20 שנה.

בית המשפט קבע, כי מחצית מהרכוש שייך לאם, והוא יעבור לפי חוק הירושה לכלל הילדים, וזאת בניגוד לצוואת האב שביקש להוריש את מלוא רכושה של המשפחה לשני בניו, תוך קיפוח 7 בנותיו.

לדברי אחד האחים, אביו העביר לו מעטפה, וציווה עליו שלא לפותחה עד לאחר מותו.

במעטפה גילה האח, לדבריו, שלוש צוואות: את הצוואות ההדדיות של הוריו, שהיו נשואים 50 שנה זה לזו – עד למותה של האם לפני כעשרים שנה, ואת צוואתו המאוחרת של אביו – שנרשמה 5 שנים לאחר מותה של האם.

האב הלך לעולמו לפני כשנתיים.

בצוואות ההדדיות מעבירים ההורים זה לזה את כל רכושם. בצוואת האב המאוחרת נרשם כי כל הרכוש שנצבר לבני הזוג לאורך השנים, הנאמד בעשרות מיליוני שקלים – יועבר אך ורק לשני בניו, בעוד שלשבע בנותיו לא יועבר מאום.

משהתגלה תוכן צוואת האב לבנות ההמומות – הן פנו לעו”ד אבי גפן, אשר הגיש בקשה לביהמ”ש למשפחה לפסול את צוואות האם והאב, בטענה כי אלה נכתבו בניגוד לרצון ההורים, ותחת השפעה בלתי הוגנת של בניהם.

בתגובה, הגישו שני האחים את צוואת אמם לאישור רשם הירושות.

לדברי עו”ד גפן, משמעות אישור צוואת האם הינה שמחצית מרכוש המשפחה, שהיה רשום על שם האם, יועבר במלואו לרשות עיזבון האב המוריש – וזאת כ-14 שנה לאחר מותה.

רשם הירושות אישר את הצוואה.

עו”ד גפן הגיש ערעור על אישור הצוואה לביהמ”ש למשפחה, לאחר שטען שזו הוגשה בשיהוי רב ובחוסר תום לב. בנוסף, טען עו”ד גפן שיש לפסול את צוואת האם, מפני שזו לא ידעה לקרוא עברית, ולא ידעה כלל על מה היא חותמת – ולראייה היא חתמה עליה בטביעת אצבע.

מנגד טענו הבנים, כי אמם ידעה עברית מצוין, ובעת שחתמה הייתה צלולה ומוקפת חברים. בנוסף, טענו כי נאלצו לפרוש בנערותם מלימודיהם, ולפרנס את המשפחה  – מאחר שאביהם זכה לשכר דל שלא סיפק את צרכי המשפחה מרובת הילדים. בשל כך, טענו, חלקם בירושה נכבד, ולמעשה הם האחראים לצבירת רכוש המשפחה הרב.

כמו כן, טענו האחים כי קיים נוהג בעדה הפרסית לפיו הבנים הם היחידים שיורשים את הרכוש, מפני שהבנות נחשבות כמי שעזבו את המשפחה עם נישואיהן.

לכן, טענו האחים, מכל הנימוקים הללו, ובהתאם לרצון האב בצוואתו, שלא נפל בה כל פגם – דינו של הרכוש הרב אותו השאירו אחריהם ההורים – להימסר לשניהם בלבד.

עו”ד אבי גפן. צילום: ברוך בן יצחק

בית המשפט למשפחה, שדן בסכסוך האחים, קיבל את גרסת האחיות, ופסל את צוואת אם המשפחה בטענה כי זו הוגשה בחוסר תום לב.

בית המשפט קבע כי אילו רשם הירושות היה מודע לכך שהצוואה מוגשת לעיונו על רקע סכסוך ירושה שפרץ בין האחים סביב צוואת האב – הוא לעולם לא היה מאשר אותה.

כמו כן, קבע בית המשפט כי האם לא הבינה על מה היא חותמת, וכי האב לא היה כשיר לחתום על הצוואה עליה חתם, כי היה נתון לעושק של בניו – ולכן פסל שתי הצוואות גם יחד.

בסיום, קבע בית המשפט, כי חלקה של האם ברכוש הרב של המשפחה יחולק שווה בשווה בין תשעת האחים והאחיות – בהתאם לחוק הירושה התקף בהיעדר צוואה ברת תוקף, והמחצית השנייה תוענק לשני הבנים.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אצל התימנים אף אחד לא יורש
    04/05/2020 12:44
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. הירושה הלכה על גת

  2. ירושה
    04/05/2020 13:01
    בעל בית
  3. אפילו שלא זכיתי להיות בן תורה אבל אני יודע שבתורה כתוב שהכל לבנים והבנות פשוט גזלניות גמורות אינני מבין איך אתם לא מוחים על כך

  4. העדה הפרסית?
    04/05/2020 13:13
    חנינא
  5. זו ההלכה! בת לא יורשת. אלא בתנאים מסויימים

  6. מה עוד חשוב לדעת על עיזבונות וצוואות?
    05/05/2020 07:12
    יוסף האוסף
  7. אפרופו עיזבונות וירושות. רוב האנשים לא מודעים לרווח האלטרנטיבי מדירות ירושה והעיזבון שהיא מכילה. ברוב המקרים תכולת הדירה עשויה להיות בעלת ערך כספי – אספני גבוה. הדבר נכון בעיקר בדירות של אנשים מבוגרים. ככל שיש בדירה פריטים ישנים כמו תקליטים, ספרי קודש, עיתונים ישנים או כל פריט משנות החמישים, יש מצב שמדובר על פריטי אספנות בעלי ערך כספי משמעותי. אם אתם רוצים לדעת כיצד להעריך את תכולת הדירה באופן עצמאי חפשו בגוגל “פינוי ירושה יוסף האוסף” וקבלו מאמר מדוייק שמסביר איך להעריך באופן עצמאי את תכולת הדירה.