הכחשה, ויכוח והוראה: מה הוביל להברזה של פינדרוס מהפאנל?

יצחק פינדרוס היה אמור להשתתף בפאנל בחסות 'נבחרות', ארגון הנאבק במפלגות החרדיות. אך פניה מגפני הובילה לביטול • גורם ב'דגל': "הביטול מציג היחסים העכורים במפלגה. זה לא מיראת שמים" • גורם שצידד בהשתתפות: "נציגי דגל משתתפים בפאנלים עם חילונים, למה לפינדרוס אסור?"
כ"ה שבט התש"פ / 20.02.2020 11:01

1.

זה היה אמור להיות פאנל-בחירות שיעניק לגיטימציה לארגון ‘נבחרות-תנועת נשים חרדיות’ המנהלות מאבק במפלגות החרדיות, תוך הצגת דרישה לשלב נשים ברשימות.

בפאנל, שהתכנס ביום שלישי בירושלים תחת הכותרת ‘זכות הבחירה – מי יתחייב להשמיע את קולנו בכנסת הבאה’, כלומר הקול של ‘החרדים החדשים’, דנו על נושאים כמו חינוך חרדי ממלכתי מפוקח, זכויות נשים, גזענות ואפליה.

באירוע היה אמור להשתתף, לצד ח”כ ד”ר שלמה קרעי מהליכוד, מיכל צ’רנוביצקי ממפלגת העבודה ועוד – גם נציג ‘דגל התורה’, חבר הכנסת לשעבר יצחק פינדרוס, המכהן כיום כמזכ”ל ‘דגל’. זאת, בעוד בבחירות 2015 ביטאון המפלגה ‘יתד נאמן’, סירב אפילו להכניס מודעת פרסום של רות קוליאן, שהובילה גם היא מאבק למען שילוב נשים ברשימות החרדיות, והתמודדה בעצמה בראש רשימה בשם ‘ובזכותן’.

אולם, בעוד ש”ס החרימה את הפאנל, המודעה על השתתפותו הצפויה של פינדרוס עוררה תהיות ותרעומת.

“נציג של דגל התורה משתתף בפורום יחד עם מיכל צ’רנוביצקי, שהתריסה נגד המפלגות החרדיות בריש גלי, ונגד ההפרדה המגדרית במערכת ההשכלה הגבוהה? ועוד בחסות ארגון ‘נבחרות’ שמתריס נגד המפלגות החרדיות?!” – תהה גורם ב’דגל’, שאף דאג שהדברים יובאו לידיעת מרן ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין.

מדגל התורה נמסר אז בתגובה לפרסום בחרדים 10 על האירוע: “אנחנו מגיעים להשמיע את דעתנו בכל מקום. כן גם בועידת הארץ. ע”ע הרב גפני. הגב’ הנכבדה לא מגיעה בגלל עצמה אלא כנציגת מפלגת העבודה. וכך גם היא מופיעה במודעה. “אנחנו לא נגיד לאף מפלגה את מי להביא ואת מי לא להביא, כמו שאני לא רוצה שמפלגות אחרות יגידו לי את מי להביא לפאנל”.

לא רק החסות של ‘נבחרות’ צרמה למבקרים את ההשתתפות המתוכננת של נציג ‘דגל’, אלא גם השתתפותה בפאנל של מיכל צ’רנוביצקי, תושבת העיר אלעד – ‘החרדית’ של מפלגת העבודה.

עד כמה צרמה השתתפותה? ובכן,  אפילו ‘מכון לב’ בירושלים סירב להזמין את צ’רנוביצקי לפאנל-בחירות שנערך במכללה לפני שנה, בסיבוב א’  – למרות שהיא בוגרת המכללה.

לפי דיווח ברשת ב’, נציגת המכללה הסבירה כי הסיבה לכך היא התנגדותה של צ’רנוביצקי להפרדה המגדרית במערכת ההשכלה הגבוהה.

איש התקשורת משה גלסנר צייץ אז בתגובה: “שאפו למכון לב, שסירב להגיש את הלחי השנייה ולארח את בוגרת המוסד מיכל צ’רנוביצקי, שמתחזה לנציגת החרדים ונלחמת כביכול בשמם בהפרדה בין גברים לנשים באקדמיה לחרדים”.

לדבריו, “אין בעיה לארח חילוני שידבר נגד ההפרדה, אבל לא מתחזה לחרדית שיורקת לבאר ששתתה ממנה ופוגעת בנשים החרדיות. יש גבול לחוצפה!”

כאשר התמודדה בפריימריז של העבודה לפני כשנה הכריזה צ’רנוביצקי: “הגיע הזמן לח”כית חרדית. תמו הזמנים שהיה אפשר להשתיק אותנו. כשהקמתי בבחירות 2013 את ‘מפלגת עיר ואם’ באלעד עיר מגוריי, זה היה תקדים, היום הפמיניזם החרדי סוחף מאות ואלפי נשים חרדיות”.

היא הצהירה אז: “אני מייצגת את ‘החרדים החדשים’, עשרות אלפי חרדיות וחרדים שכבר לא מצביעים אוטומטית למפלגות החרדיות”.

2.

הסוף, היה מפתיע. הדיון התקיים בלעדיו.

לאחר הפרסום בחרדים 10, הופצו בקבוצות ווטסאפ הודעות כי הוא ביטל הגעה, אך דוברו הכחיש זאת מכל וכל.

הנה מה שפורסם בקו החרדי: “פרסום ראשון: גורם בכיר ב’דגל’ אומר ל’קו החרדי’ כי מזכ”ל דגל התורה יבטל את השתתפותו בכינוס ‘זכות הבחירה’ שיתקיים בשבוע הבא בחסות ארגון ‘נבחרות’ הנלחם בציבור החרדי”.

בהמשך נפוצה ידיעה נוספת, ללא מקור ברור. “ב’דגל התורה’ ביטלו את השתתפותו של פינדרוס בכנס ‘זכות הבחירה’ שמאורגן בין היתר על ידי ארגון שפועל לשילוב נשים חרדיות בפוליטיקה”.

דוברו, עדיין הכחיש.

מתברר, ששיחת טלפון מהיו”ר משה גפני, עשתה את העבודה והובילה לביטול.

ב’דגל’, אגב, היו קולות שונים, מהם שצידדו בהשתתפות בפאנל. ראשית, הם התעקשו שההשתתפות תואמה מול בתי גדולי ישראל, כלומר מול המשב”קים, בהנחה שאלו שאלו את פי הרבנים עצמם.

המתנגדים טענו באוזניי: “מהרגע שהביאו לידיעת מרן הגרי”ג אדלשטיין את הנושא, היה ברור שהעסק יבוטל. גפני רק ביצע בפועל את ההוראה”.

גורם שהתנגד להשתתפות של פינדרוס הוסיף: “ורק חסר לגפני שלא היה כופה על פינדרוס את ביטול השתתפותו. הוא עוד היה ‘חוטף’ מאמר מערכת ב’יתד נאמן’ על כל הסיפור”.

לעומתו, יש ב’דגל’ גם מי שסבורים: “זה שגפני רץ לפינדרוס והודיע לו על ביטול השתתפותו בפאנל, רק מראה על היחסים העכורים בתוך המפלגה ועל התככים הפנימיים. זה לא נובע מיראת שמים צרופה”.

הגורמים המצדדים בהשתתפות מספרים כי מלכתחילה, “ליברמן היה אמור להשתתף בפאנל. את זה דאגו למנוע. אז מי השתתף שם? מיכל צ’רנוביצקי? היא לא באה לייצג בפאנל את ‘נבחרות’, אלא כנציגת מפלגת העבודה, הגם שהיא במקום לא ריאלי. אז אסור לשבת עם נציגת מפלגה שהיא חרדית, רק משום שהשקפתה שונה? עם עומר ינקלביץ מותר, ועם מיכל אסור? וכי עומר לא יושבת במפלגה חילונית, ועוד כזו שחברה ליאיר לפיד?”

לדעת אותם גורמים, “להשאיר את הזירה פתוחה, מבלי שיהיה סביב השולחן חרדי שישיב תשובות טובות למה שנאמר שם ונוגע לנושאים של הציבור החרדי, זו שטות. גפני הולך ומשתתף בפאנלים של עיתון ‘הארץ’ ומה לא, נציגי ‘דגל’ משתתפים בפאנלים באוניברסיטאות, יחד עם חילונים, למה לפינדרוס אסור?”.

והשאלה הגדולה שמרחפת עדיין בחלל: האם שאלו בתחילה את גדולי ישראל, בטרם נקלעו לפלונטר הביטול? אנחנו רוצים להאמין שכן.

אסתי שושן, מייסדת ומנכ”ל נבחרות אמרה בתגובה: “לכנס ‘זכות הבחירה’ יש שותפים נוספים מלבד נבחרות שהיתה היוזמת, ארגון הציבור הממלכתי חרדי, קהילת תורה האב בפייסבוק, דרך אחים, ארגון בוגרי צבא חרדים, ותרבוס’.

“לצערנו פינדרוס לא הגיע לכנס ואנו מעריכות את רצונו להשתתף ומבינות מדוע ביטל. צר לנו שנציגי המפלגות החרדיות לא נכחו והפקירו את הזירה למפלגות אחרות.
לחרדים ולחרדיות החדשים יש אולי שאלות וביקורת, אבל מן הראוי להקשיב להם כי רבים מהם מחפשים את הבית הפוליטי שלהם בימים אלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה אתם מביאים בכלל את התגובה של נבחרות?
    20/02/2020 19:17
    מיכל
  1. הן לא ראויות להופיע בשום במה חרדית