מה ענה הגר”ש אלתר לילד מהת”ת שכתב לו על הצקות והטרדות?

ראש הישיבה מגור כתב מכתב מיוחד לאחד מילדי הת"ת של הקהילה, הסובל מהצקות מצד ילדי חסידות גור - וביקש לפרסמו לכל התלמידים • "שמחתי לשמוע שאתה משתדל להתגבר לא לכנות כינויי גנאי, ולא לפגוע ביהודי אחר, אפילו אם אחרים מעליבים ומציקים" I המכתב המלא בפנים
יוסף גרינבוים
כ"ב שבט התש"פ / 16.02.2020 23:06

אמש (מוצאי שבת) כתב ראש הישיבה מגור, הגר”ש אלתר, מכתב תשובה לאחד מילדי התלמוד תורה של בני הקהילה בירושלים – וביקש לפרסמו לכל התלמידים.

הילד הביא עמו את המכתב הבוקר להנהלת התלמוד תורה, אשר חילקה העתקים ממנו לכל ילדי ה’חיידר’.

המכתב נכתב לאחר שבוע נוסף בו סבלו חלק מהילדים מהצקות והטרדות מתחת לבתיהם, בעת שובם מהלימודים בתלמוד תורה שנפתח לפני שלושה חודשים.

וכך כתב לו:

“מוצש”ק יתרו ויחן ישראל – כאיש אחד

שמחתי לשמוע שאתה משתדל להתגבר לא לכנות כינויי גנאי, ולא לפגוע ביהודי אחר, ואפילו אם אחרים מעליבים ומציקים כדאי להתרגל להבליג.

אומרים בברכות השחר: ‘ותצילנו מעזי פנים ומעזות פנים’, ואפשר לפרש כך, תצילנו מעזי פנים שלא יציקו לנו, אבל גם אם מציקים, תצילנו שלא נתרגל בעצמנו להיות עזי פנים, כלומר שלא תתפתח אצלנו המדה של עזות, אלא נשתדל לדבר בדרך ארץ ובנעימות.

עלה והצלח בתורה ומדות
אוהבך שאול”

כפי שדווח בחרדים 10, כחודש ימים לאחר הפילוג בחצר גור נפתח תלמוד תורה חדש לבני הקהילה המסתופפת בצילו של ראש הישיבה מגור,  אשר נפתח עם 35 ילדים.

מידי שבוע נוספו מספר ילדים נוספים ממשפחות אשר הצטרפו לקהילה המתפתחת.

עתה מונה התלמוד תורה כ-80 ילד, ולדברי ראשי הקהילה – לקראת חג הפסח צפויה צמיחה נוספת.

בעת חנוכת הבית של התלמוד תורה נשא הגר”ש אלתר דרשה מיוחדת לילדי התלמוד תורה – שפורסמה לראשונה בחרדים 10- בה דיבר על חשיבותם של ‘מידות טובות’ לא פחות מאשר תורה.

צילום: חרדים 10

וכך אמר:

“מאד מאד חשוב לדעת שמידות הלב חשובות לא פחות מהלימוד. המידות נקראות בשם ‘מידות’ כי בסופו של דבר – הן אשר מודדות ומאפיינות את האדם. אותו אחד שלומד הרבה זה בוודאי חשוב ביותר, אבל ‘מידות’-  זה המדד האמיתי, זה מבטא את היסוד של האדם.

“אל אאמו”ר כ”ק ה’פני־מנחם’ פנה פעם אביו של ילד מת”ת בבני ברק ואמר שהילדים בחיידר צוחקים על צלקת שהיתה לבנו על הלחי. ויהי ערב, ועם רדת הליל התקשר ה’פני מנחם’ למלמד של הכיתה ואמר לו: תאמר לילדים –  ‘נער הייתי גם זקנתי’. מכיר אני את גור כבר 50 שנה. אני יכול להגיד לך בוודאות אשר כל אלו שהציקו, כל אלו שרדפו מישהו, בעולם הזה היה להם המון צרות רח”ל, המון עגמת נפש רח”ל.

‘אני רואה – המשיך ה’פני מנחם’ – שמרבית האנשים שבאים אליי עם בעיות של בריאות, שידוכים, פרנסה וכו’, הם אנשים שאני זוכר שכשהיו צעירים הציקו או רדפו את מישהו’. והדברים מבהילים.

“מכאן יש ללמוד, להפנים ולזכור עד כמה חשובות  המידות טובות. לתקוע היטב בדעתנו שהתחנכנו לא רק על תורה, אלא גם על מידות: לא להלבין פנים, לא לקנטר את השני, לא לדבר רע על השני. להיות טובים באמת. זה לא פחות חשוב מללמוד תורה.

צילום: חרדים 10

“רבי עקיבא שנישא לבת של כלבא שבוע שהכירה במעלתו כבר קודם שלמד בעודו ‘צנוע ומעלי’. האם הכוונה בהגדרה מיוחדת זו שהוא היה צנוע רק מאחר ולא היה לו במה להתגאות בעודו רועה בהמות? אלא שבעמקות העניין יש לומר, שצנוע הכוונה ל’עדינות יהודית’, שהיא היא הבסיס לתורה.

“יש ילדים שאומרים עליהם: ‘אשרי יולדתם’. רואים אותם עם עדינות יהודית, עם חן יהודי, עם תפארת יהודית. נזכור נא זאת: שמעבר לשמירה על הקפדה במידות, יש להשתדל לשמור על עדינות! להיות מאופקים ולא רעשנים, וזה אחד היסודות להצליח בתורה וביראת שמים”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות