הוועדה הפרלמנטרית של מירון התכנסה: “חייבים עוד חניונים”

חברי הועדה לעניני מירון התכנסו לדיון ראשון בכדי לדון בהכנות לל"ג בעומר • "חייבים להוסיף כבר עכשיו חמישים דונם חניונים, להוסיף יציאות וכבישים מצידי ההר השונים"
י"א תמוז התשע"ד / 09.07.2014 01:35

אם בכל שנה נזכרים במירון זמן קצר לפני ל”ג בעומר, הרי שהשנה שינוי מרענן: חברי הועדה לענייני מירון, הח”כים דוד צור וישראל אייכלר, התכנסו לדיון ראשון כבר כעת, כשהם מנסים להפיק לקחים מאירועי ל”ג בעומר האחרון.

בדיון השתתפו חברי הכנסת מנחם אליעזר מוזס ואורי מקלב, יחד עם יוסי שוינגר וישראל דרעי מהרשות למקומות הקדושים. כמו כן השתתפו נציגי המשטרה ומשרד התחבורה ויתר משרדי הממשלה.

בדיון הראשון נשמעו בעיקר סקירתם המפורטת של מפקדי המשטרה ונציג משרד התחבורה שניהלו את מערך התחבורה והאבטחה של ל”ג בעומר במירון, וקיימו ישיבות הפקת לקחים פנימית, על אירועי מירון. לדבריהם, הופקו כל הלקחים הנדרשים לקראת ל”ג בעומר הבא.

בדיון אמר ח”כ צור כי לא ייתכן לנהל אירוע כל כך גדול מבלי לתכנן מראש את דרכי ההגעה והשהייה והפיזור של הציבור. “גם מי שאינו דתי חייב להודות”, אמר. “כי רק בנס הסתיימו אירועי ל”ג בעומר בלי נפגעים בנפש ובצורה מופתית, אבל אין סומכין על הנס”.

לדבריו, יש להוסיף חניונים ושערי כניסות ויציאות נוספים, ויש להקים מסופי אוטובוסים מסודרים. “את כל זה לא עושים ברגע האחרון, ולכן נקיים דיונים בכל הפרטים על העבר עוד הקיץ הזה, וכבר בתחילת מושב החורף לתכנן לפרטיו את כל ההרחבות וביצוע תשתיות הנדרשות לקליטת ההמונים בבטחה”.

ח”כ אייכלר אמר כי אכן בזכות רבי שמעון כולם באו ויצאו בשלום. “יש לראות את שלשת רבעי הכוס המלאה של הדברים שנעשו, וברוב שעות היום פעלו כראוי; אבל אסור להשלים עם רבע הכוס שהתרוקנה”.

כאשר המשטרה ומשרדי הממשלה מדברים על “הצלחה”, יש לזכור כי זה בא על חשבון רבבות יהודים שלא באו השנה בגלל גזירות התחבורה. “הייתה ירידה של רבבות אנשים, שלא באו מחשש לבעיות התחבורה”.

על-פי דברי המשטרה גם השנה באו מאה אלף אנשים ברכבים פרטיים, למרות האזהרות שלא להגיע ברכבים פרטיים, והאנשים הללו סבלו מהעדר חניונים ומשעות ארוכות של המתנה לשאטלים. כמו כן היו מחדלים קשים בכרמיאל, בצפת ובנהריה.

כך גם סבלו חמישים אלף איש שבאו באלף אוטובוסים פרטיים שרובם לא הורשו לעלות להר, בגלל חוסר רצון להרחיב את מעגל התנועה, בכדי שיאפשר קליטת כל האוטובוסים מבלי אפליות בין חברות תחבורה ציבורית לחברות אחרות.

“חייבים להוסיף כבר עכשיו חמישים דונם חניונים, להוסיף יציאות וכבישים מצידי ההר השונים, כמו במעיין מגידו מצד אחד ואזור בר יוחאי מצד שני”, הוסיף אייכלר. “אפשר להזרים את התנועה באופן שיאפשר למאות אלפי חוגגים לעלות ולרדת, וגם להרחיב את שטחי השהייה והריקודים של הציבור לכל היקף ההר. צריך להרחיב את מעגל התנועה הפנימי ולהפוך את הכביש הראשי למדרחוב.

“יש להכין מסופי תחבורה מסודרים כבתחנה מרכזית עם שילוט גדול ומאיר, כך יוכל כל אדם לדעת מאיזה שער לצאת ולאיזו תחנה להגיע ולא ייווצר צוואר בקבוק ההופך בני אדם לחיות בסוגר.  אסור לחזור על האיוולת להזרים רבבות אנשים משער יציאה אחד או שנים ולנסות לבלום אותם על הכביש בגדרות ובסוסים ובאלימות”.

ח”כ מוזס שיבח את המשטרה ואת כל הגורמים שהביאו להצלחת המבצע, אך קבל על התשתית הגרועה לקליטת מאות אלפי יהודים, כמו הפסקות החשמל והמים ושלוליות הביוב וחפירת הכביש במושב מירון. ח”כ מוזס ביקש להכין תכנית להפקת לקחים לא רק על מה שנעשה אלא גם על מה שצריך לעשות, בכדי שהציבור לא יחשוש מלבא למקום ולא ייאלץ להידחף אל האוטובוסים כפי שהיה בסופו של יום ל”ג בעומר השנה.

שוינגר ודרעי הציגו את התכנית שלהם לקליטת החוגגים בתוך ההר ואת חלוקת המים בדרך ובחניונים. לדבריהם, היתה ירידה של כ-30 אחוזים במספר הבאים השנה למירון. את הפירוט לנעשה ולמה שצריך לתקן, הם יגישו בדיונים הבאים.

לישיבות הבאות של הוועדה הוזמנו נציגי מד”א ואיחוד הצלה, המועצה המקומית ומושב מירון, משרד הבריאות ונציגי חברות התחבורה הציבורית והפרטית. כולם התבקשו להגיש דו”ח מפורט על הצלחות ומחדלי השנה החולפת, ולהציג תכנית פעולה לשנה הבאה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות