המבוכה של ליברמן: על מה לוותר – חוק הגיוס או חוק המואזין? • טור

מצד אחד, ליברמן, שלא מצליח להתרומם בסקרים, לוחם נגד השבת. מצד שני, איווט כבר מלחשש שהוא יתקשה לתמוך בחוק הגיוס המתוקן. מצד שלישי, יו"ר ישראל ביתנו משתוקק להעביר את חוק המואזין • האם החרדים יסגרו 'דיל' עם הח"כים הערבים שיבטיח הצבעה תומכת בחוק הגיוס?
ח' שבט התשע"ח / 24.01.2018 13:11

מפלגת ‘ישראל ביתנו’ לא ממש מצליחה להמריא בסקרים, כאשר ביום נחמד היא מגיעה ל-6 מנדטים, וביום פחות נחמד היא מוצאת עצמה קרוב מאוד לאחוז החסימה. המצב המתמשך הזה מוביל את היו”ר הכל-יכול של המפלגה, שר הביטחון אביגדור ליברמן, לפעילות יצירתית שמטרתה קישוש קולות לקראת יום הבחירות.

שתי המפלגות העיקריות בהן הוא מנסה לנגוס בדרך הן ‘יש עתיד’ של יאיר לפיד, ו’הבית היהודי’ של נפתלי בנט.

האסטרטגיה של ליברמן פשוטה: כדי לקושש קולות מלפיד, הוא זקוק למלחמות דת ומדינה, תוך שהוא מתייצב בצד החילוני בקולניות מתוקשרת. זה מה שהוא עשה בבוקר יום השבת האחרונה במרכז ‘ביג’ באשדוד, תוך שהוא מפזר הצהרות מלחמתיות נגד סגירת חנויות בשבת.

“נילחם על האג’נדה החילונית שלנו, על הסטטוס-קוו ועל חופש העיסוק”, אמר בראיונות לתקשורת. “לא ייתכן שמישהו יכתיב לנו איזו גבינה לקנות, באיזה יום ובאיזו חנות. לא בבית ספרנו”.

התוצאה: התרוממות קלה שלו בסקרים.

אבל, כדי לשמר את מאגר הקולות הזה, ליברמן לא יכול להרשות לעצמו לתמוך בחוק הגיוס המתוקן, שהמפלגות החרדיות לחוצות להעביר עוד לפני תום מושב החורף – או הכי מאוחר במושב הקיץ הקרוב.

שכן, אם ישאיר את זירת ההתגוששות על הגיוס ליאיר לפיד, הוא יאבד את כוחו האלקטוראלי.

גורם בכיר ביהדות התורה טען באוזניי השבוע כי ליברמן לא ממש מתכוון להגיש למפלגות החרדיות את חוק על מגש של כסף ובקלות. לדבריו, יש לחשושים שהוא לא יתמוך בחוק.

“ומה אז נעשה? נישען על חסדי קואליציית 61 מנדטים?”, אומר הגורם – כשהוא מוסיף: “נצטרך להבטיח חוקי עישון לח”כ יהודה גליק, פגישות עם נתניהו בגלל כמה ח”כים סוררים בליכוד, שלא זוכים לפגישות עם ראש הממשלה באורח שגרתי… בקיצור, לא פשוט. מה גם שכל אירוע בלתי צפוי, כמו מחלה של אחד מהח”כים או ‘שבעה’ טורפת את הקלפים. אי אפשר להיתלות על חודה של שערה כשמדובר בחוק גיוס – שהוא ציפור הנפש שלנו ואם לא יעבור, נפרק עליו את הממשלה, כי בנושא הזה אין פשרות”.

מה עושים?

ובכן, מפריחים איומים מרומזים לפיהן יהדות התורה לא תתמוך בחוק המואזין.

הצעת ‘חוק המואזין’, אותה קידמה ‘ישראל ביתנו’ במשך שנים ואושרה בקריאה טרומית במליאה בחודש מרץ האחרון, תגיע בשבוע הבא לדיונים בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת לצורך הכנתה לקריאה ראשונה.

ליברמן, שכדי להתרומם צריך גם מלחמות בין שמאל לימין, יודע כי אין כמו חוק המואזין כדי להעלות סומק בלחיי מפלגה שזה מכבר החווירה פוליטית.

אלא על מנת להעביר את חוק המואזין, הוא  חייב את האצבעות של הנציגים החרדים. בלעדיהם – אין לו סיכוי.

ומה באשר לח”כים הערבים?

ובכן, יתכן שהם יהיו אלה שיהנו במיוחד מכל ה’ביצה’ הזו.

מצד אחד, בחוק מסורת ישראל וחוק המרכולים הם היו נחרצים שלא לתמוך – כעונש על שחלק גדול מנציגי המפלגות החרדיות תמך בחוק המואזין בקריאה הטרומית, כך שהחרדים ‘חייבים להם נקמה’.

מצד שני, זו בדיוק ההזדמנות של הערבים להעניק לחרדים חבל ארוך, להבטיח הצבעה תומכת בחוק הגיוס המתוקן, ולדרוש בתמורה התנגדות חרדית לחוק המואזין.

במצב הזה, יהיה על ליברמן לבחור: קולות על חשבון יאיר לפיד – או קולות על חשבון נפתלי בנט.

כך או כך, נראה שבמשחק השחמט הזה, החרדים כבר ניצחו את ליברמן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות