זהבה גלאון, מתי תסירי את תמונת החרפה שפרסמת ותתנצלי?

זהבה גלאון הבינה כבר את הטעות שעשתה כאשר פרסמה תמונת הפחדה בדף הפייסבוק שלה וכתבה כי היא "מקבלת את הביקורת על התמונה" - אבל עדיין מסרבת להתנצל • נתי טוקר, כתב התקשורת של דה מרקר, סימן עבורה בעיגול שניים מהאנשים - והסביר מה הטעות הגדולה שלה, ולמה היא חייבת לשניהם התנצלות • אריה ארליך: "לא רק אנטישמית קטנה, אלא גם פחדנית גדולה" • איציק אלרוב: "להודות בטעות זו גדולה. לא בושה"
יוני גרין
ז' אדר התשע"ז / 05.03.2017 20:40

ממשלת ישראל אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית פה אחד, כי תקציב הישיבות יגדל ב-52.3 מליון שקל בכל שנה – בשנתיים הקרובות.

החל מעתה, תקציב הישיבות המוגדל יעמוד על סך מיליארד ו-224 מליון שקלים בכל שנה. לפי המפלגות החרדיות, תוספת התקציב נדרשת בשל העלייה במספרי התלמידים בסוף שנת 2016.

מי שנזעקה אתמול נגד תוספת התקציב הזו, היא יו”ר מרצ, זהבה גלאון, שפתחה במסע הסתה בדף הפייסבוק שלה – וכתבה, בין היתר: “מחר הממשלה הולכת לשרוף עוד 52.5 מיליון שקלים מהכסף שלכם על תקציב הישיבות”.

אבל מה שהקפיץ גולשים רבים, לא היו דברי ההסתה שכתבה כנגד החרדים, אלא דווקא תמונת הפחדה שצירפה אל הפוסט.

בתמונה שבחרה גלאון נראים חרדים – כולם לבושי שחורים, מגבעות לראשם ופניהם מעוטרות זקנים. גוש שחור.

אחרי שגולשים רבים תקפו אותה בסגנון: “כרגיל ההסתה של השמאל והרצון ליצור את הקרע. למה את שמה תמונה של המון חרדי? הם לא הבעיה הם אזרחים, קהל בוחרים” – גלאון הבינה את הטעות שעשתה.

במענה לתגובה שכתב לה הגולש תום אהרון, היא השיבה: “אני מקבלת את הביקורת על התמונה. הבעיה היא, כמובן, לא חרדים. הבעיה היא שיש כאן תקציב שמתנפח והולך בלי שום קשר לצרכים אמיתיים, מטעמים קואליציוניים נטו.. ואתה צודק, התמונה אכן לא משקפת את זה, וזה לא יחזור על עצמו”.

אבל, מלבד ההבטחה ש”זה לא יחזור על עצמו” – היא לא התנצלה ולא הסירה את התמונה.

אריה ארליך, סגן עורך משפחה, החליט לא לוותר – וצייץ בתגובה: “יממה אחרי ש@zehavagalon העלתה את פוסט החרפה – היא טרם התנצלה. הגברת שרוממות כבוד האדם בגרונה אינה רק אנטישמית קטנה, אלא גם פחדנית גדולה”.

גם איציק אלרוב, מוביל מחאת הקוטג’, צייץ: “תגידי ‘טעיתי’ ותמחקי. להודות בטעות זו גדולה. לא בושה”.

טוקר תולה את גלאון על קולב

אבל מי שהנחית על יו”ר מרצ את התשובה הניצחת היה, ללא ספק, כתב התקשורת המצוין של ‘דה מרקר’ – נתי טוקר.

טוקר העלה את התמונה שפרסמה גלאון בדף הפייסבוק שלה, עם שני עיגולים מסביב לשני חסידים – וכך פתח את רשימתו, שפורסמה ביומון הכלכלי: “הסתכלו היטב בתמונה שהעלתה לפוסט שלה אתמול יו”ר מרצ זהבה גלאון. רואים את העיגול הימני? זהו שמואל ש’. הוא יזם ובעלים של חברה המספקת שירותים מתקדמים להמרה ועיבוד טקסטים (OCR), הוא מעסיק מעל עשרה עובדים ומעניק שירותים לחברות בתחום ההוצאה לאור, גם כאלה שכלל לא קשורים למגזר החרדי.

“לצידו, בעיגול השמאלי, מסתתר דוד פ’. גם הוא מפרנס את משפחתו בכבוד – הוא מנהל סוכנות ביטוח.

“שמואל ודוד מצאו עצמם בעל כורחם מככבים בתמונה שהעלתה אתמול לפייסבוק יו”ר מר”צ, זהבה גלאון. התמונה זכתה כבר ליותר מ-1,200 שיתופים ולאלפי לייקים. תמונותיהם של שמואל ודוד מופיעות לצד משפט באותיות קידוש לבנה: ‘מה תעשו עם 50 מיליון?'”

זהבה גלאון

טוקר ממשיך: “בתמונה שבחרה גלאון נראים חרדים – כולם לבושי שחורים, מגבעות לראשם ופניהם מעוטרות זקנים. אבל גלאון לא רואה בני אדם מולה. היא רואה פיקסלים. היא רואה דמויות חסרות אישיות שיכולות לשרת היטב מטרותיה הפוליטיות.

“שיח של שנאה מביא לייקים, ואולי מתישהו גם יביא מצביעים”.

טוקר מסביר לקוראיו (וליו”ר מרצ), איפה מסתתרת הטעות הגדולה: “אילו גלאון היתה רואה בני אדם מולה, היא היתה יכולה למשל לזהות שהחוג שאליו משתייכים רוב הנוכחים בתמונה הוא חסידות גור הגדולה.

“אפשר להתווכח על האדיקות הדתית הרבה של החסידות, אבל באופן פרדוקסלי הם כנראה הקבוצה שנהנית באופן יחסי מהחלק הכי נמוך של תקציב הישיבות. הסיבה היא פשוטה – בחסידות הזו כמעט כולם עובדים ומתפרנסים למשרתם. יש שם קבלנים, בעלי חנויות, אנשי עסקים, מתכנתים, וגם סבלים ואינסטלטורים.

“בחסידות הזו, בשונה למשל מהחוג הליטאי, אין מנהג להישאר בבית המדרש, אלא להיפך – לנהל חיים חברתיים עשירים, להתפרנס ולחיות חיי רווחה.

“אבל את גלאון זה בכלל לא מעניין”.

האם היא סוף סוף תסיר את התמונה ותתנצל?

טוקר שוחח עם שמואל ש’.

“זה פוגעני מאוד. זה מעליב”, הוא אמר לו. “זה רחוק מלהיות אמת. זה נראה כאילו אני לוקח חלק מה-50 מיליון שקל. אני אישית לא אראה מזה כסף. אני לא יודע למה היא תפסה אותי כאובייקט פה”.

טוקר: “השמאל הליברלי שמייצגת מר”צ אמור להציע קול אחר. לא להיסחף אחר שיח השנאה שמוצף ברשתות החברתיות. לכבד את האדם באשר הוא אדם, כאינדיבידואל ולא כעדר, כאדם בעל זכויות ולא כמצבור של פיקסלים. השימוש הציני הזה בתמונות החרדים, שלחלקם אין שום קשר לתקציב הישיבות, היא פגיעה חמורה בזכויות החרדים לכבוד בסיסי בחברה הישראלית.

“גלאון, לפחות הפעם, הוכיחה כי חוט השדרה הערכי שלה גמיש. כאשר זה נוגע לאוכלוסייה החרדית, אפשר להשתמש בשיטות הסתה והכפשה קולקטיביים.

“שיח השנאה של גלאון אינו רק שגיאה פוליטית. הוא לא רק פגיעה בזכויות היסוד של האוכלוסייה החרדית. הוא גם טעות כלכלית גסה. שיח השנאה כלפי החרדים פוגע בסיכויים לשילוב החרדים בתחומי ההשכלה והתעסוקה. הוא מקטלג חרדים באופן שלילי ומדיר אותם מהמרחב הציבורי. החרדי הצעיר שנחשף לפוסט של גלאון בפייסבוק – והחרדים שם בהמוניהם, אם לא שמתם לב – אומר לעצמו: ‘מה זה משנה אם אפתח חברת סטארט-אפ, בסוף גלאון וחבריה יציגו אותי כגנב'”.

וטוקר סיים: “גלאון, הסירי עכשיו את התמונה, וכתבי התנצלות בפני שמואל ודוד. הם מחכים לזה”.

העיתונאית ציפי ירום צייצה את העמוד הפותח מהכתבה של טוקר – ותהתה: “נתי טוקר הסביר לזהבה גלאון את הטעות האומללה שלה. האם היא סוף סוף תסיר את התמונה ותתנצל בפני המופיעים בה?”

גם אנחנו שואלים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות